diff options
author | Jonas Smedegaard <dr@jones.dk> | 2024-05-30 20:39:55 +0200 |
---|---|---|
committer | Jonas Smedegaard <dr@jones.dk> | 2024-06-04 17:35:42 +0200 |
commit | 64642da97a10df48b71334761885491a64af527d (patch) | |
tree | f318ba431e2acc0ae719b482f172c45d89ee30b6 /worlding/_kilder.qmd | |
parent | d4ef7a8cd53855f7170109e6b436c5d06bfc4889 (diff) |
put aside draft and unused files
Diffstat (limited to 'worlding/_kilder.qmd')
-rw-r--r-- | worlding/_kilder.qmd | 77 |
1 files changed, 0 insertions, 77 deletions
diff --git a/worlding/_kilder.qmd b/worlding/_kilder.qmd deleted file mode 100644 index 170c3aa..0000000 --- a/worlding/_kilder.qmd +++ /dev/null @@ -1,77 +0,0 @@ -# FIXME Kildeovervejelser - -<!-- FIXME: noter fra tidl. grupper - -@Heath2011, @DuCharme2013. - -<https://www.authorea.com/users/6341/articles/107281> -om definition af begrebet "vidensgraf". -Evt. ogå kilde til et stærkt citat: -"[V]idensgrafer [...] har et stort potentiale -for gennemgribende forandring indenfor datavidenskab og domænevidenskaber". - ---> - -## Mulige kilder - -@Andersen2015 og @Heilesen2016 -undersøger PPL understøttet af digitale redskaber. - -Omkring PPL specifikt -relateret til digitale redskaber mere løst, -undersøger @Bjorn2006 problemorienteret projektlæring ved fjernundervisning. - -Om semantiske digitale redskaber specifikt -relateret til videnskabelig læring mere løst, -undersøger @Kanza2019 semantiske redskaber til videnskabelig annotation, -og @Goy2017 undersøger forbedring af brugeroplevelse ved kollaborativ annotation -vha. semantisk klassificering af og ræsonnement om mærkatnavne. - -Om ontologisk OWL-modellering meget specifikt -relateret til videnskabelig læring mere løst, -undersøger @Ngwenya2018 design af et LMS -drevet af OWL-model for e-læring. - -@Frederiksen2016 vejleder bibliotekarer i brug af Hypothes.is. - -@Pressman2018 vedr. at vores fokus nok vil være produkt mere end state-of-the-art. - -@Yokochi2023 om kvaliteter ved Oxigraph som SPARQL endpoint. - -@Nielsen2017 og @Diefenbach2021 om kvaliteter ved Wikidata. - -@Bento2022 om kvaliteter ved RDF-baserede ræsonnementsmaskiner (reasoning engines), -relevante ved et fremtidsscenarie -hvor Scholia og Hypothes.is ikke blot knyttes sammen, -men også påføres logisk ekstrapolering af "missing dots" i sammenlagte grafer. - -@Liu2022 om prior art for Scholia -som system til videnskabsmetrik (Scientometrics) -i form at et semantisk bibliotekshåndteringssystem. - -@Couch2015 om prior art -vedr. effektivisering af læring gennem strukturering af læringsmaterialet. - -@Venable2016 introducerer FEDS-metoden -til organisering af evalueringer henover et projektforløb. - -## Konstruktion af ontologisk model - -Prior art er beskrevet af @Fathalla2023 og @Pertsas2016. - -@PablosCeruelo2014 beskriver udfordringer -ved at klassificere subjektive non-binære ting. - -@Allemang2020book dokumenterer alle aspekter af RDF og OWL. - -## Visuel præsentation af ontologisk model - -@Sahli2022 giver et metodisk overblik over, -og anbefalinger om formål med, -forskellige visuelle træk. - -@Lohmann2016 dokumenterer meningen med de visuelle elementer -i den formaliserede grafvisualisering VOWL, -bl.a. anvendt ved <http://vowl.visualdataweb.org/webvowl.html>. - -@Bera2011 undersøger effektiviteten af visuelt guidende ontologier. |