summaryrefslogtreecommitdiff
path: root/worlding/_hypothesis.qmd
diff options
context:
space:
mode:
authorJonas Smedegaard <dr@jones.dk>2024-05-29 06:26:35 +0200
committerJonas Smedegaard <dr@jones.dk>2024-06-04 17:35:42 +0200
commitba9f1d0acde270751cecf0a60c0b3d3ff2192dde (patch)
tree610947b4cd20628af69d82c0b532a3a995252d89 /worlding/_hypothesis.qmd
parentbee07b182eeb98590c395aec804035f3bd0907b3 (diff)
rename chapters to use english filenames with section prefix
Diffstat (limited to 'worlding/_hypothesis.qmd')
-rw-r--r--worlding/_hypothesis.qmd223
1 files changed, 0 insertions, 223 deletions
diff --git a/worlding/_hypothesis.qmd b/worlding/_hypothesis.qmd
deleted file mode 100644
index 59a60d0..0000000
--- a/worlding/_hypothesis.qmd
+++ /dev/null
@@ -1,223 +0,0 @@
-# Hypothes.is
-
-Hypothes.is er gratis, open source software,
-som lader brugeren offentligt annotere en tekst på internettet.
-Andre, som besøger samme tekst,
-kan således læse disse annotationer og bidrage med deres egne.
-Målet er at danne et lag "over" internettet,
-som kan udvikle sig mens tekster læses,
-ikke kun da de skrives.
-Programmet er blevet anvendt i læringssituationer,
-bl.a. @Kararo2019 til undersøgelser af ordforråd
-og forståelse af grafvisualiseringer.
-
-## Hypothes.is i praksis
-
-Programmet installeres som webbrowser-udvidelse,
-eller indlæses ad hoc via en bookmarklet.
-Herefter kan programmets brugerflade aktiveres
-ved at trykke på udvidelsens eller bogmærkets ikon.
-
-Brugerfladen består af et panel i højre side af browseren,
-som viser hver annotation i listeform side om side med den oprindelige tekst.
-Hver annotation består af et brugernavn, en dato, et sidetal, den citerede tekst
-og en brugerskrevet tekst tilhørende citationen.
-Det er muligt at scrolle i annotationerne uafhængigt af den oprindelige tekst,
-hvorfra et venstreklik på annotationen automatisk fører browserens rullebar
-op eller ned til stedet i teksten.
-
-Hvilke annotationer, der vises, afhænger af, hvilken gruppe, der er valgt.
-Grupper i hypothes.is består af en offentlig gruppe,
-som kan ses uden at være logget ind,
-samt private grupper, som frit kan oprettes af den enkelte bruger.
-Når en gruppe er oprettet kan ethvert medlem af gruppen
-kopiere et link, som fungerer som invitation til andre brugere.
-
-En ny annotation kan oprettes ved at venstreklikke på knappen "annotate",
-som viser sig når et stykke tekst er markeret.
-Herefter får brugeren mulighed for at skrive i et tekstfelt
-og tilføje nøgleord til teksten, som kan fremsøges senere.
-Hver bruger kan kommentere på enhver annotation eller kommentar,
-dele en annotation med et link, eller rapportere misbrug til moderatorerne.
-
-Det delte link henviser til Hypothes.is/a/,
-en underside til hypothes.is som viser enkelte annotationer.
-Her er der et link til den oprindelige hjemmeside,
-som annotationen henviser til,
-hvor brugeren kan se annotationen i sin oprindelige kontekst.
-Dette gælder dog ikke for tekster,
-som ikke er offentligt tilgængelige.
-
-Hvis flere brugere henter den samme pdf-fil
-og åbner den i en browser med hypothes.is slået til,
-er det muligt kollaborativt at annotere på tekster,
-som ikke normalt er offentligt tilgængelige.
-Det kræver dog, at den oprindelige fil er nøjagtig den samme,
-og derfor er det stadig umuligt at dele annotationer til sådanne tekster
-ved hjælp af delte links.
-
-Udover annotationer, muliggør hypothes.is sidenoter og "orphans".
-Sidenoter er noter, som knytter sig til hele siden.
-Orphans er tidligere annotationer, som ikke længere findes,
-eksempelvis i forbindelse med en omskrivning på siden,
-som fjerende den citerede tekst.
-Den tidligere citerede tekst er stadig synlig i hypothes.is,
-selvom den ikke længere henviser til et sted på hjemmesiden.
