diff options
author | Jonas Smedegaard <dr@jones.dk> | 2024-05-29 06:33:56 +0200 |
---|---|---|
committer | Jonas Smedegaard <dr@jones.dk> | 2024-06-04 17:35:42 +0200 |
commit | 86d44b5292ff08baf43151cf5ba0ed15da76713e (patch) | |
tree | 4152c76fbb1775b419c92c84e73dd010d3526fd6 /worlding/_metode.qmd | |
parent | 6127307d0e41086b9525f24c89bf926fead8cd22 (diff) |
rename filename for section about method
Diffstat (limited to 'worlding/_metode.qmd')
-rw-r--r-- | worlding/_metode.qmd | 102 |
1 files changed, 0 insertions, 102 deletions
diff --git a/worlding/_metode.qmd b/worlding/_metode.qmd deleted file mode 100644 index bbe4e00..0000000 --- a/worlding/_metode.qmd +++ /dev/null @@ -1,102 +0,0 @@ -# Metode - -## Redegørelse for læring - -Den primære kilde, som analyseres, -er en (vistnok) spritny teori for læring, -betegnet tentakulær læring. - -Dels anvendes teorien i analysen af læringsværktøjerne -Scholia og Hypothes.is, -og dels udsættes den for en kritisk analyse, -idet den er udgangspunkt for vidensgrafen, -som skal understøtte de semantiske værktøjers relevans i læringsprocessen. - -Sekundært forventes inddraget tekster om læringsteorien -Problemorienteret Projektlæring (PPL), -som perspektivering af vores udviklede model for læring. - -## Redegørelse for udvalgte digitaliseringer - -Teorien om Data -> Information -> Viden -> Visdom. - -Teori om kvalitetsforskelle -mellem viden skabt af eksperter og crowdsourced -(Spaniol STS-forelæsning - formodentligt de Juvenal). - -Teori om styrker ved transparens i kode og data - -Teori om privatliv og Decentralisering - -Udover ovennævne kan John F. Sowas udviklinger af teorier -om konceptuelle grafer indenfor computer-videnskab -danne grundlag for måden vi visualiserer den viden, -vi opnår gennem projektforløbet. - -Vi vil analysere de digitale service Scholia og Hypothes.is som teknologier -med hjælp fra TRIN-modellen [@Jorgensen2018], -som model for begreber og teorier, -men *ikke* som videnskabelig metode [@Jorgensen2019]. - -Projektet vil være gennemsyret af en deduktionistisk fremgangsmåde -da vi vil bruge vores kildeteksters mange postulater og konklusioner -til at opstille de kernesammenhænge, der nødvendigvis må være gældende. - -## Undersøgelse af digitaliseret læringsunderstøttelse - -Vi foreventer at foretage et kvalitativt ekspertinterview -med Ernst Schraube, -forfatter til bogen "Digitalisatation and learning as a Worlding Practise", -som vi anvender som primær kilde til læringsdelen af vores rapport. - -## Kvalitativt interview - -Samtalerne håndteres vha. en lydoptagelse. -Lyden optages digitalt, -to gange for øget robusthed, -med hhv. en telefon og en computer. - -Optagelserne er transskriberet først automatisk -ved den online tjeneste <https://www.transskriber.dk/>, -og derefter manuelt efterbehandlet. - -Sekvenserne transskriberes til retskrivningsnær form efter DANSK STANDARD 1, -da vores kvalitative undersøgelse ikke omfatter nuancer i artikulation -som det dækkes af formater med større detaljerigdom, -eksempelvis DANSK STANDARD 2 jf. @SNAK1992. -Ekstralingvistiske størrelser som latter er noteret indenfor lodrette parenteser. -Korte pauser eller afbrydelser er angivet med interpunkt. - -## Evaluering - -Hvis tiden er til det, -vil vi også teste vores prototype(r) kvalitativt -overfor både læringsfacilitatorer og studerende -udfra spørgeskemaer vi har udfærdiget på forhånd, -for at få et indblik i deres oplevelser, udfordringer og behov -i forhold til navigation gennem tekstmateriale. -Dette vil give os mulighed for at evaluere -brugervenlighed og effektivitet af vores løsninger -i en reel læringskontekst. - -Vi vil anvende Framework for Evalutation in Design Science (FEDS). - -## Semesterbinding - -Projektet undersøger en teori for læring, -og hvordan denne teori kan understøttes af digitale teknologier. - -Gennem rapporten vil vi fokusere på læringsværktøjerne -Scholia og Hypothes.is og den rolle de kan spille i læringsprocessen -for den studerende. -Her vil vi beskue de to redskaber som Teknologiske Systemer (TSA). -Baseret på analysen af redskaberne vil vi inddrage Design & Konstruktion -til at konstruere en model, -der eksplicit kan beskrive, -hvordan disse redskaber relaterer til læringsprocessen. - -For at udarbejde denne model inddrager vi psykologisk teori, -der beskriver selve læringsprocessen i dens mangefaceterede bestanddele. -I undersøgelsen af sammenhængen mellem en psykologisk teori -og en teknologi i relation til mennesker, -læner projektet sig også op af dimensionen Subjektivitet, Teknologi & Samfund. |