diff options
author | Ian Valentin Christensen <ian@localhost.localdomain> | 2024-05-26 17:29:11 +0200 |
---|---|---|
committer | Jonas Smedegaard <dr@jones.dk> | 2024-06-04 17:35:42 +0200 |
commit | aa87c8bbd9153b3f26034e5ea585d031bf1f0a89 (patch) | |
tree | 181899e10c25c37e6da74b27d82ff21d191b8f97 /worlding/_hypothesis.qmd | |
parent | 45fd991d28deec5423478e44dd141f16db67e3c9 (diff) |
add chapter on hypothes.is
Diffstat (limited to 'worlding/_hypothesis.qmd')
-rw-r--r-- | worlding/_hypothesis.qmd | 31 |
1 files changed, 23 insertions, 8 deletions
diff --git a/worlding/_hypothesis.qmd b/worlding/_hypothesis.qmd index 6d2d697..59a60d0 100644 --- a/worlding/_hypothesis.qmd +++ b/worlding/_hypothesis.qmd @@ -164,6 +164,20 @@ Den studerende kan tage noter i et tekstnært format i eget tempo, mens de forpligtningsløst kan fordybe sig i alternative kontekster, når de selv føler, de sidder fast i en for lang definitiv bevægelse. +@Schraube2024 pointerer, +at digitaliseringens styrke for tentakulære læringsprocesser +ligger i den operationelle dimension, +da digitale værktøjer kun kan føre den lærende til startpunktet for læringen. +Den egentlige læring starter først, +idet den lærende aktivt relaterer til og går i dialog med materialet. +Det er altså ikke læsningen, +men den lærendes forhold til læsningen som udgør den tentakulære læringsproces. +Her adskiller Hypothes.is sig fra traditionelle digitale værktøjer, +da værktøjet anvendes under denne proces, ikke før. +Hver Hypothes.is annotation er en dialog mellem den lærende og læringsmaterialet, +og muligheden for at svare på andre annotationer skaber mulighed +for intersubjektiv dialog forankret i en fælles kontekst. + Det indholdsmæssige aspekt af læring kræver en vekslen mellem definitive og affinitive bevægelser i læringsprocessen, og affinitive bevægelser kræver tilbagetrækning og kontekstualisering. @@ -179,13 +193,14 @@ og kan derfor siges direkte at understøtte indholdsmæssig læring. ## Perspektivering (?) FIXME Ses digitalisering i lyset af funktionaliten i Hypothes.is, -påtager begrebet distraktion sig en anden end den, -der fremlægges af @Schraube2024. -Distraktion er ikke i sig selv skadelig for læringsprocessen. -Den affinitive bevægelse er netop også et skift i fokus, +påtager begrebet digital distraktion sig en bredere betydning end den, +der afdækkes af @Schraube2024. +Distraktioner er ikke i sig selv skadelige for læringsprocessen. +Den affinitive bevægelse karakteres netop som et skift i fokus, men hvor en distraktion bryder fokus, -forårsager en affinitiv bevægelse en forskydning af fokus: -Distraktion skifter kontekst, mens den affinitive bevægelse er en kontekstualisering. +indebærer en affinitiv bevægelse en forskydning af fokus: +forstyrrende distraktioner skifter kontekst, +mens affinitive bevægelser udforsker læringsproblemets kontekst. Intersubjektiv dialog er da også præget af dynamiske bevægelser mellem forskellige emner. Det problem, som fremhæves i bogen, @@ -195,8 +210,8 @@ Tilhørende billederne på skærmen er både undertekster og lyd, som *understøtter* budskabet i filmen. Man bliver "distraheret" af lyden, men distraktionen fører seeren ud i en større kontekst. -Sammenlign dette med at se en film med reklamer. -Reklamerne afbryder filmen, +Sammenlign dette med at se en film med reklamer: +reklamerne afbryder filmen, og fjerner dermed seeren fra konteksten, på samme måde som notifikationer fra digitale værktøjer kan fjerne den lærende fra læringskonteksten. |