diff options
author | Jonas Smedegaard <dr@jones.dk> | 2024-05-29 06:26:35 +0200 |
---|---|---|
committer | Jonas Smedegaard <dr@jones.dk> | 2024-06-04 17:35:42 +0200 |
commit | ba9f1d0acde270751cecf0a60c0b3d3ff2192dde (patch) | |
tree | 610947b4cd20628af69d82c0b532a3a995252d89 /worlding/_intro.qmd | |
parent | bee07b182eeb98590c395aec804035f3bd0907b3 (diff) |
rename chapters to use english filenames with section prefix
Diffstat (limited to 'worlding/_intro.qmd')
-rw-r--r-- | worlding/_intro.qmd | 225 |
1 files changed, 225 insertions, 0 deletions
diff --git a/worlding/_intro.qmd b/worlding/_intro.qmd new file mode 100644 index 0000000..4a3bcf9 --- /dev/null +++ b/worlding/_intro.qmd @@ -0,0 +1,225 @@ +# {{< meta title >}} + +Læring kræver opmærksomhed. +Distraktioner kommer mange steder fra, +og det kan være svært som lærende at skelne +mellem didaktiske og (for læringen) ligegyldige rutiner. + +Vi, forfatterne til denne rapport, studerer humanistisk teknologi, +hvor vi fra begyndelsen fik forklaret, +at vores læringsmateriale kan forventes udelukkende at være digitalt -- +ingen fysiske bøger er del af vores pensum -- +bl.a. fordi meget af materialet vil være så nyt, +at det knapt er udgivet endnu. +Dette så vi frem til med forventning: +Universitets- og forskningsmiljøet må være læringsmaterialets højborg, +hvor robuste tekster skabes og konstruktivt kritiseres. +Hyperlinking i form af World Wide Web blev udviklet +*netop* til bedre navigation i videnskabelige tekster +for mere end 30 år siden, +og vi forventede at det, +parallelt med en ekstrem knopskydning bl.a. til kommercielle formål, +måtte være blevet raffineret til videnskabelig brug siden da. + +FIXME: reference WWW to <https://www.w3.org/History/1989/proposal.html> + +Vi blev derfor skuffede over kvaliteten af udleveret læringsmateriale, +bl.a. mangelfuldt krydsrefererede beskrivelser, +indscannet fremfor originalt opsat tekstindhold, og +lukkede dokumentformater som Word og Powerpoint, +som fra vores synspunkt som studerende fremstår uprofessionelt og rodet. +Vi føler os hæmmet eller distraheret i vores muligheder for +at navigere i de vidensfelter vi introduceres for, +så vi kan komme *i gang* med vores læring. +Vi mistænker altså med andre ord, +at formatet af vores læringsmateriale er væsentligt +for vores mulighed for at skabe læring udfra det. + +Vi har fundet måder at håndtere det dårligt håndterbare. +Individuelt har vi fundet og anvender redskaber +til en alternativ digitalisering af materialet, +som vi synes leder til mere intuitiv navigering +både tekstnært og til abstrakt begrebslige relationer. +Vi undrer os over, +om vores alternative digitalisering blot er "pynt" i vores rutiner, +eller om det kan have videnskabelig signifikans; +om vores digitalisering til skærpet navigation via metadata +kan *styrke* eller måske vil *forstyrre* vores læring på RUC. + +## Problemformulering + +Vi har formuleret følgende problemformulering: + +> Hvordan kan digitalisering understøtte videnskabelig læring? + +Problemformuleringen har vi valgt at bryde op +i en række arbejdsspørgsmål: + +> Hvordan kan læring skelnes mellem operativ og indholdsmæssig, +> og hvordan understøttes den i dag digitalt? + +Her regner vi med at komme ind på Schraubes teori om tentakulær læring og +Illeris' forståelse af læring +som bestående af kommunikation, omverden og den lærende. +Schraube beskriver selv en sammenhæng mellem læringens bestanddele og +studerendes oplevelser med digitalisering. +Vi opstiller den hypotese, +at visse digitale muligheder for at lære er udeladt i Ernsts undersøgelse, +da de ikke anvendes i en bredere kontekst i forvejen og +derfor ikke fremgår af hans empiri. + +> Hvordan kunne indholdsmæssig læring understøttes digitalt? + +På baggrund af svaret på forrige arbejdsspørgsmål vil vi undersøge, +på hvilke andre måder den lærende kan gå i dialog med verden digitalt. +Her forventer vi at undersøge et par forskellige værktøjer og +sætte dem i konteksten af teorier om læring. + +Vi forventer at kunne argumentere for, +at visse digitale redskaber +kan anvendes til at understøtte læring som verdeningspraksis, +da de styrker forankring af eksakt viden +og samtidigt stimulerer til legende udforskning af flerdimensionelle ambiguiteter. + +> Hvordan fungerer nuværende digitale værktøjer +> som kan understøtte indholdsmæssig læring? + +Her vil vi inddrage TSA til at analysere et digitalt værktøj, +som vi har udvalgt på baggrund af svaret på forrige spørgsmål. +Vi regner med som minimum at beskrive værktøjet Scholia, +idet selve værktøjet er tomt men virker ved at hente data +fra åbent tilgængelige databaser som Wikidata. + +> Hvilken læringspraksis kunne inddrage Scholia +> til at understøtte indholdsmæssig læring digitalt? + +Her vil vi skitsere, +hvordan undervisere i Moodle kunne hyperlinke til ressourcer i Scholia, +udlevere digitalt læringsmateriale som fungerer med hypothes.is +(dvs. ældre inscannede tekster er forbedret med OCR-scanning), +og udlevere præsentationer i PDF-format fremfor proprietære formater +med alle citater hyperlinket til hypothes.is, +alle diagrammer hyperlinket til deres kilde, +og licens hyperlinket til <https://spdx.org/>. + +<!