summaryrefslogtreecommitdiff
path: root/worlding/_læring.qmd
diff options
context:
space:
mode:
authorJonas Smedegaard <dr@jones.dk>2024-05-10 08:34:36 +0200
committerJonas Smedegaard <dr@jones.dk>2024-06-04 17:35:41 +0200
commit0f246158998d30ba979c1370c8bb58fc9f74ae81 (patch)
treecf6864b999f5c193a0d8f50e0474d8ef90203539 /worlding/_læring.qmd
parent7e3036369b388eedf0e14b5073c43182e5e5980b (diff)
use semantic newlines
Diffstat (limited to 'worlding/_læring.qmd')
-rw-r--r--worlding/_læring.qmd15
1 files changed, 8 insertions, 7 deletions
diff --git a/worlding/_læring.qmd b/worlding/_læring.qmd
index d00ffe9..4d6da4b 100644
--- a/worlding/_læring.qmd
+++ b/worlding/_læring.qmd
@@ -48,8 +48,8 @@ eksempelvis en utilfredsstillende karakter til en eksamen.
largely removed from the subject matter itself"
[@Schraube_2024, s. 35].
Defensiv læring kan da umuligt stå for sig selv,
-da læring bliver reduceret til en statisk og
-eksternt determineret handlingsproces.
+da læring bliver reduceret
+til en statisk og eksternt determineret handlingsproces.
Modsat eksterne begrundelser
findes de *interne* og personlige,
@@ -101,8 +101,7 @@ at digitaliseringens fordele for læring
primært ligger i det operative element i læringsprocessen
[@Schraube_2024].
-Et kritisk element i læring er dets affinitive og
-definitive bevægelser.
+Et kritisk element i læring er dets affinitive og definitive bevægelser.
Førstnævnte er den lærendes bevægelse mod
at udforske så bredt et udvalg af ideer og koncepter som muligt;
at få overblik over alternative strategier
@@ -124,7 +123,8 @@ kan hæmme den lærende
i sin evne til at forstå indholdet af læringen.
Den affinitive læringsbevægelse er direkte knyttet
til den studerendes dagligdag, vaner og levevilkår,
-da den søger at åbne op for så bredt et udvalg af sammenhænge som muligt.
+da den søger at åbne op
+for så bredt et udvalg af sammenhænge som muligt.
Schraube pointerer,
at læring kan finde sted hvor som helst og når som helst
i den enkelte persons dagligdag.
@@ -220,8 +220,9 @@ den såkaldte *affinitive, selvorganiserende læringsproces* opstår
sammen med andre.
Læring kræver helt lavpraktisk et møde
mellem den lærendes forståelse og en uoverensstemmelse med verden.
-I dialog med andre er der rig mulighed for at udforske et væld
-af forskellige forståelser gennem affinitive bevægelser i læring.
+I dialog med andre er der rig mulighed
+for at udforske et væld af forskellige forståelser
+gennem affinitive bevægelser i læring.
*Intersubjektiv dialog*, som det kaldes, påtager sig
en helt unik rolle i læringsprocessen.