diff options
author | Jonas Smedegaard <dr@jones.dk> | 2024-05-29 06:26:35 +0200 |
---|---|---|
committer | Jonas Smedegaard <dr@jones.dk> | 2024-06-04 17:35:42 +0200 |
commit | ba9f1d0acde270751cecf0a60c0b3d3ff2192dde (patch) | |
tree | 610947b4cd20628af69d82c0b532a3a995252d89 /worlding/_analysis_hypothesis.qmd | |
parent | bee07b182eeb98590c395aec804035f3bd0907b3 (diff) |
rename chapters to use english filenames with section prefix
Diffstat (limited to 'worlding/_analysis_hypothesis.qmd')
-rw-r--r-- | worlding/_analysis_hypothesis.qmd | 223 |
1 files changed, 223 insertions, 0 deletions
diff --git a/worlding/_analysis_hypothesis.qmd b/worlding/_analysis_hypothesis.qmd new file mode 100644 index 0000000..59a60d0 --- /dev/null +++ b/worlding/_analysis_hypothesis.qmd @@ -0,0 +1,223 @@ +# Hypothes.is + +Hypothes.is er gratis, open source software, +som lader brugeren offentligt annotere en tekst på internettet. +Andre, som besøger samme tekst, +kan således læse disse annotationer og bidrage med deres egne. +Målet er at danne et lag "over" internettet, +som kan udvikle sig mens tekster læses, +ikke kun da de skrives. +Programmet er blevet anvendt i læringssituationer, +bl.a. @Kararo2019 til undersøgelser af ordforråd +og forståelse af grafvisualiseringer. + +## Hypothes.is i praksis + +Programmet installeres som webbrowser-udvidelse, +eller indlæses ad hoc via en bookmarklet. +Herefter kan programmets brugerflade aktiveres +ved at trykke på udvidelsens eller bogmærkets ikon. + +Brugerfladen består af et panel i højre side af browseren, +som viser hver annotation i listeform side om side med den oprindelige tekst. +Hver annotation består af et brugernavn, en dato, et sidetal, den citerede tekst +og en brugerskrevet tekst tilhørende citationen. +Det er muligt at scrolle i annotationerne uafhængigt af den oprindelige tekst, +hvorfra et venstreklik på annotationen automatisk fører browserens rullebar +op eller ned til stedet i teksten. + +Hvilke annotationer, der vises, afhænger af, hvilken gruppe, der er valgt. +Grupper i hypothes.is består af en offentlig gruppe, +som kan ses uden at være logget ind, +samt private grupper, som frit kan oprettes af den enkelte bruger. +Når en gruppe er oprettet kan ethvert medlem af gruppen +kopiere et link, som fungerer som invitation til andre brugere. + +En ny annotation kan oprettes ved at venstreklikke på knappen "annotate", +som viser sig når et stykke tekst er markeret. +Herefter får brugeren mulighed for at skrive i et tekstfelt +og tilføje nøgleord til teksten, som kan fremsøges senere. +Hver bruger kan kommentere på enhver annotation eller kommentar, +dele en annotation med et link, eller rapportere misbrug til moderatorerne. + +Det delte link henviser til Hypothes.is/a/, +en underside til hypothes.is som viser enkelte annotationer. +Her er der et link til den oprindelige hjemmeside, +som annotationen henviser til, +hvor brugeren kan se annotationen i sin oprindelige kontekst. +Dette gælder dog ikke for tekster, +som ikke er offentligt tilgængelige. + +Hvis flere brugere henter den samme pdf-fil +og åbner den i en browser med hypothes.is slået til, +er det muligt kollaborativt at annotere på tekster, +som ikke normalt er offentligt tilgængelige. +Det kræver dog, at den oprindelige fil er nøjagtig den samme, +og derfor er det stadig umuligt at dele annotationer til sådanne tekster +ved hjælp af delte links. + +Udover annotationer, muliggør hypothes.is sidenoter og "orphans". +Sidenoter er noter, som knytter sig til hele siden. +Orphans er tidligere annotationer, som ikke længere findes, +eksempelvis i forbindelse med en omskrivning på siden, +som fjerende den citerede tekst. +Den tidligere citerede tekst er stadig synlig i hypothes.is, +selvom den ikke længere henviser til et sted på