summaryrefslogtreecommitdiff
path: root/worlding/_baggrund.qmd
diff options
context:
space:
mode:
authorJonas Smedegaard <dr@jones.dk>2024-04-07 14:48:08 +0200
committerJonas Smedegaard <dr@jones.dk>2024-04-07 15:30:00 +0200
commit8a3cde20a3164fa38cd045c829dc78364553d3cc (patch)
treeebc09fa25117afbf201123ca08242cb4353aee91 /worlding/_baggrund.qmd
parent4baf08ca3b61fc65822caa6239eefaf12d8e77a3 (diff)
tidy texts
Diffstat (limited to 'worlding/_baggrund.qmd')
-rw-r--r--worlding/_baggrund.qmd117
1 files changed, 90 insertions, 27 deletions
diff --git a/worlding/_baggrund.qmd b/worlding/_baggrund.qmd
index 88f0688..cc617b9 100644
--- a/worlding/_baggrund.qmd
+++ b/worlding/_baggrund.qmd
@@ -3,10 +3,11 @@
---
# Introduktion
+
<!--
- Baggrund og problemformulering
- Formål med projekt
- Overblik over projektets opbygning
+Baggrund og problemformulering
+Formål med projekt
+Overblik over projektets opbygning
-->
I dagens digitale tidsalder står læring og dens facilitering overfor udfordringer,
@@ -27,8 +28,10 @@ på vores RUC-studie anvender mangelfuldt krydsrefereret læringsmateriale,
bl.a. indscannede tekster uden OCR-scanning
og lukkede dokumentformater som Word og Powerpoint.
-For os nye studerende fremstår formidlingen af læringsmateriale som uprofessionel, forvirrende og ineffektiv:
-Vi føler os bremset i vores muligheder for at navigere i og skabe overblik over de vidensfelter vi introduceres for,
+For os nye studerende fremstår formidlingen af læringsmateriale
+som uprofessionel, forvirrende og ineffektiv:
+Vi føler os bremset i vores muligheder
+for at navigere i og skabe overblik over de vidensfelter vi introduceres for,
så vi kan komme *i gang* med vores læring.
Vi undrer os derfor over,
om det vi føler bremsende reelt er bevidst planlagt,
@@ -40,7 +43,15 @@ kunne *styrke* eller måske *forstyrre* vores læring på RUC.
---
<!--
-Semantisk web: 5-star data og hypothes.is sammenlignet med Moodle som måder at organisere og udforske viden. Hvordan anvendes sproget RDF til at beskrive og formidle viden? På hvilke måder kan læringsprocessen gentænkes med fri bevægelse af viden mellem studerende og professorer i fokus vha. hypothes.is som offentligt, dynamisk annotationsmedie frem for - eller som støtte til - moodle som statisk modulbaseret læringsplatform.
+Semantisk web:
+5-star data og hypothes.is sammenlignet med Moodle
+som måder at organisere og udforske viden.
+Hvordan anvendes sproget RDF til at beskrive og formidle viden?
+På hvilke måder kan læringsprocessen gentænkes
+med fri bevægelse af viden mellem studerende og professorer i fokus
+vha. hypothes.is som offentligt, dynamisk annotationsmedie
+frem for - eller som støtte til - moodle
+som statisk modulbaseret læringsplatform.
-->
<!--
@@ -48,8 +59,10 @@ Hans' kritik:
Undgå ligeværdig sammenligning med Moodle:
Det vil kræve bevisførelse for hvert kritikpunkt af Moodle.
Tag i stedet afsæt i en behovsanalyse af PPL,
-relativt overfladisk konstatere at Moodle ikke understøtter de identificerede behov,
-og bruge energien på argumenter om hvordan Scholia/Hypothes.is understøtter dem.
+relativt overfladisk konstatere
+at Moodle ikke understøtter de identificerede behov,
+og bruge energien på argumenter om
+hvordan Scholia/Hypothes.is understøtter dem.
-->
<!--
@@ -58,13 +71,16 @@ Lyder for fluffy at snakke om "fri bevægelse"
-->
Semantisk web:
-Med afsæt i en praktisk behovsanalyse af [problemorienteret projektlæring (PPL)][PPL],
+Med afsæt i en praktisk behovsanalyse
+af [problemorienteret projektlæring (PPL)][PPL],
vil vi undersøge,
hvordan det digitale redskab Moodle understøtter de identificerede behov,
-og hvordan de kunne understøttes af de digitale reskaber Scholia og Hypothes,is.
