summaryrefslogtreecommitdiff
path: root/worlding/_læring.qmd
diff options
context:
space:
mode:
authorJonas Smedegaard <dr@jones.dk>2024-04-21 20:03:53 +0200
committerJonas Smedegaard <dr@jones.dk>2024-04-21 20:03:53 +0200
commitb9a286dd2b77c259689dd688571cbeff4926d666 (patch)
tree1e3c52fb6554f8bdd12316738d98e647ff421b54 /worlding/_læring.qmd
parentbb0134351e2b0c640567e70a9e7516ca447a3b4a (diff)
split learning from theory
Diffstat (limited to 'worlding/_læring.qmd')
-rw-r--r--worlding/_læring.qmd158
1 files changed, 158 insertions, 0 deletions
diff --git a/worlding/_læring.qmd b/worlding/_læring.qmd
new file mode 100644
index 0000000..4ef2a38
--- /dev/null
+++ b/worlding/_læring.qmd
@@ -0,0 +1,158 @@
+# Teoretiske overvejelser
+
+
+## Teorier om læring
+
+Måden vi opsøger og behandler viden
+har drastisk ændret sig siden digitaliseringen.
+Sammen med digitaliseringens eksponentielle udvikling
+er der tilmed opstået bekymringer om måden,
+læring finder sted på digitalt.
+Det er nu nemmere end nogensinde at blive distraheret, mens man lærer,
+og det er denne problemstilling, Ernst Schraube belyser
+i sin bog, "Digitalization and Learning as a Worlding Practice".
+I sin bog indrager Schraube psykologisk teori om de essentielle bestanddele
+af selve læringsprocessen for at nedbryde den og undersøge,
+hvilke aspekter der kan siges at være påvirket af digitaliseringen.
+
+Til dette introduceres begreberne defensiv og ekspansiv læring,
+som beskriver to fundamentale, modsatrettede motivationer for at lære.
+Defensiv læring er læring, som tager udgangspunkt i *eksterne*
+faktorer, og kommer ofte til udtryk som et forsøg på at afværge
+negative konsekvenser, eksempelvis en utilfredsstillende karakter til en eksamen.
+"Defensive learning is primarily governed by external issues and
+largely removed from the subject matter itself." [@Schraube_2024, p. 35]
+Defensiv læring kan da umuligt stå for sig selv,
+da læring bliver reduceret til en statisk og fastslået handlingsproces.
+
+Modsat eksterne begrundelser findes de *interne* og personlige,
+som betegnes ekspansiv læring.
+Ekspansiv er modsat defensiv læring direkte knyttet til
+selve indholdet af læringsprocessen.
+Her drives læringsprocessen af den lærendes egen nysgerrighed,
+og konsekvenser af læringen må derfor accepteres,
+da læringen kun kan finde sted i en levende dialog med omverdenen.
+"In expansive learning, the learning process is
+primarily not oriented toward external demands but
+toward the concrete necessities that arise from
+getting involved in the content of the learning problems" [@Schraube_2024, p. 36]
+Her ligger den lærendes opmærksomhed på indholdet af det, der læres,
+modsat dem, der læres for.
+
+Schraube beskriver også læring som en primært subjektorienteret aktivitet.
+lige nu tilrettelægges læring baseret på ideen om
+en overførelse af viden fra læreren til eleven.
+Dette kalder Schraube den transmisive læringsmodel.
+Denne model resulterer i en form for "tvedelt" læring,
+som betragter læringsaktiviteten som et resultat af
+undervisning og ikke af læring.
+Problemet med den tvedelte læringsmodel er,
+at den studerendes læringsrytme er forudbestemt af underviseren.
+Den studerende kan derfor aldrig få indflydelse på "hvad" de lærer,
+og "hvorfor" de lærer.
+Under tvedelt læring er den studerende reduceret til
+et operativt og performativt set af opgaver [@Schraube_2024].
+
+'Hvad' og 'hvorfor' er kun to af de fire elementer af læring,
+som Ernst fremlægger i sin bog.
+Ifølge Ernst består læring i sin helhed af et indholdselement (hvad),
+et resonnementelement (hvorfor), et operativt element (hvordan) og
+et evaluerende element.
+Opdelingen af læring i disse fire elementer er
+en naturlig konsekvens af at betragte læring som en handling
+frem for en simpel procedure eller operation.
+Disse fire elementer står ikke i isolation fra hinanden,
+men må betragtes som gensidigt nødvendige og i konstant interaktion med hinanden.
+Ifølge Ernst kan fokusset på indholdselementet i læring
+virke forstyrrende for læringsprocessen,
+uanset om undervisningen tager udgangspunkt i den lærende eller læreren.
+Ernst fremsætter desuden påstanden om,
+at digitaliseringens fordele for læring primært ligger i
+det operative element i læringsprocessen [@Schraube_2024].