hjemmesiden. +Hypothes.is noter går derfor ikke tabt, +medmindre de slettes af brugeren eller en moderator. + +Det operationelle princip for hypothes.is er kort sagt, +at enhver annotation er forankret i et stykke tekst eller en side, +som er offentligt tilgængelig og derfor kan tilgås af andre. +Hver bruger kan kun bidrage til materialet gennem Hypothes.is, +hvis de kan pege på et sted i teksten at tage udgangspunkt i. +Det betyder omvendt, at alle hypothes.is noter, +som brugeren støder på, +er direkte relevante til de steder de forekommer. +Brugeren er derfor allerede afgrænset til et specifikt udsnit af verden, +modsat wikipedia, hvor sidespring kan føre hvor som helst hen. + +## Læringshandlingen i konteksten af hypothes.is + +Når hypothes.is er installeret og aktiveret, +ændres mødet mellem læser og materiale på flere parametre. +Mens brugeren læser, vil visse begreber og afsnit i teksten være markeret, +og brugeren udsættes dermed for en distraktion i form af et valg. +De kan enten vælge at læse annotationen til teksten, +eller de kan læse videre. +Det er åbent, hvad hver annotation vil indeholde, +men modsat links til online encyclopedier som Wikipedia er det altid garanteret, +at den nye tekst, annotationen, vil tage direkte afsæt i den oprindelige tekst. +Hvor et link til en Wikipedia artikel om indholdet vil føre til en uafhængig tekst, +er en annotation forankret i den oprindelige kontekst. +Formatet betyder derfor, +at læseren og forfatteren til annotationen vil have samme udgangspunkt, +idet de begge kender annotationens præcise kontekst. +Friteksten lægger op til en videre udforskning af emnet, +frem for en redegørende gentagelse. + +@Schraube2024 beskriver digitale værktøjers styrke ved, +at de kan fungere som pejlemærker mod dybere forståelse. +Eksempelvis kan Wikipedia føre den lærende +til en overordnet forståelse af et emne, +før de må søge mod dybere læringsmateriale efter en grundigere udfoldning. +Hypothes.is adskiller sig fra denne beskrivelse, +da værktøjet *udvider* indholdet af bogen, +frem for at indsnævre og definere indholdet. +Wikipedia er produktet af en definitiv bevægelse; +en indsnævring af en bredere kontekst af indhold. +Hver artikel er isoleret fra hinanden, +og kontekst er derfor minimeret til fordel for præcision. +Annotationer i Hypothes.is er derimod ikke begrænset af, +at de skal kunne stå alene. + +Når læringsprocessen finder sted gennem en bog, +er det forfatteren, som dirigerer læseren (ikke omvendt) +gennem affinitive og definitive bevægelser. +Hver læser forstår bogen med udgangspunkt i deres egen kontekst, +og der er derfor en begrænsning i, +hvor effektivt forfatteren kan 'overføre' sin viden +til læseren gennem bogens endimensionelle format. +Schraube lægger netop vægt på dette skift ift. affinitive bevægelser: + +> for learning to be truly productive and expansive, +> the goal-oriented learning process must be supplemented +> by an affinitive learning movement in the contrary direction — +> an explorative movement of de-fixation, of gaining distance and an overview, +> withdrawal, reflection, and so on +> [@Schraube2024, s. 37]. + +Uden en kontekst at trække sig tilbage i, +er det netop ikke muligt at tage afstand og skabe overblik overfor teksten. +Hypothes.is giver undervejs hver enkelt læser mulighed for at tilføje +deres egen kontekstualisering af materialet, +og andre læsere får dermed mulighed for at udforske forskellige opfattelser +af pointer som er sværere at sætte i kontekst. +Hypothes.is faciliterer denne intersubjektive dialog, +dels ved at være begrænset til dialogens kontekst, +og dels ved at *operationalisere* tilføjelser til den. + +Hypothes.is er ikke kun et hjælpeværktøj til at forstå konteksten for det, +man læser. +Programmet giver også mulighed for at deltage i denne