diff options
author | Jonas Smedegaard <dr@jones.dk> | 2024-06-05 22:40:24 +0200 |
---|---|---|
committer | Jonas Smedegaard <dr@jones.dk> | 2024-06-05 22:47:36 +0200 |
commit | 71f806dad0b094c876764992bd131b222159ec30 (patch) | |
tree | dfcefb18837deeca559c67ed22788542a4e25a1d /worlding/_intro.qmd | |
parent | 0cbd9c6d0a345be119885896865c2c346343d552 (diff) |
improve intro and perspectives regarding learning theory; drop related commented out notes
Diffstat (limited to 'worlding/_intro.qmd')
-rw-r--r-- | worlding/_intro.qmd | 57 |
1 files changed, 40 insertions, 17 deletions
diff --git a/worlding/_intro.qmd b/worlding/_intro.qmd index 95977e8..189def2 100644 --- a/worlding/_intro.qmd +++ b/worlding/_intro.qmd @@ -63,26 +63,49 @@ i en række arbejdsspørgsmål: *Hvordan påvirker vores læseteknik læringsprocessen?* -<!-- -## Begrundelsen for RUC's tilgang til læring - -Ved studiestart blev læringen ved Roskilde Universitet præsenteret -som defineret af syv "søjler" kaldet Problemorienteret Projektlæring (PPL). - -Vores studie -- Humtek -- blev introduceret som progressivt, -og det kommer bl.a. til udtryk idet læringsmaterialet udelukkende er tilgængeligt digitalt. -Det er også en fordel når nogle af teksterne vi skal læse slet ikke er skrevet endnu, -og nogle af dem kun vil blive udgivet online, ikke i bogform. - -Universitetet følger altså en bestemt læringsmodel, -vores institut anvender i omfattende grad digitalt læringsmateriale, -struktureringen af vores læringsforløb er også digital. ---> - ## Afgrænsninger og antagelser I vores undersøgelse i problemfeltet -har vi taget flere fravalg. +har vi taget en række fravalg, +dels i valget af teoretisk fundering at undersøge udfra, +og dels i afgrænsningen af det undersøgte teknologiske felt. + +### Teori om læring + +Vores universitet, Roskilde Universitet, blev grundlagt +med problemorienteret projektlæring som formål, +udviklede det til den videnskabelige metode ved samme navn +[@Knudsen2015; @Andersen2015ch5; @Illeris2018], +og metoden udgør i dag, mere end 50 år senere, +det overordnede pædagogiske princip for universitetet +[@RUC2020]. +Det kan derfor synes oplagt +at inddrage netop Problemorienteret Projektlæring (PPL) +i vores undersøgelse af læring, +og derfor også relevant at forklare nærmere, +hvorfor vi er endt med ikke at gøre det. + +Som læringsstof havde vi brug for noget mere fremmed, +så vi rimeligvis kunne sige at have "lært noget nyt", +uden risiko for i stedet at blive mindet om noget, +som vi, måske ubevidst, måske halvejs, havde lært tidligere. + +Som teori anvendt til at belyse vores antagede læringsproces med, +Kunne vi finde mange undersøgelser af PPL med inddragelse af digitalisering, +bl.a. @Heilesen2015 og @Bjorn2006, +men det lykkedes os ikke at finde noget, +som specifikt handlede om hvorvidt inddragelsen hjalp *dybere* læring. +Denne mangel på forståelse af samspillet for dybere læring +viser sig at være et centralt emne i @Schraube2024. + +Vi forsøgte at inddrage PPL i tillæg til den primært anvendte læringsteori, +men det viste sig for omfattende til at gennemføre +indenfor rammerne af vores projekt. + +Denne undersøgelse vil altså ikke inddrage PPL som teori, +på trods af, at det umiddelbart synes oplagt. + +## Teknologier Vi undgår træningsbaseret kunstig intelligens, herunder mange sprogteknologier (NLP) og generativ kunstig intelligens (GenAI). |