diff options
author | Jonas Smedegaard <dr@jones.dk> | 2024-05-12 15:29:28 +0200 |
---|---|---|
committer | Jonas Smedegaard <dr@jones.dk> | 2024-06-04 17:35:41 +0200 |
commit | e21e0e0e73ee0850abf327f36447358d253f2a85 (patch) | |
tree | 02cd84ba8bb5cdf3c02f54d90b5a1f2fb903de54 /worlding/_digitalisering.qmd | |
parent | 4a23f073ee683d2f67d75b955a8730c89d758484 (diff) |
reformat cite key to avoid underscore (unsupported in direct BibLaTeX use)
Diffstat (limited to 'worlding/_digitalisering.qmd')
-rw-r--r-- | worlding/_digitalisering.qmd | 24 |
1 files changed, 12 insertions, 12 deletions
diff --git a/worlding/_digitalisering.qmd b/worlding/_digitalisering.qmd index cdf494d..bd328ac 100644 --- a/worlding/_digitalisering.qmd +++ b/worlding/_digitalisering.qmd @@ -35,10 +35,10 @@ Wikien dynamiske natur gør den anvendelig til forskeligartede formål, bl.a. resource-wikien til at samle ekstern viden, nok mest kendt fra Wikipedia, og præsentationswikien oprienteret mere mod personligt udtryk -[@Phillipson_2008]. +[@Phillipson2008]. FIXME: Knyt referencer til ovenstående, -blandt @Thompson_2017, @Elfving_2008, @Ebersbach_2006 m.fl. +blandt @Thompson2017, @Elfving2008, @Ebersbach2006 m.fl. ## Scholia som teknologi @@ -84,7 +84,7 @@ Vi vil bruge Hypothes.is til at annotere begreberne i Schraubes tekst. ### Formulere ontologi for tentakulær læring Definere en OWL ontologi for tentakulær læring, -udfra nøglebegreber identificeret i @Schraube_2024 og @Heilesen_2015. +udfra nøglebegreber identificeret i @Schraube2024 og @Heilesen2015. owlontologien skulle fungere som fundament for efterfølgende modellering af konklusionerne fremsat i Ernsts tekst. Herefter kan vi undersøge hvordan digitalisering påvirker læring @@ -107,7 +107,7 @@ For at fremstille en mere omfattende ontologi som inkluderer digitaliseringen vil vi identificere de relationer, hvor Ernst mener digitaliseringen kan spille en rolle for læring. -@Schraube_2024 gennemgår IT-redskaber til flere operationer: +@Schraube2024 gennemgår IT-redskaber til flere operationer: * Distribution af læringsmateriale * Tidsstyring af læringssessions @@ -115,11 +115,11 @@ hvor Ernst mener digitaliseringen kan spille en rolle for læring. * FIXME: flere? * FIXME: link til hver -@Schraube_2024 konkluderer, +@Schraube2024 konkluderer, at (de undersøgte) IT-redskaber kun understøtter operationelle aspekter af læring, ikke indholdsmæssige aspekter af læring. -FIXME: Undersøge om @Schraube_2024 undersøger IT-redskaber +FIXME: Undersøge om @Schraube2024 undersøger IT-redskaber fra et så udpræget *operativt* perspektiv, og det rimeligvis kan påpeges at bogens konklusion er tautologisk. @@ -183,8 +183,8 @@ IT-redskaber kan understøtte... * fokusering * incitament for aggressiv *online* brug er ofte knyttet til økonomisk model * Fri software understøtter den alternative økonomiske model "cirkulær gaveøkonomi", - introduceret af @Mikkelsen_2000 - og af @Hansted_2014 beskrevet som "en art reciprok altruisme". + introduceret af @Mikkelsen2000 + og af @Hansted2014 beskrevet som "en art reciprok altruisme". * tryghed * Decentrale systemer muliggør personlig og kollektiv autonomi... FIXME * Transparens medvirker til ansvarlighed... FIXME @@ -215,7 +215,7 @@ ved at fremhæve forskellige dimensioner. Fordele ved grafvisualisering generelt: -@Schraube_2024 beskriver hvordan læringsprocessen har 4 afgørende trin, +@Schraube2024 beskriver hvordan læringsprocessen har 4 afgørende trin, i og med at læring er en handling. Kritikken af digitale værktøjer går på, at de kun kan understøtte brugeren på 3. trin, "hvordan". @@ -236,7 +236,7 @@ og danne en ny visuel graf af denne større vidensgraf. ## Semantisk annotation af værker -Raffinere annotationer af @Schraube_2024 og @Heilesen_2015, +Raffinere annotationer af @Schraube2024 og @Heilesen2015, ved at tilføje eller udskifte med ontologisk funderede semantiske mærkater. Raffinere ontologien til at bruge Schraubes tekst som rygdækning: @@ -247,7 +247,7 @@ som igen henviser til Schraubes tekst. FIXME: Kortlægning af PPL *idealer*, overfor eksempelvis individualiseret læring (individualized learning) -[@Heilesen_2015]. +[@Heilesen2015]. (kritik: Et livslangt studie i bare een teoretiker kan være nysgerrighed efter nye *vinkler* i en worlding dialog - @@ -267,7 +267,7 @@ FIXME: Kortlægning af PPL *styring* - f.eks. ved løbende rådgivning (mest synligt i vores "seminarer") og sanktionsmuligheder (at gruppen ikke fuldtidsstuderer har ingen konsekvens før eksamen). -[se "Directing the students" i @Heilesen_2015]. +[se "Directing the students" i @Heilesen2015]. ## Visualisering af IT anvendt i PPL |