summaryrefslogtreecommitdiff
path: root/worlding/_outline.qmd
diff options
context:
space:
mode:
authorJonas Smedegaard <dr@jones.dk>2024-05-30 22:39:45 +0200
committerJonas Smedegaard <dr@jones.dk>2024-06-04 17:35:42 +0200
commite042eb1ee0f9bcf5f6c3d54ae8252bee35aba096 (patch)
tree34ed18988518b6ccf0115454d7c490f73fb5e586 /worlding/_outline.qmd
parent1c07f5b861e53199f01127082c256c4d59069cec (diff)
additions and rephrasing of outline
Diffstat (limited to 'worlding/_outline.qmd')
-rw-r--r--worlding/_outline.qmd65
1 files changed, 45 insertions, 20 deletions
diff --git a/worlding/_outline.qmd b/worlding/_outline.qmd
index c37266c..6ab127b 100644
--- a/worlding/_outline.qmd
+++ b/worlding/_outline.qmd
@@ -24,7 +24,8 @@ Underspørgsmål:
### Metode
-Vi undersøger teknikken 5-stjernet læsning anvendt på en konkret tekst,
+Vi undersøger teknikken 5-stjernet læsning
+anvendt på den konkrete tekst @Schraube2024,
og evaluerer herefter,
om vi har lært noget om det materiale vi læste om.
@@ -43,10 +44,11 @@ om vores forståelse af teorien og forfatterens forståelse af vores model.
### Teori
-Vores undersøgelse af 5-stjernet læsning
-tager udgangspunkt i teorien om tentakulær læring,
-og inddrager elementer fra teorien Læringstrekanten.
-Vi inddrager desuden to didaktiske modeller, SAMR og DigiPro.
+Vores undersøgelse af digitaliseringsinvolverende læseteknik
+tager udgangspunkt i teorien om tentakulær læring
+[@Schraube2024],
+og inddrager elementer fra teorien Læringstrekanten
+[@Illeris2018].
Konstruktion på basis af digitaliseringer fra 5-stjernet læsning
udvikler vi parallelt med den digitaliserende læsning,
@@ -68,15 +70,11 @@ kun kan opstå ud af den lærendes aktive og reflekterende dialog med verden.
#### 5-stjernet data
-5-stjernet data er et koncept,
-som knytter flere teknologier og ideologier sammen.
-Dels det sæt af teknologier som udgør World Wide Web,
-dels den bagvedliggende ideologi om åben, kollaborativ vidensdeling
-og dels den videreudviklede vision
-om en langt mere nuanceret kollaborativ vidensdeling,
-som bl.a. går under betegnelsen *Det semantiske web*.
-
-FIXME: Undgå/nedtone begrebet semweb!
+5-stjernet data er en klassifikationsmodel for vidensdeling,
+som knytter flere teknologier sammen --
+dels teknologierne, som udgør World Wide Web (WWW),
+og dels teknologier omkring det maskineoptimerede datasprog RDF --
+med det formål at tilskynde global kollaborativ vidensdeling.
### Analyse
@@ -99,9 +97,24 @@ som eksklusivt operationelle i Schraubes tekst.
#### Scholia
+Scholia er et forskningsprofileringssystem
+i stil med bl.a. Google Scholar, VIVO og Elseviers Scopus og SciVal
+[@Rasberry2019].
+En søgerutine giver adgang til opslag
+på aktører, begreber og værker
+i en database over bibliografiske informationer
+om videnskabelig litteratur og udgivelser,
+og hvert søgeresultat præsenterer tilgængelig viden
+relateret til een "ting" (person, begreb, værk, osv.)
+som en samling af lister, grafer og diagrammer.
+
#### Markdown
-Semantiske noter i Markdown
+Markdown er et opmærkningssprog,
+som er optimeret til skrivning af hypertekst,
+dvs. tekst med indlejrede referencer til andre tekster.
+Sproget er udbredt indenfor Fri software-programmer,
+og understøttes bl.a. i annotationsværktøjet Hypothes.is.
#### Samlet system
@@ -120,12 +133,19 @@ altså tentakulær læring med brug af begreber indenfor læringsteorien.
### Konstruktion af ontologi
-Som evaluering af,
+Til brug ved evaluering af,
om de digitaliserede data, affødt af 5-stjernet læsning, giver mening,
-har vi prøvet at sammensætte de komponenter,
+Har vi sammensat de komponenter,
vi identificerede og klassificerede som del af digitaliseringerne,
i form af en ontologi om læring.
+#### Evaluering af læring gennem visualisering af ontologi
+
+Vi evaluerer gennem et ekspertinterview med forfatteren til @chraube2024,
+om en visualisering, som er automatisk dannet på basis af vores ontologi,
+rimeligvis afspejler den teori,
+som vi har læst med 5-stjernet læsning.
+
Evalueringen kan ikke validere,
om vi har læst teksten, som det var hensigten,
og derfor, om vi har lært noget.
@@ -135,11 +155,16 @@ Men hvis stumperne har en form for sammenhængskraft,
er der mulighed for, at hvad vi synes giver mening
også er den etablerede akademiske mening.
-#### Evaluering af læring gennem visualisering af ontologi
-
#### Evaluering af 5-stjernet data
-Ontologien er 3-stjernet viden [@Janowicz2014].
+Vi gennemgår kvaliteter ved vores ontologi,
+ved hjælp af modellen "Five Stars of Linked Data Vocabulary Use",
+som er skabt som en afart af modellen for 5-stjernet data,
+men til klvalificering af ontologier
+[@Janowicz2014].
+
+Delkonklusion:
+Ontologien er 3-stjernet viden.
Delkonklusion:
Vores designprodukt kan rimeligvis siges