diff options
author | Jonas Smedegaard <dr@jones.dk> | 2024-05-29 07:21:58 +0200 |
---|---|---|
committer | Jonas Smedegaard <dr@jones.dk> | 2024-06-04 17:35:42 +0200 |
commit | b666d1467a925fd06f5c6fed313d771359542cb4 (patch) | |
tree | 398ab4377e968d5f6d3474049a847898a8000e25 /worlding/_outline.qmd | |
parent | b72a779e80a2c8366444b7ccca95f327e886d6fb (diff) |
stop include plans; include outline; rename outline source file
Diffstat (limited to 'worlding/_outline.qmd')
-rw-r--r-- | worlding/_outline.qmd | 124 |
1 files changed, 124 insertions, 0 deletions
diff --git a/worlding/_outline.qmd b/worlding/_outline.qmd new file mode 100644 index 0000000..9b11a24 --- /dev/null +++ b/worlding/_outline.qmd @@ -0,0 +1,124 @@ +# Semantisk web og hypothes.is og Scholia + +Når vi læser akademiske tekster, anvender vi en læseteknik, +som involverer en række digitaliseringsværktøjer. +Der er meget snak om problemer med digitaliseringer, +som for eksempel at det kan være stressende og distraherende, +og på studiet fremhæves da også styrker ved at læse fysiske bøger +og tage håndskrevne noter, +men vi genkender ikke disse som styrkende for os. +Vi associerer typisk videnskabelige problemstillinger +med skyer af kompleksiteter, +og føler os bremset i at leve os ind i stoffet +gennem tekstmateriale præsenteret som endimensionelle tekster, +hvor vi er afhængige af, +at den måde forfatteren *kortlægger* kompleksisterne på +matcher vores måde at folde dem ud på i vores bevidsthed. +Vi synes selv at blive hjulpet af vores læseteknik, +som vi føler hjælper til at "pakke teksten ud" og lege med den, +undersøge den fra skæve vinkler +og sammenligne og diskutere vores tanker om den. +Vi er dog i tvivl om, om det måske er en form for blændværk -- +en slags IT-fetish som reelt er ligegylig, +eller måske direkte skadelig for vores læring, +eller om det er muligt, +at vores valgte teknik til en mere "spraglet" læsning +kan understøtte vores læring. + +Vi har en vag forståelse af læring, +som noget der kan være overfladisk eller dybt. +Med dette projekt vil vi læse en akademisk tekst om, +hvad læring er, +og samtidigt undersøge den teknik, +vi anvender til at komme igennem teksten. +Vi forventer ikke at kunne afgøre empirisk, +hvorvidt vores læseteknik virker +[@FIXME helt kort hvorfor vi aner det for urealistisk], +men sigter efter at identificere, +om der er træk ved vores læseteknik, +som teoretisk kan sandsynliggøres +at udgøre understøttelse for dybere læring. + +De metoder vi anvender i vores læseteknik +involverer en række digitaliseringsteknologier, +og valget af disse skal vise sig at bære væsentlige træk +for sandsynliggørelsen af potentialet for dybere læring, +og derfor vil vi også inddrage sociopolitiske overvejelser +om valget af de involverede teknologier. + +## Problemformulering + +# Teori + +## Tentakulær læring +-- +Teorien kan siges at knytte sig til økologiske kognitionsteorier, +bl.a. direkte refereret Vygotskijs teori om kilde til udvikling +[@Schraube2024, @Larsen2024]. + +Hvor Læringstrekanten ifølge @Illeris2018 +placerer indhold og materiale på samme dimension, +opererer tentakulær læring separate indholds- og materialdimensioner +[@Schraube2024]. + +## 5-stjernet data + +5-stjernet data er et koncept, +som knytter flere teknologier og ideologier sammen. +Dels det sæt af teknologier som udgør World Wide Web, +dels den bagvedliggende ideologi om åben, kollaborativ vidensdeling, +og dels den videreudviklede vision +om en langt mere nuanceret kollaborativ vidensdeling +som bl.a. går under betegnelsen *Det semantiske web*. + +# Analyse + +Ved vores analyse af teknologierne +anvender vi som eksempel et uddrag af vores egen brug af teknologierne +til kollaborativ læsning af @Schraube2024. + +## Hypothes.is + +## Scholia + +## Semantiske noter i Markdown + +## 5-stjernet data + +# Semantiske tentakler + +# Konklusion + +# Perspektivering + +Empirisk undersøgelse af, +om det vi teoretisk påpeger som potentiale, +er muligt gennem praktiske undersøgelser at påvise -- +ekempelvis ved A-B tests. +Det er her vigtigt at udforme tests, +så der skelnes mellem den læring der undersøges, +og den forudgående læring om anvendelsen af de involverede teknikker. +Her er det ikke nok at afdække testpersonernes IT-færdigheder, +da potentialet i dybere læring ikke kun er knyttet til IT-faglig teknik +men også færdigheder i at praktisere verdeningsdialog. + +Hvis vi antager at der er hold i vores teoretisk indikerede potentiale, +så vil det være relevant at kigge på, +hvordan eksisterende studiemønstre mest hensigtsmæssigt kan styrkes +med denne nye viden. +Konkret kan skoler tilskyndes til skarpere kontekstualiseing af læringsmateriale +for at invitere, uden at presse, en mere spraglet læsning af dem. +Her vil det være oplagt for undervisere at bruge 5-stjernet data +til at tilskynde brug af åbne og dialog-orientede ressourcer. + +[@FIXME problemer med misforstået læring, med eller uden digitalisering: +generativ AI brugt til målrettet og dermed flad læring, +eller generativ AI brugt "spraglet" men planløst +og dermed blot som underholdning.] + +[@FIXME måske en solstrålehistorie om brug af generativ AI til spraglet læring -- +og så pointere at pointen ikke er generativ AI +men det at "danse din læring fremfor at sprinte den", +og at generativ AI derfor kun er tilrådeligt +hvis det er mere rentabelt samfundsmæssigt +at danse med kunstig intelligens end med hinanden.] |