-Hypothes.is noter går derfor ikke tabt,
-medmindre de slettes af brugeren eller en moderator.
-
-Det operationelle princip for hypothes.is er kort sagt,
-at enhver annotation er forankret i et stykke tekst eller en side,
-som er offentligt tilgængelig og derfor kan tilgås af andre.
-Hver bruger kan kun bidrage til materialet gennem Hypothes.is,
-hvis de kan pege på et sted i teksten at tage udgangspunkt i.
-Det betyder omvendt, at alle hypothes.is noter,
-som brugeren støder på,
-er direkte relevante til de steder de forekommer.
-Brugeren er derfor allerede afgrænset til et specifikt udsnit af verden,
-modsat wikipedia, hvor sidespring kan føre hvor som helst hen.
-
-## Læringshandlingen i konteksten af hypothes.is
-
-Når hypothes.is er installeret og aktiveret,
-ændres mødet mellem læser og materiale på flere parametre.
-Mens brugeren læser, vil visse begreber og afsnit i teksten være markeret,
-og brugeren udsættes dermed for en distraktion i form af et valg.
-De kan enten vælge at læse annotationen til teksten,
-eller de kan læse videre.
-Det er åbent, hvad hver annotation vil indeholde,
-men modsat links til online encyclopedier som Wikipedia er det altid garanteret,
-at den nye tekst, annotationen, vil tage direkte afsæt i den oprindelige tekst.
-Hvor et link til en Wikipedia artikel om indholdet vil føre til en uafhængig tekst,
-er en annotation forankret i den oprindelige kontekst.
-Formatet betyder derfor,
-at læseren og forfatteren til annotationen vil have samme udgangspunkt,
-idet de begge kender annotationens præcise kontekst.
-Friteksten lægger op til en videre udforskning af emnet,
-frem for en redegørende gentagelse.
-
-@Schraube2024 beskriver digitale værktøjers styrke ved,
-at de kan fungere som pejlemærker mod dybere forståelse.
-Eksempelvis kan Wikipedia føre den lærende
-til en overordnet forståelse af et emne,
-før de må søge mod dybere læringsmateriale efter en grundigere udfoldning.
-Hypothes.is adskiller sig fra denne beskrivelse,
-da værktøjet *udvider* indholdet af bogen,
-frem for at indsnævre og definere indholdet.
-Wikipedia er produktet af en definitiv bevægelse;
-en indsnævring af en bredere kontekst af indhold.
-Hver artikel er isoleret fra hinanden,
-og kontekst er derfor minimeret til fordel for præcision.
-Annotationer i Hypothes.is er derimod ikke begrænset af,
-at de skal kunne stå alene.
-
-Når læringsprocessen finder sted gennem en bog,
-er det forfatteren, som dirigerer læseren (ikke omvendt)
-gennem affinitive og definitive bevægelser.
-Hver læser forstår bogen med udgangspunkt i deres egen kontekst,
-og der er derfor en begrænsning i,
-hvor effektivt forfatteren kan 'overføre' sin viden
-til læseren gennem bogens endimensionelle format.
-Schraube lægger netop vægt på dette skift ift. affinitive bevægelser:
-
-> for learning to be truly productive and expansive,
-> the goal-oriented learning process must be supplemented
-> by an affinitive learning movement in the contrary direction —
-> an explorative movement of de-fixation, of gaining distance and an overview,
-> withdrawal, reflection, and so on
-> [@Schraube2024, s. 37].
-
-Uden en kontekst at trække sig tilbage i,
-er det netop ikke muligt at tage afstand og skabe overblik overfor teksten.
-Hypothes.is giver undervejs hver enkelt læser mulighed for at tilføje
-deres egen kontekstualisering af materialet,
-og andre læsere får dermed mulighed for at udforske forskellige opfattelser
-af pointer som er sværere at sætte i kontekst.
-Hypothes.is faciliterer denne intersubjektive dialog,
-dels ved at være begrænset til dialogens kontekst,
-og dels ved at *operationalisere* tilføjelser til den.
-
-Hypothes.is er ikke kun et hjælpeværktøj til at forstå konteksten for det,
-man læser.
-Programmet giver også mulighed for at deltage i denne kontekst.
