summaryrefslogtreecommitdiff
path: root/worlding/_metode.qmd
diff options
context:
space:
mode:
authorJonas Smedegaard <dr@jones.dk>2024-05-29 06:33:56 +0200
committerJonas Smedegaard <dr@jones.dk>2024-06-04 17:35:42 +0200
commit86d44b5292ff08baf43151cf5ba0ed15da76713e (patch)
tree4152c76fbb1775b419c92c84e73dd010d3526fd6 /worlding/_metode.qmd
parent6127307d0e41086b9525f24c89bf926fead8cd22 (diff)
rename filename for section about method
Diffstat (limited to 'worlding/_metode.qmd')
-rw-r--r--worlding/_metode.qmd102
1 files changed, 0 insertions, 102 deletions
diff --git a/worlding/_metode.qmd b/worlding/_metode.qmd
deleted file mode 100644
index bbe4e00..0000000
--- a/worlding/_metode.qmd
+++ /dev/null
@@ -1,102 +0,0 @@
-# Metode
-
-## Redegørelse for læring
-
-Den primære kilde, som analyseres,
-er en (vistnok) spritny teori for læring,
-betegnet tentakulær læring.
-
-Dels anvendes teorien i analysen af læringsværktøjerne
-Scholia og Hypothes.is,
-og dels udsættes den for en kritisk analyse,
-idet den er udgangspunkt for vidensgrafen,
-som skal understøtte de semantiske værktøjers relevans i læringsprocessen.
-
-Sekundært forventes inddraget tekster om læringsteorien
-Problemorienteret Projektlæring (PPL),
-som perspektivering af vores udviklede model for læring.
-
-## Redegørelse for udvalgte digitaliseringer
-
-Teorien om Data -> Information -> Viden -> Visdom.
-
-Teori om kvalitetsforskelle
-mellem viden skabt af eksperter og crowdsourced
-(Spaniol STS-forelæsning - formodentligt de Juvenal).
-
-Teori om styrker ved transparens i kode og data
-
-Teori om privatliv og Decentralisering
-
-Udover ovennævne kan John F. Sowas udviklinger af teorier
-om konceptuelle grafer indenfor computer-videnskab
-danne grundlag for måden vi visualiserer den viden,
-vi opnår gennem projektforløbet.
-
-Vi vil analysere de digitale service Scholia og Hypothes.is som teknologier
-med hjælp fra TRIN-modellen [@Jorgensen2018],
-som model for begreber og teorier,
-men *ikke* som videnskabelig metode [@Jorgensen2019].
-
-Projektet vil være gennemsyret af en deduktionistisk fremgangsmåde
-da vi vil bruge vores kildeteksters mange postulater og konklusioner
-til at opstille de kernesammenhænge, der nødvendigvis må være gældende.
-
-## Undersøgelse af digitaliseret læringsunderstøttelse
-
-Vi foreventer at foretage et kvalitativt ekspertinterview
-med Ernst Schraube,
-forfatter til bogen "Digitalisatation and learning as a Worlding Practise",
-som vi anvender som primær kilde til læringsdelen af vores rapport.
-
-## Kvalitativt interview
-
-Samtalerne håndteres vha. en lydoptagelse.
-Lyden optages digitalt,
-to gange for øget robusthed,
-med hhv. en telefon og en computer.
-
-Optagelserne er transskriberet først automatisk
-ved den online tjeneste <https://www.transskriber.dk/>,
-og derefter manuelt efterbehandlet.
-
-Sekvenserne transskriberes til retskrivningsnær form efter DANSK STANDARD 1,
-da vores kvalitative undersøgelse ikke omfatter nuancer i artikulation
-som det dækkes af formater med større detaljerigdom,
-eksempelvis DANSK STANDARD 2 jf. @SNAK1992.
-Ekstralingvistiske størrelser som latter er noteret indenfor lodrette parenteser.
-Korte pauser eller afbrydelser er angivet med interpunkt.
-
-## Evaluering
-
-Hvis tiden er til det,
-vil vi også teste vores prototype(r) kvalitativt
-overfor både læringsfacilitatorer og studerende
-udfra spørgeskemaer vi har udfærdiget på forhånd,
-for at få et indblik i deres oplevelser, udfordringer og behov
-i forhold til navigation gennem tekstmateriale.
-Dette vil give os mulighed for at evaluere
-brugervenlighed og effektivitet af vores løsninger
-i en reel læringskontekst.
-
-Vi vil anvende Framework for Evalutation in Design Science (FEDS).
-
-## Semesterbinding
-
-Projektet undersøger en teori for læring,
-og hvordan denne teori kan understøttes af digitale teknologier.
-
-Gennem rapporten vil vi fokusere på læringsværktøjerne
-Scholia og Hypothes.is og den rolle de kan spille i læringsprocessen
-for den studerende.
-Her vil vi beskue de to redskaber som Teknologiske Systemer (TSA).
-Baseret på analysen af redskaberne vil vi inddrage Design & Konstruktion
-til at konstruere en model,
-der eksplicit kan beskrive,
-hvordan disse redskaber relaterer til læringsprocessen.
-
-For at udarbejde denne model inddrager vi psykologisk teori,
-der beskriver selve læringsprocessen i dens mangefaceterede bestanddele.
-I undersøgelsen af sammenhængen mellem en psykologisk teori
-og en teknologi i relation til mennesker,
-læner projektet sig også op af dimensionen Subjektivitet, Teknologi & Samfund.