summaryrefslogtreecommitdiff
path: root/worlding/_kilder.qmd
diff options
context:
space:
mode:
authorJonas Smedegaard <dr@jones.dk>2024-05-30 20:39:55 +0200
committerJonas Smedegaard <dr@jones.dk>2024-06-04 17:35:42 +0200
commit64642da97a10df48b71334761885491a64af527d (patch)
treef318ba431e2acc0ae719b482f172c45d89ee30b6 /worlding/_kilder.qmd
parentd4ef7a8cd53855f7170109e6b436c5d06bfc4889 (diff)
put aside draft and unused files
Diffstat (limited to 'worlding/_kilder.qmd')
-rw-r--r--worlding/_kilder.qmd77
1 files changed, 0 insertions, 77 deletions
diff --git a/worlding/_kilder.qmd b/worlding/_kilder.qmd
deleted file mode 100644
index 170c3aa..0000000
--- a/worlding/_kilder.qmd
+++ /dev/null
@@ -1,77 +0,0 @@
-# FIXME Kildeovervejelser
-
-<!-- FIXME: noter fra tidl. grupper
-
-@Heath2011, @DuCharme2013.
-
-<https://www.authorea.com/users/6341/articles/107281>
-om definition af begrebet "vidensgraf".
-Evt. ogå kilde til et stærkt citat:
-"[V]idensgrafer [...] har et stort potentiale
-for gennemgribende forandring indenfor datavidenskab og domænevidenskaber".
-
--->
-
-## Mulige kilder
-
-@Andersen2015 og @Heilesen2016
-undersøger PPL understøttet af digitale redskaber.
-
-Omkring PPL specifikt
-relateret til digitale redskaber mere løst,
-undersøger @Bjorn2006 problemorienteret projektlæring ved fjernundervisning.
-
-Om semantiske digitale redskaber specifikt
-relateret til videnskabelig læring mere løst,
-undersøger @Kanza2019 semantiske redskaber til videnskabelig annotation,
-og @Goy2017 undersøger forbedring af brugeroplevelse ved kollaborativ annotation
-vha. semantisk klassificering af og ræsonnement om mærkatnavne.
-
-Om ontologisk OWL-modellering meget specifikt
-relateret til videnskabelig læring mere løst,
-undersøger @Ngwenya2018 design af et LMS
-drevet af OWL-model for e-læring.
-
-@Frederiksen2016 vejleder bibliotekarer i brug af Hypothes.is.
-
-@Pressman2018 vedr. at vores fokus nok vil være produkt mere end state-of-the-art.
-
-@Yokochi2023 om kvaliteter ved Oxigraph som SPARQL endpoint.
-
-@Nielsen2017 og @Diefenbach2021 om kvaliteter ved Wikidata.
-
-@Bento2022 om kvaliteter ved RDF-baserede ræsonnementsmaskiner (reasoning engines),
-relevante ved et fremtidsscenarie
-hvor Scholia og Hypothes.is ikke blot knyttes sammen,
-men også påføres logisk ekstrapolering af "missing dots" i sammenlagte grafer.
-
-@Liu2022 om prior art for Scholia
-som system til videnskabsmetrik (Scientometrics)
-i form at et semantisk bibliotekshåndteringssystem.
-
-@Couch2015 om prior art
-vedr. effektivisering af læring gennem strukturering af læringsmaterialet.
-
-@Venable2016 introducerer FEDS-metoden
-til organisering af evalueringer henover et projektforløb.
-
-## Konstruktion af ontologisk model
-
-Prior art er beskrevet af @Fathalla2023 og @Pertsas2016.
-
-@PablosCeruelo2014 beskriver udfordringer
-ved at klassificere subjektive non-binære ting.
-
-@Allemang2020book dokumenterer alle aspekter af RDF og OWL.
-
-## Visuel præsentation af ontologisk model
-
-@Sahli2022 giver et metodisk overblik over,
-og anbefalinger om formål med,
-forskellige visuelle træk.
-
-@Lohmann2016 dokumenterer meningen med de visuelle elementer
-i den formaliserede grafvisualisering VOWL,
-bl.a. anvendt ved <http://vowl.visualdataweb.org/webvowl.html>.
-
-@Bera2011 undersøger effektiviteten af visuelt guidende ontologier.