summaryrefslogtreecommitdiff
path: root/worlding/_læring.qmd
diff options
context:
space:
mode:
authorJonas Smedegaard <dr@jones.dk>2024-05-09 13:56:10 +0200
committerJonas Smedegaard <dr@jones.dk>2024-06-04 17:35:41 +0200
commit4ae776a43b8a487de7a08d77558c981f5c3c99da (patch)
treeff7c22895cf8cb45c49ccd21a6abf2ad665da20c /worlding/_læring.qmd
parentc0bbc00911bddfa242495c677e7fd7025a240b12 (diff)
reference before punctuation
Diffstat (limited to 'worlding/_læring.qmd')
-rw-r--r--worlding/_læring.qmd14
1 files changed, 7 insertions, 7 deletions
diff --git a/worlding/_læring.qmd b/worlding/_læring.qmd
index d3480b7..efc6e6c 100644
--- a/worlding/_læring.qmd
+++ b/worlding/_læring.qmd
@@ -45,7 +45,7 @@ Defensiv læring er læring, som tager udgangspunkt i *eksterne*
faktorer, og kommer ofte til udtryk som et forsøg på at afværge
negative konsekvenser, eksempelvis en utilfredsstillende karakter til en eksamen.
"Defensive learning is primarily governed by external issues and
-largely removed from the subject matter itself." [@Schraube_2024, s. 35]
+largely removed from the subject matter itself" [@Schraube_2024, s. 35].
Defensiv læring kan da umuligt stå for sig selv,
da læring bliver reduceret til en statisk og fastslået handlingsproces.
@@ -59,7 +59,7 @@ da læringen kun kan finde sted i en levende dialog med omverdenen.
"In expansive learning, the learning process is
primarily not oriented toward external demands but
toward the concrete necessities that arise from
-getting involved in the content of the learning problems" [@Schraube_2024, s. 36]
+getting involved in the content of the learning problems" [@Schraube_2024, s. 36].
Her ligger den lærendes opmærksomhed på indholdet af det, der læres,
modsat dem, der læres for.
@@ -119,12 +119,12 @@ Schraube pointerer, at læring kan finde sted
hvor som helst og når som helst i den enkelte persons dagligdag.
Affinitiv læring er altså ikke en isoleret funktion af hjernen,
men en flerdimensionel og kompliceret proces,
-som næppe kan reguleres instrumentalt. [@Schraube_2024]
+som næppe kan reguleres instrumentalt [@Schraube_2024].
Schraube beskriver ikke bare læring som en subjekt-orienteret,
men som en *trans-kontekstuel* aktivitet;
-"Often the best ideas come to mind on vacation at the
-beach or while strolling through the city." [@Schraube_2024, s. 38]
+"[o]ften the best ideas come to mind on vacation at the
+beach or while strolling through the city" [@Schraube_2024, s. 38],
eftersom ingen elementer af læring kan isoleres til den Lærernes sind,
men må tages i betragtning gennem hele den kontekst læring udfolder sig i,
kan læring altså kun siges at opstå i en dynamisk og
@@ -168,7 +168,7 @@ i denne oplevelse af en uoverenstemmelse mellem det lærte og verden.
the limitations of one’s possibilities of action and quality of life
can only be overcome by world-disclosing learning, then the
step has been taken to make the effort and embark the path of
-learning." [@Schraube_2024, s. 114]
+learning" [@Schraube_2024, s. 114].
Selve oplevelsen af denne uoverenstemmelse i en følelsesmæssig kontekst
er altså et fundamentalt første skridt i hele læringshandlingen.
@@ -204,7 +204,7 @@ samt frihed for udefrakommende stress.
Derudover er der et krav om umiddelbarhed,
altså netop en så *direkte* som muligt forbindelse mellem de lærende,
da læringsprocessen bedst udfolder sig gennem gensidig tillid
-og intentionen om at være åben for nye perspektiver. [@Schraube_2024, s. 138]
+og intentionen om at være åben for nye perspektiver [@Schraube_2024, s. 138].
Man bør føle, at den anden person er til stede,
og heri ligger det største problem for digitalisering i læring.