+
+et kritisk trin i læringsprocessen er den affinitive bevægelse i læringen.
+Denne bevægelse indeholder den lærendes bevægelse mod
+at udforske så bredt et udvalg af ideer og koncepter som muligt;
+at få overblik over alternative strategier
+for at undgå at sidde fast på et prædefineret problem.
+Modsat den affinitive bevægelse findes den definitive.
+den definitive bevægelse involverer at finde essensen
+i det hav af information som oprindeligt blev udforsket [@Schraube_2024].
+Det er så at sige i denne proces at information bliver til visdom,
+da kerneideer ekstrapoleres fra deres kontekst.
+
+Den definitive og den er affinitive bevægelse i læring komplementerer hinanden
+og hjælper den lærende med hele tiden at bevæge sig
+fra det universelle til det konkrete og omvendt.
+i denne forståelse af læring står det mere klart,
+hvorfor et fast bestemt pensum og
+1-dimensionelle retningslinjer for læring
+kan hæmme den lærende i sin evne til at forstå indholdet af læringen.
+Den afinitive læringsbevægelse er direkte knyttet til
+den studerendes dagligdag, vaner og levevilkår,
+da den søger at åbne op for så bredt et udvalg af sammenhænge som muligt.
+Schraube pointerer, at læring kan finde sted
+hvor som helst og når som helst i den enkelte persons dagligdag.
+Affinitiv læring er altså ikke en isoleret funktion af hjernen,
+men en flerdimensionel og kompliceret proces,
+som næppe kan reguleres instrumentalt. [@Schraube_2024]
+
+Schraube beskriver ikke bare læring som en subjekt-orienteret,
+men som en *trans-kontekstuel* aktivitet;
+"Often the best ideas come to mind on vacation at the
+beach or while strolling through the city." [@Schraube_2024, p. 38]
+eftersom ingen elementer af læring kan isoleres til den Lærernes sind,
+men må tages i betragtning gennem hele den kontekst læring udfolder sig i,
+kan læring altså kun siges at opstå i en dynamisk og
+transkontekstuel dialog med omverdenen.
+Det er dette der menes med at læring er en proces af verdensdannelse,
+Og det er i læringens flerdimensionalitet Ernst finder inspiration
+til navnet *tentakulær læring*, opkaldt efter blækspruttens 8 arme.
+Spørgsmålet er så hvori potentialet ligger i digitaliseringen
+til at styrke denne verdensdannelse.
+
+### Tentakulær læring
+
+Ernst beskriver, at kernen i tentakulær læring er
+den ekspansive "læring for læringens skyld".
+Defensive motivationer for læring er til stede i alle læringssituationer,
+men en optimal læring kræver en overvægt af ekspansiv motivation.
+For at den ekspansive læringsproces kan forløbe optimalt,
+er den lærende nød til at være med til at bestemme,
+hvad indholdet af læringen er.
+Desuden har Den studerende ikke mulighed for
+at træde ind i den affinitive bevægelse af læring,
+hvis ikke de forholder sig til læringsprocessen ekspansivt og nysgerrigt.
+
+Når den lærende går i dialog med verden,
+er der på den ene side den omkringliggende verden
+- hvad læringen handler om, indholdet -
+og på den anden side det *allerede lærte*.
+Ny viden opstår ikke ud af et vakuum,
+men bygger ovenpå den lærendes erfaringer og antagelser.
+Dialogen med verden består altså af på den ene side den lærende, subjektet,
+og på den anden side verden, objektet af læringen.
+Det centrale i denne opfattelse er,
+at subjektet nødvendigvis må opleve et skæl mellem det de ved,
+og måden, verden præsenterer sig.
+Uden en subjektiv erfaring med dette skæl,
+er det umuligt at konceptualisere, hvad der overhovedet kan læres.
+
+Ernst fremhæver Holzkamps opfattelse, at følelser spiller en central rolle
+i denne oplevelse af en uoverenstemmelse mellem det lærte og verden.
+"in short, when one realizes that
+the limitations of one’s possibilities of action and quality of life
+can only be overcome by world-disclosing learning, then the
+step has been taken to make the effort and embark the path of
+learning." [@Schraube_2024, p. 114]
+Selve oplevelsen af denne uoverenstemmelse i en følelsesmæssig kontekst
+er altså et fundamentalt første skridt i hele læringshandlingen.
+
+I situationer hvor den lærende sidder fast i sin udfoldelse af et emne,
+præsenterer Ernst begrebet *kvalitative læringsspring*,
+som kort kan defineres som en udfoldning af emnet på et dybere plan
+end det flade udtryk hver genstand umiddelbart har.
+Ved et læringsspring må den lærende affinitivt åbne sig
+overfor nye principper for læringsprocessen.
+
+## Digitaliseringens problemer og potentiale for læring