summaryrefslogtreecommitdiff
path: root/worlding/_outline.qmd
diff options
context:
space:
mode:
authorJonas Smedegaard <dr@jones.dk>2024-05-29 07:21:58 +0200
committerJonas Smedegaard <dr@jones.dk>2024-06-04 17:35:42 +0200
commitb666d1467a925fd06f5c6fed313d771359542cb4 (patch)
tree398ab4377e968d5f6d3474049a847898a8000e25 /worlding/_outline.qmd
parentb72a779e80a2c8366444b7ccca95f327e886d6fb (diff)
stop include plans; include outline; rename outline source file
Diffstat (limited to 'worlding/_outline.qmd')
-rw-r--r--worlding/_outline.qmd124
1 files changed, 124 insertions, 0 deletions
diff --git a/worlding/_outline.qmd b/worlding/_outline.qmd
new file mode 100644
index 0000000..9b11a24
--- /dev/null
+++ b/worlding/_outline.qmd
@@ -0,0 +1,124 @@
+# Semantisk web og hypothes.is og Scholia
+
+Når vi læser akademiske tekster, anvender vi en læseteknik,
+som involverer en række digitaliseringsværktøjer.
+Der er meget snak om problemer med digitaliseringer,
+som for eksempel at det kan være stressende og distraherende,
+og på studiet fremhæves da også styrker ved at læse fysiske bøger
+og tage håndskrevne noter,
+men vi genkender ikke disse som styrkende for os.
+Vi associerer typisk videnskabelige problemstillinger
+med skyer af kompleksiteter,
+og føler os bremset i at leve os ind i stoffet
+gennem tekstmateriale præsenteret som endimensionelle tekster,
+hvor vi er afhængige af,
+at den måde forfatteren *kortlægger* kompleksisterne på
+matcher vores måde at folde dem ud på i vores bevidsthed.
+Vi synes selv at blive hjulpet af vores læseteknik,
+som vi føler hjælper til at "pakke teksten ud" og lege med den,
+undersøge den fra skæve vinkler
+og sammenligne og diskutere vores tanker om den.
+Vi er dog i tvivl om, om det måske er en form for blændværk --
+en slags IT-fetish som reelt er ligegylig,
+eller måske direkte skadelig for vores læring,
+eller om det er muligt,
+at vores valgte teknik til en mere "spraglet" læsning
+kan understøtte vores læring.
+
+Vi har en vag forståelse af læring,
+som noget der kan være overfladisk eller dybt.
+Med dette projekt vil vi læse en akademisk tekst om,
+hvad læring er,
+og samtidigt undersøge den teknik,
+vi anvender til at komme igennem teksten.
+Vi forventer ikke at kunne afgøre empirisk,
+hvorvidt vores læseteknik virker
+[@FIXME helt kort hvorfor vi aner det for urealistisk],
+men sigter efter at identificere,
+om der er træk ved vores læseteknik,
+som teoretisk kan sandsynliggøres
+at udgøre understøttelse for dybere læring.
+
+De metoder vi anvender i vores læseteknik
+involverer en række digitaliseringsteknologier,
+og valget af disse skal vise sig at bære væsentlige træk
+for sandsynliggørelsen af potentialet for dybere læring,
+og derfor vil vi også inddrage sociopolitiske overvejelser
+om valget af de involverede teknologier.
+
+## Problemformulering
+
+# Teori
+
+## Tentakulær læring
+--
+Teorien kan siges at knytte sig til økologiske kognitionsteorier,
+bl.a. direkte refereret Vygotskijs teori om kilde til udvikling
+[@Schraube2024, @Larsen2024].
+
+Hvor Læringstrekanten ifølge @Illeris2018
+placerer indhold og materiale på samme dimension,
+opererer tentakulær læring separate indholds- og materialdimensioner
+[@Schraube2024].
+
+## 5-stjernet data
+
+5-stjernet data er et koncept,
+som knytter flere teknologier og ideologier sammen.
+Dels det sæt af teknologier som udgør World Wide Web,
+dels den bagvedliggende ideologi om åben, kollaborativ vidensdeling,
+og dels den videreudviklede vision
+om en langt mere nuanceret kollaborativ vidensdeling
+som bl.a. går under betegnelsen *Det semantiske web*.
+
+# Analyse
+
+Ved vores analyse af teknologierne
+anvender vi som eksempel et uddrag af vores egen brug af teknologierne
+til kollaborativ læsning af @Schraube2024.
+
+## Hypothes.is
+
+## Scholia
+
+## Semantiske noter i Markdown
+
+## 5-stjernet data
+
+# Semantiske tentakler
+
+# Konklusion
+
+# Perspektivering
+
+Empirisk undersøgelse af,
+om det vi teoretisk påpeger som potentiale,
+er muligt gennem praktiske undersøgelser at påvise --
+ekempelvis ved A-B tests.
+Det er her vigtigt at udforme tests,
+så der skelnes mellem den læring der undersøges,
+og den forudgående læring om anvendelsen af de involverede teknikker.
+Her er det ikke nok at afdække testpersonernes IT-færdigheder,
+da potentialet i dybere læring ikke kun er knyttet til IT-faglig teknik
+men også færdigheder i at praktisere verdeningsdialog.
+
+Hvis vi antager at der er hold i vores teoretisk indikerede potentiale,
+så vil det være relevant at kigge på,
+hvordan eksisterende studiemønstre mest hensigtsmæssigt kan styrkes
+med denne nye viden.
+Konkret kan skoler tilskyndes til skarpere kontekstualiseing af læringsmateriale
+for at invitere, uden at presse, en mere spraglet læsning af dem.
+Her vil det være oplagt for undervisere at bruge 5-stjernet data
+til at tilskynde brug af åbne og dialog-orientede ressourcer.
+
+[@FIXME problemer med misforstået læring, med eller uden digitalisering:
+generativ AI brugt til målrettet og dermed flad læring,
+eller generativ AI brugt "spraglet" men planløst
+og dermed blot som underholdning.]
+
+[@FIXME måske en solstrålehistorie om brug af generativ AI til spraglet læring --
+og så pointere at pointen ikke er generativ AI
+men det at "danse din læring fremfor at sprinte den",
+og at generativ AI derfor kun er tilrådeligt
+hvis det er mere rentabelt samfundsmæssigt
+at danse med kunstig intelligens end med hinanden.]