summaryrefslogtreecommitdiff
path: root/worlding/_method.qmd
diff options
context:
space:
mode:
authorJonas Smedegaard <dr@jones.dk>2024-05-29 06:33:56 +0200
committerJonas Smedegaard <dr@jones.dk>2024-06-04 17:35:42 +0200
commit86d44b5292ff08baf43151cf5ba0ed15da76713e (patch)
tree4152c76fbb1775b419c92c84e73dd010d3526fd6 /worlding/_method.qmd
parent6127307d0e41086b9525f24c89bf926fead8cd22 (diff)
rename filename for section about method
Diffstat (limited to 'worlding/_method.qmd')
-rw-r--r--worlding/_method.qmd102
1 files changed, 102 insertions, 0 deletions
diff --git a/worlding/_method.qmd b/worlding/_method.qmd
new file mode 100644
index 0000000..bbe4e00
--- /dev/null
+++ b/worlding/_method.qmd
@@ -0,0 +1,102 @@
+# Metode
+
+## Redegørelse for læring
+
+Den primære kilde, som analyseres,
+er en (vistnok) spritny teori for læring,
+betegnet tentakulær læring.
+
+Dels anvendes teorien i analysen af læringsværktøjerne
+Scholia og Hypothes.is,
+og dels udsættes den for en kritisk analyse,
+idet den er udgangspunkt for vidensgrafen,
+som skal understøtte de semantiske værktøjers relevans i læringsprocessen.
+
+Sekundært forventes inddraget tekster om læringsteorien
+Problemorienteret Projektlæring (PPL),
+som perspektivering af vores udviklede model for læring.
+
+## Redegørelse for udvalgte digitaliseringer
+
+Teorien om Data -> Information -> Viden -> Visdom.
+
+Teori om kvalitetsforskelle
+mellem viden skabt af eksperter og crowdsourced
+(Spaniol STS-forelæsning - formodentligt de Juvenal).
+
+Teori om styrker ved transparens i kode og data
+
+Teori om privatliv og Decentralisering
+
+Udover ovennævne kan John F. Sowas udviklinger af teorier
+om konceptuelle grafer indenfor computer-videnskab
+danne grundlag for måden vi visualiserer den viden,
+vi opnår gennem projektforløbet.
+
+Vi vil analysere de digitale service Scholia og Hypothes.is som teknologier
+med hjælp fra TRIN-modellen [@Jorgensen2018],
+som model for begreber og teorier,
+men *ikke* som videnskabelig metode [@Jorgensen2019].
+
+Projektet vil være gennemsyret af en deduktionistisk fremgangsmåde
+da vi vil bruge vores kildeteksters mange postulater og konklusioner
+til at opstille de kernesammenhænge, der nødvendigvis må være gældende.
+
+## Undersøgelse af digitaliseret læringsunderstøttelse
+
+Vi foreventer at foretage et kvalitativt ekspertinterview
+med Ernst Schraube,
+forfatter til bogen "Digitalisatation and learning as a Worlding Practise",
+som vi anvender som primær kilde til læringsdelen af vores rapport.
+
+## Kvalitativt interview
+
+Samtalerne håndteres vha. en lydoptagelse.
+Lyden optages digitalt,
+to gange for øget robusthed,
+med hhv. en telefon og en computer.
+
+Optagelserne er transskriberet først automatisk
+ved den online tjeneste <https://www.transskriber.dk/>,
+og derefter manuelt efterbehandlet.
+
+Sekvenserne transskriberes til retskrivningsnær form efter DANSK STANDARD 1,
+da vores kvalitative undersøgelse ikke omfatter nuancer i artikulation
+som det dækkes af formater med større detaljerigdom,
+eksempelvis DANSK STANDARD 2 jf. @SNAK1992.
+Ekstralingvistiske størrelser som latter er noteret indenfor lodrette parenteser.
+Korte pauser eller afbrydelser er angivet med interpunkt.
+
+## Evaluering
+
+Hvis tiden er til det,
+vil vi også teste vores prototype(r) kvalitativt
+overfor både læringsfacilitatorer og studerende
+udfra spørgeskemaer vi har udfærdiget på forhånd,
+for at få et indblik i deres oplevelser, udfordringer og behov
+i forhold til navigation gennem tekstmateriale.
+Dette vil give os mulighed for at evaluere
+brugervenlighed og effektivitet af vores løsninger
+i en reel læringskontekst.
+
+Vi vil anvende Framework for Evalutation in Design Science (FEDS).
+
+## Semesterbinding
+
+Projektet undersøger en teori for læring,
+og hvordan denne teori kan understøttes af digitale teknologier.
+
+Gennem rapporten vil vi fokusere på læringsværktøjerne
+Scholia og Hypothes.is og den rolle de kan spille i læringsprocessen
+for den studerende.
+Her vil vi beskue de to redskaber som Teknologiske Systemer (TSA).
+Baseret på analysen af redskaberne vil vi inddrage Design & Konstruktion
+til at konstruere en model,
+der eksplicit kan beskrive,
+hvordan disse redskaber relaterer til læringsprocessen.
+
+For at udarbejde denne model inddrager vi psykologisk teori,
+der beskriver selve læringsprocessen i dens mangefaceterede bestanddele.
+I undersøgelsen af sammenhængen mellem en psykologisk teori
+og en teknologi i relation til mennesker,
+læner projektet sig også op af dimensionen Subjektivitet, Teknologi & Samfund.