-Det er muligheden for både at læse og skrive annotationer,
-som gør værktøjet til en inspirerende måde at deltage i dialog med verden:
-Når den lærende tilføjer annotationer til teksten,
-er det på en fundamentaltFIXME anderledes måde,
-end hvis noterne kun lå lokalt.
-Andre læsere kan netop *svare på annotationer*,
-hvormed notetagning går fra en primært definitiv bevægelse,
-til en affinitiv, legende og dialogisk verdeningsproces.
-
-Der er uden tvivl et tab i,
-at de studerende ikke sidder i samme rum i dialog om værket,
-da intersubjektiv dialog i læringsprocessen som tidligere nævnt
-bygger på et krav om umiddelbarhed.
-Men omvendt er der varierende krav til indholdsmæssig læring,
-afhængigt af hvilken kontekst den lærende befinder sig i.
-Den implicitte, automatisk operationaliserede tekstnærhed,
-som Hypothes.is leverer,
-udgør en mulighed for at danne en uforpligtende bro
-mellem den individuelle, reflekterede læring
-og den intersubjektive, kontekstudvækslende læring.
-Den studerende kan tage noter i et tekstnært format i eget tempo,
-mens de forpligtningsløst kan fordybe sig i alternative kontekster,
-når de selv føler, de sidder fast i en for lang definitiv bevægelse.
-
-@Schraube2024 pointerer,
-at digitaliseringens styrke for tentakulære læringsprocesser
-ligger i den operationelle dimension,
-da digitale værktøjer kun kan føre den lærende til startpunktet for læringen.
-Den egentlige læring starter først,
-idet den lærende aktivt relaterer til og går i dialog med materialet.
-Det er altså ikke læsningen,
-men den lærendes forhold til læsningen som udgør den tentakulære læringsproces.
-Her adskiller Hypothes.is sig fra traditionelle digitale værktøjer,
-da værktøjet anvendes under denne proces, ikke før.
-Hver Hypothes.is annotation er en dialog mellem den lærende og læringsmaterialet,
-og muligheden for at svare på andre annotationer skaber mulighed
-for intersubjektiv dialog forankret i en fælles kontekst.
-
-Det indholdsmæssige aspekt af læring kræver en vekslen mellem
-definitive og affinitive bevægelser i læringsprocessen,
-og affinitive bevægelser kræver tilbagetrækning og kontekstualisering.
-Ifølge @Schraube2024 er et afgørende problem for tvedelt læring,
-at operationaliseringen af læringsprocessen ikke inviterer til
-affinitive bevægelser.
-Det er svært at invitere de studerende til at tænke ud af boksen,
-når pensum nødvendigvis må formuleres i kasser.
-Hypothes.is inviterer gennem sin funktionalitet
-til kontekstualisering og udveksling af perspektiver,
-og kan derfor siges direkte at understøtte indholdsmæssig læring.
-
-## Perspektivering (?) FIXME
-
-Ses digitalisering i lyset af funktionaliten i Hypothes.is,
-påtager begrebet digital distraktion sig en bredere betydning end den,
-der afdækkes af @Schraube2024.
-Distraktioner er ikke i sig selv skadelige for læringsprocessen.
-Den affinitive bevægelse karakteres netop som et skift i fokus,
-men hvor en distraktion bryder fokus,
-indebærer en affinitiv bevægelse en forskydning af fokus:
-forstyrrende distraktioner skifter kontekst,
-mens affinitive bevægelser udforsker læringsproblemets kontekst.
-Intersubjektiv dialog er da også præget af dynamiske bevægelser
-mellem forskellige emner.
-Det problem, som fremhæves i bogen,
-er rettere problemet i distraktioner som ikke er *vedrørende*.
-Her kan drages paralleller til læringen i at se en film.
-Tilhørende billederne på skærmen er både undertekster og lyd,
-som *understøtter* budskabet i filmen.
-Man bliver "distraheret" af lyden,
-men distraktionen fører seeren ud i en større kontekst.
-Sammenlign dette med at se en film med reklamer:
-reklamerne afbryder filmen,
-og fjerner dermed seeren fra konteksten,
-på samme måde som notifikationer fra digitale værktøjer
-kan fjerne den lærende fra læringskonteksten.
-
-Ved at udvide distraktionsbegrebet til kontekst*understøttende* afbrydelser,
-fremstår digitaliseringens styrke for indholdsmæssig læring
-netop i at sætte kontekstuelle rammer rundt om distraktionen,
-sådan som det gøres af Hypothes.is.
-