summaryrefslogtreecommitdiff
path: root/worlding/_kilder.qmd
diff options
context:
space:
mode:
authorJonas Smedegaard <dr@jones.dk>2024-04-02 20:33:13 +0200
committerJonas Smedegaard <dr@jones.dk>2024-04-02 20:33:13 +0200
commitb120b8f3ddee38bf9e8b72b7dfce4bcb41d321ac (patch)
treece6663a2130bbf5f04f2285d287f3902c3c298dc /worlding/_kilder.qmd
parentcff4620cc13e5971eb5996e51aa67b3dcaec897e (diff)
split into chapters
Diffstat (limited to 'worlding/_kilder.qmd')
-rw-r--r--worlding/_kilder.qmd59
1 files changed, 59 insertions, 0 deletions
diff --git a/worlding/_kilder.qmd b/worlding/_kilder.qmd
new file mode 100644
index 0000000..c2e616f
--- /dev/null
+++ b/worlding/_kilder.qmd
@@ -0,0 +1,59 @@
+# Kildeovervejelser
+
+@Allemang_2020, @Pontis_2015, @Pressman_2018_book, @Sahli_2022, @Springer_2017_ESWC_remote, @Nielsen_2017, @Springer_2021_ISWC, @Fathalla_2023, @Couch_2015, @Heath_2011, @DuCharme_2011 og @Janowicz_2014.
+
+https://www.authorea.com/users/6341/articles/107281 om definition af begrebet "vidensgraf".
+Evt. ogå kilde til et stærkt citat:
+"[V]idensgrafer [...] har et stort potentiale
+for gennemgribende forandring indenfor datavidenskab og domænevidenskaber".
+
+---
+
+## Mulige kilder
+
+@Pontis_2015 diskuterer eksisterende designmodeller
+og foreslået en udvidelse af en udbredt model.
+Denne tekst blev anvendt ved 1. semester på Humtek,
+og kunne bruges som afsæt i undersøgelser om,
+hvorvidt dens indeholdte viden kunne formidles bedre
+indenfor problemorienteret projektlæring,
+ved brug af af semantiske værktøjer til navigation og annotation
+af begreber indenfor materialets vidensfelt.
+
+@Andersen_2015 og @Heilesen_2016
+undersøger PPL understøttet af digitale redskaber.
+
+Omkring PPL specifikt
+relateret til digitale redskaber mere løst,
+undersøger @Bjørn_2006 problemorienteret projektlæring ved fjernundervisning.
+
+Om semantiske digitale redskaber specifikt
+relateret til videnskabelig læring mere løst,
+undersøger @Kanza_2019 semantiske redskaber til videnskabelig annotation,
+og @Goy_2017 undersøger forbedring af brugeroplevelse ved kollaborativ annotation
+vha. semantisk klassificering af og ræsonnement om mærkatnavne.
+
+@Frederiksen_2016 vejleder bibliotekarer i brug af Hypothes.is.
+
+@Jørgensen_2018 introducerer TRIN-modellen
+til undersøgelser af teknologiske systemer og artefakter.
+
+@Pressman_2018 vedr. at vores fokus nok vil være produkt mere end state-of-the-art.
+
+@Yokochi_2023 om kvaliteter ved Oxigraph som SPARQL endpoint.
+
+@Nielsen_2017 og @Diefenbach_2021 om kvaliteter ved Wikidata.
+
+@Bento_2022 om kvaliteter ved RDF-baserede ræsonnementsmaskiner (reasoning engines),
+relevante ved et fremtidsscenarie
+hvor Scholia og Hypothes.is ikke blot knyttes sammen,
+men også påføres logisk ekstrapolering af "missing dots" i sammenlagte grafer.
+
+@Liu_2022 om prior art vedr. semantisk bibliotekshåndteringssystem.
+
+@Couch_2015 om prior art vedr. effektivisering af læring gennem strukturering af læreingsmaterialet.
+
+@Venable_2016 introducerer FEDS-metoden
+til organisering af evalueringer henover et projektforløb.
+
+@Janowicz_2014 om begrebet 5-stjernede data.