-- +## Begrundelsen for RUC's tilgang til læring + +Ved studiestart blev læringen ved Roskilde Universitet præsenteret +som defineret af syv "søjler" kaldet Problemorienteret Projektlæring (PPL). + +Vores studie -- Humtek -- blev introduceret som progressivt, +og det kommer bl.a. til udtryk idet læringsmaterialet udelukkende er tilgængeligt digitalt. +Det er også en fordel når nogle af teksterne vi skal læse slet ikke er skrevet endnu, +og nogle af dem kun vil blive udgivet online, ikke i bogform. + +Universitetet følger altså en bestemt læringsmodel, +vores institut anvender i omfattende grad digitalt læringsmateriale, +struktureringen af vores læringsforløb er også digital. +--> + +## Afgrænsninger og antagelser + +I vores undersøgelse i problemfeltet +har vi taget flere fravalg. + +Vi undgår træningsbaseret kunstig intelligens, +herunder mange sprogteknologier (NLP) og generativ kunstig intelligens (GenAI). +Selvom NLP og GenAI kan være kraftfulde værktøjer, +ønsker vi at fokusere på mere tilgængelige og bæredygtige løsninger, +da "omkostningerne til deep learning-modeller [...] er kendt for at være massive" +[@Selvan2023, vores oversættelse]. +Vi søger i stedet at udforske løsninger, +der er baseret på eksisterende teknologier og metoder, +som effektivt kan implementeres og bruges af alle. + +Vi undgår lukket software. +Grundkravene om gennemsigtighed og genbrugelighed +ved Fri software og (delvist) ved åbne standarder +gør dem væsentligt nemmere for os at undersøge videnskabeligt, +og for andre at efterprøve. +@Hoyt2023 fremhæver åben kode, data og infrastruktur (O3) +som akademiske bæredygtighedskvaliteter. + +Blandt mange mulige socioøkonomiske modeller, +som vi ikke vil komme ind på i denne artikel +[FIXME: men måske bør vi helt kort nævne, +hvad vi ser som ikke-bæredygtigt +ved den meget udbredte kapitalistiske model], +har vi afsøgt muligheder for radikalt kollaborative modeller, +hvor særligt tre begreber har været hjælpsomme for os +i at afgrænse +[FIXME: er det overflødigt +at komme ind på offentlig transparens, respekt for privatliv og subsidiaritetsprincippet] +[FIXME: nå hen til @Hitzler2021's pointe +om at semantisk web behøver kollaboration]. + +Vi antager, +at vores læringsrum som studerende ved RUC +*ikke* omfatter overleveringen af læringsmateriale. +Altså at eksempelvis udlevering af dele af pensum som PDF-filer, +indeholdende digitalt opsatte *affotografering* af tekster, +ikke repræsenterer et didaktisk motiveret "benspæn", men +med identisk intention +kunne være udleveret som PDF-filer med digitalt opsat *tekst*indhold. + +Vi undersøger styrker ved digitalisering, +ikke svagheder. +Vi har afgrænset vores undersøgeelser til +om indholdsmæssig læring *kan* understøttes +med de udvalgte digitaliseringsteknologier. +Altså ikke om læring *altid* understøttes, +eller om *alle* lærende understøttes -- +dvs. *muligheden* for, +at de udvalgte digitaliseringsteknologier +fremmer (ikke er ligegyldige for eller bremser) indholdsmæssig læring. + +Vi undersøger digitaliseringsteknologier +til at understøtte navigation inden for og udvikling af kontekstualiseringer, +dvs. en art interaktiv multimodalisering, +af i udgangspunktet lineært tekstbaseret læringsmateriale. +Heri ligger bl.a. +at vi *ikke* forholder os til digitalisering som *mål* for læring, +eller digitalisering som del af *organisering* +af læringsmaterialer eller -processer. + +Vi undersøger *mulige* digitaliseringsstyrker, +ikke robust sikrede styrker, +ensartet anvendelige overfor en heterogen gruppe af lærende. +Vi anerkender, +at digitalisering kan skabe udfordringer +og bidrage til en øget ulighed blandt studerende, +bl.a. at det kan kræve operationelle færdigheder +som måske ikke alle lærende kan håndtere på lige vilkår. +Uanset omhandler denne opgave ikke disse problemstillinger: +Fremfor at undersøge sammenlignelighed eller rimmelighed +i forhold til en gruppe af lærende, +handler vores undersøgelse om principielle potentialer for digitalisering, +uden skelen til forskellige lærendes varierende behov og kompetencer. + + +## Målgruppe + +Problemstillingen, +som vi har valgt at tage udgangspunkt i, +er relavant for blandt andet læringsfacilitatorer på RUC, +som skal formidle viden efter PPL-principperne, +som er oplyst på RUCs hjemmeside. +Vi vil gerne arbejde med denne målgruppe, +da vi ønsker en mere gennemskuelig læringsproces, +og vi vurderer også, +at det må være i facilitatorens interesse +at få formidlet deres viden på den mest optimale måde. + +En anden målgruppe, +som vi gerne vil fokusere på, +er de studerende på RUC. +Vi mener, +at denne målgruppe vil være oplagt, +da det er dem der i sidste ende får gavn af vores projekt, +og som oplever begrænsningerne +ved de nuværende læringsrutiner på studiet. +Dette henviser primært til de studerende, +som kan finde læringsprocessen forvirrende +og har brug for mere systematik, +gennem grafteori til anvendelse af PPL-principperne. |