diff options
author | Jonas Smedegaard <dr@jones.dk> | 2024-05-09 16:15:46 +0200 |
---|---|---|
committer | Jonas Smedegaard <dr@jones.dk> | 2024-06-04 17:35:41 +0200 |
commit | 7ffa6c1c9041747e2cfd8b29a30d583a697296ce (patch) | |
tree | a8d1e4e2a344ee0955029d502604530ba289f841 /worlding/_læring.qmd | |
parent | e1bba83b6d91e63c75b779a30f6d8cc068812ca5 (diff) |
typos and spelling errors
Diffstat (limited to 'worlding/_læring.qmd')
-rw-r--r-- | worlding/_læring.qmd | 16 |
1 files changed, 8 insertions, 8 deletions
diff --git a/worlding/_læring.qmd b/worlding/_læring.qmd index fe5a36a..821c96d 100644 --- a/worlding/_læring.qmd +++ b/worlding/_læring.qmd @@ -70,7 +70,7 @@ Schraube beskriver også læring som en primært subjektorienteret aktivitet. lige nu tilrettelægges læring baseret på ideen om en overførelse af viden fra læreren til eleven. -Dette kalder Schraube den transmisive læringsmodel. +Dette kalder Schraube den transmissive læringsmodel. Denne model resulterer i en form for "tvedelt" læring, som betragter læringsaktiviteten som et resultat af undervisning og ikke af læring. @@ -85,7 +85,7 @@ til et operativt og performativt set af opgaver *Hvad* og *hvorfor* er kun to af de fire elementer af læring, som Ernst fremlægger i sin bog. Ifølge Ernst består læring i sin helhed af et indholdselement (hvad), -et resonnementelement (hvorfor), et operativt element (hvordan) og +et ræsonnementelement (hvorfor), et operativt element (hvordan) og et evaluerende element. Opdelingen af læring i disse fire elementer er en naturlig konsekvens af at betragte læring som en handling @@ -101,7 +101,7 @@ at digitaliseringens fordele for læring primært ligger i det operative element i læringsprocessen [@Schraube_2024]. -et kritisk trin i læringsprocessen er den affinitive bevægelse i læringen. +Et kritisk trin i læringsprocessen er den affinitive bevægelse i læringen. Denne bevægelse indeholder den lærendes bevægelse mod at udforske så bredt et udvalg af ideer og koncepter som muligt; at få overblik over alternative strategier @@ -113,7 +113,7 @@ i det hav af information som oprindeligt blev udforsket Det er så at sige i denne proces at information bliver til visdom, da kerneideer ekstrapoleres fra deres kontekst. -Den definitive og den er affinitive bevægelse i læring komplementerer hinanden +Den definitive og den affinitive bevægelse i læring komplementerer hinanden og hjælper den lærende med hele tiden at bevæge sig fra det universelle til det konkrete og omvendt. i denne forståelse af læring står det mere klart, @@ -121,7 +121,7 @@ hvorfor et fast bestemt pensum og 1-dimensionelle retningslinjer for læring kan hæmme den lærende i sin evne til at forstå indholdet af læringen. -Den afinitive læringsbevægelse er direkte knyttet +Den affinitive læringsbevægelse er direkte knyttet til den studerendes dagligdag, vaner og levevilkår, da den søger at åbne op for så bredt et udvalg af sammenhænge som muligt. Schraube pointerer, @@ -159,7 +159,7 @@ at kernen i tentakulær læring er den ekspansive "læring for læringens skyld" Defensive motivationer for læring er til stede i alle læringssituationer, men en optimal læring kræver en overvægt af ekspansiv motivation. For at den ekspansive læringsproces kan forløbe optimalt, -er den lærende nød til at være med til at bestemme, +er den lærende nødt til at være med til at bestemme, hvad indholdet af læringen er. Desuden har Den studerende ikke mulighed for at træde ind i den affinitive bevægelse af læring, @@ -175,10 +175,10 @@ Dialogen med verden består altså af på den ene side den lærende, subjektet, og på den anden side verden, objektet af læringen. Det centrale i denne opfattelse er, -at subjektet nødvendigvis må opleve et skæl +at subjektet nødvendigvis må opleve et skel mellem det de ved, og måden, verden præsenterer sig. -Uden en subjektiv erfaring med dette skæl, +Uden en subjektiv erfaring med dette skel, er det umuligt at konceptualisere, hvad der overhovedet kan læres. Ernst fremhæver Holzkamps opfattelse, |