summaryrefslogtreecommitdiff
path: root/worlding/_digitalisering.qmd
diff options
context:
space:
mode:
authorJonas Smedegaard <dr@jones.dk>2024-05-09 14:04:29 +0200
committerJonas Smedegaard <dr@jones.dk>2024-06-04 17:35:41 +0200
commit739c0947db08c694924fbd30d7880dc85cfae4d3 (patch)
treec84788519aae97c921bf7a7d7b002b4ce19258de /worlding/_digitalisering.qmd
parentd38e0bd1e5e2d5aac04ec710c06871c9a190b1f2 (diff)
strip trailing whitespace
Diffstat (limited to 'worlding/_digitalisering.qmd')
-rw-r--r--worlding/_digitalisering.qmd16
1 files changed, 8 insertions, 8 deletions
diff --git a/worlding/_digitalisering.qmd b/worlding/_digitalisering.qmd
index 4eedcab..cdf494d 100644
--- a/worlding/_digitalisering.qmd
+++ b/worlding/_digitalisering.qmd
@@ -86,7 +86,7 @@ Vi vil bruge Hypothes.is til at annotere begreberne i Schraubes tekst.
Definere en OWL ontologi for tentakulær læring,
udfra nøglebegreber identificeret i @Schraube_2024 og @Heilesen_2015.
-owlontologien skulle fungere som fundament for efterfølgende modellering af konklusionerne fremsat i Ernsts tekst. Herefter kan vi undersøge hvordan digitalisering påvirker læring
+owlontologien skulle fungere som fundament for efterfølgende modellering af konklusionerne fremsat i Ernsts tekst. Herefter kan vi undersøge hvordan digitalisering påvirker læring
### Introducere model for tentakulær læring
@@ -130,7 +130,7 @@ Er læring indholdsmæssig,
hvis vi kan lære ved at skabe og visualisere grafer baseret på brødtekster?
Grafer er præcise pointers.
Derfor er de instrumentelle til både operativt og indholdsmæssigt arbejde
-(som inkluderer læring).
+(som inkluderer læring).
Et problem:
forfattere staves/refereres forkert,
fordi der tales "om" forfattere, ikke selve forfatteren.
@@ -138,18 +138,18 @@ Der skrives sætninger, ikke forbindelser som kan udtrykkes gennem scholia.
I moodle skrives der et par ord som opsummeringer.
I semantisk arbejde peger man direkte på de steder,
hvor der er konsensus om forståelsen af relationen.
-Semantiske værktøjer åbner op for eksakt formidling.
+Semantiske værktøjer åbner op for eksakt formidling.
Ernst beskriver selv at digitalisering er en effektivisering.
Effektivisering kan være både positivt og negativt for læringsprocessen.
Det gavner for eksempel ikke læringen at skynde sig og være hurtigere.
Det gavner til gengæld læringen at være mere koncentreret og tryg.
Afhængig af hvilken effekt man går efter,
-er der brug for forskellige kvaliteter ved de måder man arbejder på.
+er der brug for forskellige kvaliteter ved de måder man arbejder på.
Ernst beskriver digitaliseringens kvaliteter som "set in stone",
fordi *sådan er tingene*,
men glemmer at tale om muligheden for,
at effektivisere selve indholdet ved at være eksakt
-vha. digitale semantiske værktøjer.
+vha. digitale semantiske værktøjer.
**At kunne være præcis i sit sprog
er en indholdsmæssig fordel ved digitale semantiske værktøjer**
Leg er en central del af læringsprocessen,
@@ -157,7 +157,7 @@ og digitale værktøjer som de bruges nu understøtter ikke denne leg
(ifølge Ernst).
Semantiske digitale værktøjer har muligvis potentialet
for at understøtte leg
-**også** ved at lade den lærende tumle med stoffet.
+**også** ved at lade den lærende tumle med stoffet.
### Mappe digitalisering i forhold til tentakulær læring
@@ -169,7 +169,7 @@ og danne en ny visuel graf af denne større videsngraf.
Indtil nu har vi kun taget udgangspunkt
i opfattelsen af digitaliseringens forhold til læring
-som præsenteret i Ernsts bog.
+som præsenteret i Ernsts bog.
Vi forventer at kunne argumentere for,
at kollaborative digitale vidensplatforme som Wikipedia og Wikidata
@@ -187,7 +187,7 @@ IT-redskaber kan understøtte...
og af @Hansted_2014 beskrevet som "en art reciprok altruisme".
* tryghed
* Decentrale systemer muliggør personlig og kollektiv autonomi... FIXME
- * Transparens medvirker til ansvarlighed... FIXME
+ * Transparens medvirker til ansvarlighed... FIXME
* kreativitet
* wikis er pr. definition ufuldstændige,
og opfordrer derfor til cocreation og dermed verdening