diff options
author | Jonas Smedegaard <dr@jones.dk> | 2024-04-05 17:41:24 +0200 |
---|---|---|
committer | Jonas Smedegaard <dr@jones.dk> | 2024-04-05 17:41:24 +0200 |
commit | 4baf08ca3b61fc65822caa6239eefaf12d8e77a3 (patch) | |
tree | fa4b20d0c3dbc28dc7384fe6a037eed943d70d95 /worlding/_baggrund.qmd | |
parent | 3f17084fb6ecb3c2d1be8504990907c374898b4e (diff) |
merge chapter problemformulering into baggrund
Diffstat (limited to 'worlding/_baggrund.qmd')
-rw-r--r-- | worlding/_baggrund.qmd | 63 |
1 files changed, 61 insertions, 2 deletions
diff --git a/worlding/_baggrund.qmd b/worlding/_baggrund.qmd index ce53df7..88f0688 100644 --- a/worlding/_baggrund.qmd +++ b/worlding/_baggrund.qmd @@ -82,7 +82,7 @@ stillet i kontrast til det mere teknokratisk(?) orienterede [Knowledge managemen som anvender samme tekniske teknologier, men med en væsensforskellig bagvedliggende videns- og læringsteori. -# Redegørelse +## Redegørelse RDF, eller Resource Description Framework, er et kodesprog til at beskrive "triples", eller simple relationer med subjekt, objekt og relation. Sammenhænge beskrevet med RDF kan automatisk omdannes til visualiseringer i form af vidensgrafer. @@ -109,7 +109,7 @@ Understøttelse af pædagogisk læring og PPL, ved hjælp af datadrevet teknologier som grafteori --> -# Problemfelt +## Problemfelt Titel: Scholia som del af en verdensgøringspraksis @@ -199,3 +199,62 @@ Dette henviser primært til de studerende, som kan finde læringsprocessen forvirrende og har brug for mere systematik, gennem grafteori til anvendelse af PPL-principperne. + +## Problemformuleringen +Hvordan kunne grafmodellering understøtte kollaborativ akademisk læring? +Hvordan anvendes sproget RDF til at beskrive og formidle viden? + +## Arbejdsspørgsmål +*Hvordan fungerer grafsproget RDF, særligt i forhold til at abstrahere akademiske begreber som ontologier?* + +*Skal enhver ontologi være logisk konsekvent?* + +<!--Underspørgsmål om design og konstruktion af grafontologier, til at sikre dækning af Design og Konstruktion--> + +*Hvordan kunne en grafontologi omfattende akademiske begreber designes, så de understøtter kollaborativ akademisk læring, og/eller hvordan kan eksisterende ontologier genbruges?* + +*Hvordan kunne en grafontologi omfattende akademiske begreber konkretiseres, eksempelvis ved statisk visualisering eller interaktiv digital/fysisk modellering, så materialiseringen understøtter kollaborativ akademisk læring?* + +*Kan integreringen af 5-stjernet data med RDF (Resource Description Framework) forbedre forelæsninger* + +--- + +## Problemformulering + +Vi har i dette projekt valgt at undersøge +følgende problemstilling: + +> Hvordan kunne redskaberne Scholia og Hypothes.is hensigtsmæssigt anvendes +> til at understøtte problemorienteret projektlæring? + +Problemstillingen har vi valgt at bryde op +i følgende underspørgsmål: + +<!-- Problemformuleringsspørgsmål fra vejleder +Kan PPL kernebegreber +som stilladsering, bridging og constructive alignment +danne inspiration +for nye grafteoribaserede læringsværktøjer +til universitetsstuderende? +--> +> Hvilke muligheder og begrænsninger kan der være +> for problemorienteret projektlæring +> i anvendelsen af digitale vidensnavigationsredskaber +> som integreret del af læringsprocessen? + +<!-- +Underspørgsmål om sproget RDF som teknologisk system, +til at sikre dækning af TSA +--> + +> Hvordan fungerer redskaberne Scholia og Hypothes.is +> i forhold til grafbaseret håndtering af videnskabelige begreber? + +<!-- +Underspørgsmål +om design og konstruktion af praktisk vejledning, +til at sikre dækning af Design og Konstruktion +--> + +> Hvordan kan studerende og forelæsere konkret vejledes i brug af Scholia og Hypothes.is, +> for en hensigtsmæssig understøttelse af problemorienteret projektlæring? |