diff options
author | Jonas Smedegaard <dr@jones.dk> | 2024-05-10 08:34:36 +0200 |
---|---|---|
committer | Jonas Smedegaard <dr@jones.dk> | 2024-06-04 17:35:41 +0200 |
commit | 0f246158998d30ba979c1370c8bb58fc9f74ae81 (patch) | |
tree | cf6864b999f5c193a0d8f50e0474d8ef90203539 /worlding/_læring.qmd | |
parent | 7e3036369b388eedf0e14b5073c43182e5e5980b (diff) |
use semantic newlines
Diffstat (limited to 'worlding/_læring.qmd')
-rw-r--r-- | worlding/_læring.qmd | 15 |
1 files changed, 8 insertions, 7 deletions
diff --git a/worlding/_læring.qmd b/worlding/_læring.qmd index d00ffe9..4d6da4b 100644 --- a/worlding/_læring.qmd +++ b/worlding/_læring.qmd @@ -48,8 +48,8 @@ eksempelvis en utilfredsstillende karakter til en eksamen. largely removed from the subject matter itself" [@Schraube_2024, s. 35]. Defensiv læring kan da umuligt stå for sig selv, -da læring bliver reduceret til en statisk og -eksternt determineret handlingsproces. +da læring bliver reduceret +til en statisk og eksternt determineret handlingsproces. Modsat eksterne begrundelser findes de *interne* og personlige, @@ -101,8 +101,7 @@ at digitaliseringens fordele for læring primært ligger i det operative element i læringsprocessen [@Schraube_2024]. -Et kritisk element i læring er dets affinitive og -definitive bevægelser. +Et kritisk element i læring er dets affinitive og definitive bevægelser. Førstnævnte er den lærendes bevægelse mod at udforske så bredt et udvalg af ideer og koncepter som muligt; at få overblik over alternative strategier @@ -124,7 +123,8 @@ kan hæmme den lærende i sin evne til at forstå indholdet af læringen. Den affinitive læringsbevægelse er direkte knyttet til den studerendes dagligdag, vaner og levevilkår, -da den søger at åbne op for så bredt et udvalg af sammenhænge som muligt. +da den søger at åbne op +for så bredt et udvalg af sammenhænge som muligt. Schraube pointerer, at læring kan finde sted hvor som helst og når som helst i den enkelte persons dagligdag. @@ -220,8 +220,9 @@ den såkaldte *affinitive, selvorganiserende læringsproces* opstår sammen med andre. Læring kræver helt lavpraktisk et møde mellem den lærendes forståelse og en uoverensstemmelse med verden. -I dialog med andre er der rig mulighed for at udforske et væld -af forskellige forståelser gennem affinitive bevægelser i læring. +I dialog med andre er der rig mulighed +for at udforske et væld af forskellige forståelser +gennem affinitive bevægelser i læring. *Intersubjektiv dialog*, som det kaldes, påtager sig en helt unik rolle i læringsprocessen. |