diff options
author | Jonas Smedegaard <dr@jones.dk> | 2024-06-01 21:27:21 +0200 |
---|---|---|
committer | Jonas Smedegaard <dr@jones.dk> | 2024-06-04 17:35:42 +0200 |
commit | 047da5cf7ee485d0462c985952f43e8e1c856ee5 (patch) | |
tree | cf14f218f81b25b9baf603a4821a9c470f422d8d /worlding/_perspectives.qmd | |
parent | d6ec72674bad560394939a11f26518a38cab4085 (diff) |
refine perspectives
Diffstat (limited to 'worlding/_perspectives.qmd')
-rw-r--r-- | worlding/_perspectives.qmd | 67 |
1 files changed, 39 insertions, 28 deletions
diff --git a/worlding/_perspectives.qmd b/worlding/_perspectives.qmd index 5408c19..015a87a 100644 --- a/worlding/_perspectives.qmd +++ b/worlding/_perspectives.qmd @@ -14,16 +14,7 @@ og måske er moralen helt at undlade den tilgang ved fremtidige projekter, men vi håber at de kommende semestres undervisning i metoder kan hjælpe, formodentligt mest oplagt metoder relateret til Aktionsforkning. -## Diverse - -Det kunne være interessant at undersøge empirisk, -om tekniske "benspæn" i udleveringen af læringsmateriale -indeholder didaktiske elementer. -Altså om vores antagelse, -for nogel læringsfacilitatorer eller måske mere generelt, -om eksempelvis brug af fotokopieret fremfor semantisk opmærket læringsmateriale -er gjort som en bevidst konstrueret øvelse -med et læringsmæssigt formål. +## Evidens for læring Empirisk undersøgelse af, om det vi teoretisk påpeger som potentiale, @@ -36,6 +27,8 @@ Her er det ikke nok at afdække testpersonernes IT-færdigheder, da potentialet i dybere læring ikke kun er knyttet til IT-faglig teknik men også færdigheder i at praktisere verdeningsdialog. +## Promovering af 5-stjernet data + Hvis vi antager at der er hold i vores teoretisk indikerede potentiale, så vil det være relevant at kigge på, hvordan eksisterende studiemønstre mest hensigtsmæssigt kan styrkes @@ -45,6 +38,8 @@ for at invitere, uden at presse, en mere spraglet læsning af dem. Her vil det være oplagt for undervisere at bruge 5-stjernet data til at tilskynde brug af åbne og dialog-orientede ressourcer. +## Reflektioner om AI + [@FIXME problemer med misforstået læring, med eller uden digitalisering: generativ AI brugt til målrettet og dermed flad læring, eller generativ AI brugt "spraglet" men planløst @@ -74,6 +69,19 @@ relevansen af *proaktiv stilladsering*, introduceret i @Graf2021kap1, anvendt også ved akademisk læring. +## Relevans for studerende og undervisere + +Det kunne være interessant at undersøge, +hvor praktisk realiserbart det vil være at motivere undervisere +til at stramme op på kvaliteten af udleveret materiale. +Eksempelvis sikre at fotokopi-PDF'er er OCR-scannet før det udleveres +så annotationer sker udfra samme digitale materiale +og kollaboration omkring annoteringsprocessen tilskyndes, +blandt elever og måske også med deltagelse af undervisere og vejledere. +Eller tilskynde undervisere at mdtage henvisning til Scholia +som del af referencelister, +for at motivatere en alternativ affinitiv, kollaborativ digitalisering. + ## Stilladsering vha. Moodle Undervisere ved RUC anvender i dag Moodle til formidling af akademiske tekster. @@ -103,27 +111,32 @@ og dermed stilladsering for tentakulær læring, ville være i stedet (eller foruden) at tilføje en hyperlink til Scholia: <https://scholia.toolforge.org/work/Q2004267> -## Evaluering af modellering som 5-stjernet ontologi - -Som en måde at evaluere vores ontologi, -kan den sammenholdes -med *The Five Stars of Linked Data Vocabulary Use*, -introduceret af [@Janowicz2014]. - -<!-- FIXME: noter fra tidl. grupper - -<!-- -Mulig videre forskning og udvikling på området ---FIXME> - -Skitsere hvordan vi ville have grebet de tiltag an, -som vi har skitseret men ikke nåede at dykke tilstrækkeligt ned i -til at kunne medtage mere substantielt i rapporten. +## Videnskabelige publikationer Reflektere over hvordan forbedringer i opmærkning af metadata i publikationer kan styrke muligheden for brugen af de undersøgte teknologier. +## Samfundsmæssig relevans + +Sociopolitiske overvejelser +om anvendelsen af økologisk, socialt og økonomisk bæredygtig teknologi: + + * Økologisk bæredygtig: + Effektiv kode, både at afvikle og at udvikle + (scripting-sprog, tungt at afvikle, kan undgås til regnetunge opgaver; + generativ kunstig intelligens, tungt at udvikle, kan undgås generelt) + [@Selvan2023]. + * Socialt bæredygtigt: + Alt anvendt software enten afvikles lokalt + eller anvender et netværksdesign som understøtter + som understøtter decentral brug. + * Økonomisk bæredygtigt: + Alt anvendt software anvender åbne protokoller og Fri licenser, + hvilket understøtter både liberal/kapitalistisk kommerciel brug + og cirkulær gaveøkonomi, også kaldet reciprok altruisme + [@Mikkelsen2000, @Hansted2014]. + Overveje hvordan konkurrence, bl.a. fra markeder som modarbejder copyleft, kunne påvirke de undersøgte teknologier, @@ -135,5 +148,3 @@ Kan Scholia siges at være "decolonial politics of matter" (som beskrevet i Schraubes bog s. 50), idet det understøtter åbne associeringer for viden, fremfor at diktere en bestemt ontologisk struktur? - ---> |