summaryrefslogtreecommitdiff
path: root/worlding/_læring.qmd
diff options
context:
space:
mode:
authorIan Valentin Christensen <valentianchristensen@gmail.com>2024-05-09 11:43:42 +0200
committerJonas Smedegaard <dr@jones.dk>2024-06-04 17:35:41 +0200
commitf833efc901aac85ef0699def096d0ec1b2ac2a29 (patch)
tree1498906dbe5b36bd84a79ddaa8cc4fa41ecde55e /worlding/_læring.qmd
parent3486dab66c32d8c5e7e2621f4b3268b83e85eb28 (diff)
further elaborate on digitalization and learning
Diffstat (limited to 'worlding/_læring.qmd')
-rw-r--r--worlding/_læring.qmd37
1 files changed, 34 insertions, 3 deletions
diff --git a/worlding/_læring.qmd b/worlding/_læring.qmd
index aee9685..c45a487 100644
--- a/worlding/_læring.qmd
+++ b/worlding/_læring.qmd
@@ -158,7 +158,7 @@ og nogle kræver et langt dybere læringsforløb end andre.
Digitaliseringen spiller derfor også forskellige roller afhængigt af,
hvilken type læring, der er tale om.
-## Digitaliseringens problemer og potentiale for læring
+### Digitaliseringens begrænsninger og potentialer for læring
En centrale pointe i forståelsen af læring som en dialog
med verden og med andre, er indrømmelsen af den enkelte person
@@ -169,7 +169,7 @@ Det er nemlig her, den såkaldte
Læring kræver helt lavpraktisk et møde med et skel mellem
den lærendes forståelse og en uoverenstemmighed med verden.
I dialog med andre er der rig mulighed for at udforske et væld
-af forskellige forståelser under den affinitive bevægelse i læring.
+af forskellige forståelser under den affinitive bevægelse i læring.
*Intersubjektiv dialog*, som det kaldes, påtager sig
en helt unik rolle i læringsprocessen.
@@ -184,7 +184,7 @@ Man bør føle, at den anden person er til stede,
og heri ligger det største problem for digitalisering i læring.
Den store mangel hos digitale teknologier
-til understøttelse af læringsprocessen
+til understøttelse af intersubjektiv dialog
ligger i den *ontologiske ambiguitet*, som kommer af at kommunikere online.
Subjekterne er både til stede for hinanden, og langvejs bort.
Ambiguøsiteten i dialogen modsætter sig ifølge Schraube kravet til konkrethed
@@ -194,3 +194,34 @@ uden at gøre den mere gnidningsfri,
kan altså kun immitere en optimal læringssituation.
Luft er så at sige et bedre medium end den lange rejse et digitalt
signal må tage for at nå den anden person.
+
+Teorien om tentakulær læring som en verdeningspraksis er værdifuld
+ikke bare fordi den kan bruges til at forstå begrænsningerne
+ved digitalisering i forhold til læring,
+men også fordi den kan sige noget om mulighederne.
+Ved at se læring som en verdensorienteret proces med flere aspekter
+og dimensioner, kan digitaliseringen ses i en ny kontekst i forhold til læring.
+Det er denne nye kontekst, som mangler at blive udforsket til bunds
+gennem lensen af tentakulær læring.
+
+Hidtil er digitalisering primært blevet brug til at replikere
+de operative aspekter af at lære offline.
+Læsning, skrivning og litteratursøgning er i høj grad online i dag,
+men grænserne for hvilke nye måder at lære på,
+som digitaliseringen har åbnet,
+er endnu ikke blevet udforsket.
+Digitale teknologier tillader kvalitativt nye måder at systematisere
+og navigere i *viden* udtrykt gennem *data*.
+Her kan nævnes wiki-formatet, som gør enhver læser til forfatter,
+da indholdet frit kan ændres i overenstemmighed med regler om kildekritik osv.
+Sider som wikipedia fungerer dog primært til at skabe overblik hos læseren,
+ikke dybde.
+Overblik er dog ikke helt overflødigt for dyb læring,
+da den lærende kræves at kunne sætte det, de lærer om,
+i en bredere kontekst.
+At gøre den bredere kontekst synlig og bearbejdelig er netop det,
+Scholia forsøger at gøre ved hjælp af WikiData.
+
+# TODO
+ * måske: Eksemplet med bibliotekaren
+ * "lede efter fejl med ChatGPT, scholia" i stedet for at acceptere blindt