+og hvordan de kunne understøttes
+af de digitale reskaber Scholia og Hypothes,is.
Scholia og Hypothes.is undersøges som teknologiske artefakter,
-funktionelt dikteret af datasproget [Resource Description Framework (RDF)][RDF]
+funktionelt dikteret
+af datasproget [Resource Description Framework (RDF)][RDF]
anskuet som informationsteknologisk system,
hvor opgaven snævert vil belyse to dele:
Dels *konstruktionen* af ontologier,
@@ -78,21 +94,50 @@ konstruktivistiske ideer af Piaget og Luhmann.
Evt. en kort belysning af de sociopolitiske motiver
blandt udviklerne af RDF
i form af visionen om [det semantiske web],
-stillet i kontrast til det mere teknokratisk(?) orienterede [Knowledge management],
+stillet i kontrast
+til det mere teknokratisk(?) orienterede [Knowledge management],
som anvender samme tekniske teknologier,
men med en væsensforskellig bagvedliggende videns- og læringsteori.
## Redegørelse
-RDF, eller Resource Description Framework, er et kodesprog til at beskrive "triples", eller simple relationer med subjekt, objekt og relation. Sammenhænge beskrevet med RDF kan automatisk omdannes til visualiseringer i form af vidensgrafer.
+RDF, eller Resource Description Framework, er et kodesprog
+til at beskrive "triples",
+eller simple relationer med subjekt, objekt og relation.
+Sammenhænge beskrevet med RDF kan automatisk omdannes
+til visualiseringer i form af vidensgrafer.
RDF er forsøgt populariseret gennem en stribe catch-phrases
-som "det semantiske web", "web of data", Web 3.0", "Linked Open Data" og "5-stjernede data".
-og hypothes.is sammenlignet med Moodle som måder at organisere og udforske viden. Hvordan anvendes sproget RDF til at beskrive og formidle viden? På hvilke måder kan læringsprocessen gentænkes med fri bevægelse af viden mellem studerende og professorer i fokus vha. hypothes.is som offentligt, dynamisk annotationsmedie frem for - eller som støtte til - moodle som statisk modulbaseret læringsplatform.
-
-OWL (Web Language Ontology) er et framework bygget på RDF, som altid ligger på nettet, og hvert koncept og relation er beskrevet af en URI adresse, som ligger online. OWL er et eksempel på en anvendelse af RDF, som åbner viden op og overskueliggør den vha. internettet. OWL bruges til at formulere ontologier, og hvert ord er altså defineret ud fra hvert andet ord.
-
-Hypothes.is er et system på en server, som opbevarer semantiske annotationer og tillader brugeren at annotere en hvilken som helst hjemmeside på internettet med råtekst, som bliver opbevaret som 5-stjernet data. Hypothes.is kan fungere som åbent samarbejdsredskab mellem studerende og professorer til at udvikle forståelsen af fagets indhold dynamisk over tid. RDF kan senere bruges til at kategorisere annotationerne under hver deres design & konstruktionsfaglige koncept i en vidensgraf.
+som "det semantiske web", "web of data", Web 3.0",
+"Linked Open Data" og "5-stjernede data".
+og hypothes.is sammenlignet med Moodle
+som måder at organisere og udforske viden.
+Hvordan anvendes sproget RDF til at beskrive og formidle viden?
+På hvilke måder kan læringsprocessen gentænkes
+med fri bevægelse af viden mellem studerende og professorer i fokus
+vha. hypothes.is som offentligt, dynamisk annotationsmedie
+frem for - eller som støtte til - moodle
+som statisk modulbaseret læringsplatform.
+
+OWL (Web Language Ontology) er et framework bygget på RDF,
+som altid ligger på nettet,
+og hvert koncept og relation er beskrevet af en URI adresse,
+som ligger online.
+OWL er et eksempel på en anvendelse af RDF,
+som åbner viden op og overskueliggør den vha. internettet.
+OWL bruges til at formulere ontologier,
+og hvert ord er altså defineret ud fra hvert andet ord.
+
+Hypothes.is er et system på en server,
+som opbevarer semantiske annotationer
+og tillader brugeren at annotere
+en hvilken som helst hjemmeside på internettet med råtekst,
+som bliver opbevaret som 5-stjernet data.
+Hypothes.is kan fungere som åbent samarbejdsredskab
+mellem studerende og professorer
+til at udvikle forståelsen af fagets indhold dynamisk over tid.
