summaryrefslogtreecommitdiff
path: root/worlding/_analysis_hypothesis.qmd
diff options
context:
space:
mode:
authorIan Valentin Christensen <valentianchristensen@gmail.com>2024-05-29 10:44:01 +0200
committerJonas Smedegaard <dr@jones.dk>2024-06-04 17:35:42 +0200
commite15711f79194fb9a438edfe988f2c5aa5be79510 (patch)
treec0870e5559c1dc52dea34e0ae3fbaf0cbb922f37 /worlding/_analysis_hypothesis.qmd
parent3641b647837972f33d7036ab1f2dbd3c273d1ff4 (diff)
fix minor grammatical and phrasing errors
Diffstat (limited to 'worlding/_analysis_hypothesis.qmd')
-rw-r--r--worlding/_analysis_hypothesis.qmd21
1 files changed, 11 insertions, 10 deletions
diff --git a/worlding/_analysis_hypothesis.qmd b/worlding/_analysis_hypothesis.qmd
index 59a60d0..bc734a4 100644
--- a/worlding/_analysis_hypothesis.qmd
+++ b/worlding/_analysis_hypothesis.qmd
@@ -1,7 +1,7 @@
# Hypothes.is
Hypothes.is er gratis, open source software,
-som lader brugeren offentligt annotere en tekst på internettet.
+som lader brugeren annotere en tekst offentligt på internettet.
Andre, som besøger samme tekst,
kan således læse disse annotationer og bidrage med deres egne.
Målet er at danne et lag "over" internettet,
@@ -52,6 +52,7 @@ Hvis flere brugere henter den samme pdf-fil
og åbner den i en browser med hypothes.is slået til,
er det muligt kollaborativt at annotere på tekster,
som ikke normalt er offentligt tilgængelige.
+<!-- TODO: evt. uddyb at det er sådan vi gør -->
Det kræver dog, at den oprindelige fil er nøjagtig den samme,
og derfor er det stadig umuligt at dele annotationer til sådanne tekster
ved hjælp af delte links.
@@ -60,7 +61,7 @@ Udover annotationer, muliggør hypothes.is sidenoter og "orphans".
Sidenoter er noter, som knytter sig til hele siden.
Orphans er tidligere annotationer, som ikke længere findes,
eksempelvis i forbindelse med en omskrivning på siden,
-som fjerende den citerede tekst.
+som fjernede den citerede tekst.
Den tidligere citerede tekst er stadig synlig i hypothes.is,
selvom den ikke længere henviser til et sted på hjemmesiden.
Hypothes.is noter går derfor ikke tabt,
@@ -88,7 +89,7 @@ eller de kan læse videre.
Det er åbent, hvad hver annotation vil indeholde,
men modsat links til online encyclopedier som Wikipedia er det altid garanteret,
at den nye tekst, annotationen, vil tage direkte afsæt i den oprindelige tekst.
-Hvor et link til en Wikipedia artikel om indholdet vil føre til en uafhængig tekst,
+Hvor et link til en Wikipedia artikel om indholdet leder til en uafhængig tekst,
er en annotation forankret i den oprindelige kontekst.
Formatet betyder derfor,
at læseren og forfatteren til annotationen vil have samme udgangspunkt,
@@ -106,7 +107,7 @@ da værktøjet *udvider* indholdet af bogen,
frem for at indsnævre og definere indholdet.
Wikipedia er produktet af en definitiv bevægelse;
en indsnævring af en bredere kontekst af indhold.
-Hver artikel er isoleret fra hinanden,
+Hver artikel er isoleret fra hver anden,
og kontekst er derfor minimeret til fordel for præcision.
Annotationer i Hypothes.is er derimod ikke begrænset af,
at de skal kunne stå alene.
@@ -143,8 +144,8 @@ Programmet giver også mulighed for at deltage i denne kontekst.
Det er muligheden for både at læse og skrive annotationer,
som gør værktøjet til en inspirerende måde at deltage i dialog med verden:
Når den lærende tilføjer annotationer til teksten,
-er det på en fundamentaltFIXME anderledes måde,
-end hvis noterne kun lå lokalt.
+sker der ikke det samme,
+som hvis noterne kun lå lokalt.
Andre læsere kan netop *svare på annotationer*,
hvormed notetagning går fra en primært definitiv bevægelse,
til en affinitiv, legende og dialogisk verdeningsproces.
@@ -196,10 +197,10 @@ Ses digitalisering i lyset af funktionaliten i Hypothes.is,
påtager begrebet digital distraktion sig en bredere betydning end den,
der afdækkes af @Schraube2024.
Distraktioner er ikke i sig selv skadelige for læringsprocessen.
-Den affinitive bevægelse karakteres netop som et skift i fokus,
-men hvor en distraktion bryder fokus,
-indebærer en affinitiv bevægelse en forskydning af fokus:
-forstyrrende distraktioner skifter kontekst,
+Den affinitive bevægelse karakteres netop af et skift i fokus.
+Men hvor en distraktion bryder fokus,
+indebærer en affinitiv bevægelse en forskydning i fokus:
+forstyrrende distraktioner skifter til en urelateret kontekst,
mens affinitive bevægelser udforsker læringsproblemets kontekst.
Intersubjektiv dialog er da også præget af dynamiske bevægelser
mellem forskellige emner.