+RDF kan senere bruges til at kategorisere annotationerne
+under hver deres design & konstruktionsfaglige koncept i en vidensgraf.
[PPL]: https://ruc.dk/problemorienteret-projektlaering-roskilde-universitets-paedagogiske-model
@@ -114,7 +159,8 @@ ved hjælp af datadrevet teknologier som grafteori
Titel: Scholia som del af en verdensgøringspraksis
Med teoretisk basis i Ernst Scraubes nye bog
-(dvs. mere præcist de teorier som han lægger til grund - eller hvad de mere simplistisk modsvarer indenfor vores pensum)
+(dvs. mere præcist de teorier som han lægger til grund -
+eller hvad de mere simplistisk modsvarer indenfor vores pensum)
vil vi undersøge vores egen og studiekollegers gruppearbejdspraksis
i foregående og nuværende semester,
hhv. med og uden inddragelse af de grafrevne redskaber Scholia og Hypothes.is.
@@ -173,9 +219,11 @@ gør dem væsentligt nemmere for os at undersøge videnskabeligt,
og for andre at efterprøve.
## Målgruppe
+
<!--
Identifikation af målgrupper og analyse af behov og krav for målgrupperne
-->
+
Problemstillingen,
som vi har valgt at tage udgangspunkt i,
er relavant for blandt andet læringsfacilitatorer på RUC,
@@ -201,21 +249,33 @@ og har brug for mere systematik,
gennem grafteori til anvendelse af PPL-principperne.
## Problemformuleringen
+
Hvordan kunne grafmodellering understøtte kollaborativ akademisk læring?
Hvordan anvendes sproget RDF til at beskrive og formidle viden?
## Arbejdsspørgsmål
-*Hvordan fungerer grafsproget RDF, særligt i forhold til at abstrahere akademiske begreber som ontologier?*
+
+*Hvordan fungerer grafsproget RDF,
+særligt i forhold til at abstrahere akademiske begreber som ontologier?*
*Skal enhver ontologi være logisk konsekvent?*
-<!--Underspørgsmål om design og konstruktion af grafontologier, til at sikre dækning af Design og Konstruktion-->
+<!--
+Underspørgsmål om design og konstruktion af grafontologier,
+til at sikre dækning af Design og Konstruktion
+-->
-*Hvordan kunne en grafontologi omfattende akademiske begreber designes, så de understøtter kollaborativ akademisk læring, og/eller hvordan kan eksisterende ontologier genbruges?*
+*Hvordan kunne en grafontologi omfattende akademiske begreber designes,
+så de understøtter kollaborativ akademisk læring,
+og/eller hvordan kan eksisterende ontologier genbruges?*
-*Hvordan kunne en grafontologi omfattende akademiske begreber konkretiseres, eksempelvis ved statisk visualisering eller interaktiv digital/fysisk modellering, så materialiseringen understøtter kollaborativ akademisk læring?*
+*Hvordan kunne en grafontologi omfattende akademiske begreber konkretiseres,
+eksempelvis ved statisk visualisering
+eller interaktiv digital/fysisk modellering,
+så materialiseringen understøtter kollaborativ akademisk læring?*
-*Kan integreringen af 5-stjernet data med RDF (Resource Description Framework) forbedre forelæsninger*
+*Kan integreringen af 5-stjernet data
+med RDF (Resource Description Framework) forbedre forelæsninger*
---
@@ -230,13 +290,15 @@ følgende problemstilling:
Problemstillingen har vi valgt at bryde op
i følgende underspørgsmål:
-<!-- Problemformuleringsspørgsmål fra vejleder
+<!--
+Problemformuleringsspørgsmål fra vejleder
Kan PPL kernebegreber
som stilladsering, bridging og constructive alignment
danne inspiration
for nye grafteoribaserede læringsværktøjer
til universitetsstuderende?
-->
+
> Hvilke muligheder og begrænsninger kan der være
> for problemorienteret projektlæring
> i anvendelsen af digitale vidensnavigationsredskaber
@@ -256,5 +318,6 @@ om design og konstruktion af praktisk vejledning,
til at sikre dækning af Design og Konstruktion
-->
-> Hvordan kan studerende og forelæsere konkret vejledes i brug af Scholia og Hypothes.is,
+> Hvordan kan studerende og forelæsere konkret vejledes
+> i brug af Scholia og Hypothes.is,
> for en hensigtsmæssig understøttelse af problemorienteret projektlæring?