kontekst. +Det er muligheden for både at læse og skrive annotationer, +som gør værktøjet til en inspirerende måde at deltage i dialog med verden: +Når den lærende tilføjer annotationer til teksten, +er det på en fundamentaltFIXME anderledes måde, +end hvis noterne kun lå lokalt. +Andre læsere kan netop *svare på annotationer*, +hvormed notetagning går fra en primært definitiv bevægelse, +til en affinitiv, legende og dialogisk verdeningsproces. + +Der er uden tvivl et tab i, +at de studerende ikke sidder i samme rum i dialog om værket, +da intersubjektiv dialog i læringsprocessen som tidligere nævnt +bygger på et krav om umiddelbarhed. +Men omvendt er der varierende krav til indholdsmæssig læring, +afhængigt af hvilken kontekst den lærende befinder sig i. +Den implicitte, automatisk operationaliserede tekstnærhed, +som Hypothes.is leverer, +udgør en mulighed for at danne en uforpligtende bro +mellem den individuelle, reflekterede læring +og den intersubjektive, kontekstudvækslende læring. +Den studerende kan tage noter i et tekstnært format i eget tempo, +mens de forpligtningsløst kan fordybe sig i alternative kontekster, +når de selv føler, de sidder fast i en for lang definitiv bevægelse. + +@Schraube2024 pointerer, +at digitaliseringens styrke for tentakulære læringsprocesser +ligger i den operationelle dimension, +da digitale værktøjer kun kan føre den lærende til startpunktet for læringen. +Den egentlige læring starter først, +idet den lærende aktivt relaterer til og går i dialog med materialet. +Det er altså ikke læsningen, +men den lærendes forhold til læsningen som udgør den tentakulære læringsproces. +Her adskiller Hypothes.is sig fra traditionelle digitale værktøjer, +da værktøjet anvendes under denne proces, ikke før. +Hver Hypothes.is annotation er en dialog mellem den lærende og læringsmaterialet, +og muligheden for at svare på andre annotationer skaber mulighed +for intersubjektiv dialog forankret i en fælles kontekst. + +Det indholdsmæssige aspekt af læring kræver en vekslen mellem +definitive og affinitive bevægelser i læringsprocessen, +og affinitive bevægelser kræver tilbagetrækning og kontekstualisering. +Ifølge @Schraube2024 er et afgørende problem for tvedelt læring, +at operationaliseringen af læringsprocessen ikke inviterer til +affinitive bevægelser. +Det er svært at invitere de studerende til at tænke ud af boksen, +når pensum nødvendigvis må formuleres i kasser. +Hypothes.is inviterer gennem sin funktionalitet +til kontekstualisering og udveksling af perspektiver, +og kan derfor siges direkte at understøtte indholdsmæssig læring. + +## Perspektivering (?) FIXME + +Ses digitalisering i lyset af funktionaliten i Hypothes.is, +påtager begrebet digital distraktion sig en bredere betydning end den, +der afdækkes af @Schraube2024. +Distraktioner er ikke i sig selv skadelige for læringsprocessen. +Den affinitive bevægelse karakteres netop som et skift i fokus, +men hvor en distraktion bryder fokus, +indebærer en affinitiv bevægelse en forskydning af fokus: +forstyrrende distraktioner skifter kontekst, +mens affinitive bevægelser udforsker læringsproblemets kontekst. +Intersubjektiv dialog er da også præget af dynamiske bevægelser +mellem forskellige emner. +Det problem, som fremhæves i bogen, +er rettere problemet i distraktioner som ikke er *vedrørende*. +Her kan drages paralleller til læringen i at se en film. +Tilhørende billederne på skærmen er både undertekster og lyd, +som *understøtter* budskabet i filmen. +Man bliver "distraheret" af lyden, +men distraktionen fører seeren ud i en større kontekst. +Sammenlign dette med at se en film med reklamer: +reklamerne afbryder filmen, +og fjerner dermed seeren fra konteksten, +på samme måde som notifikationer fra digitale værktøjer +kan fjerne den lærende fra læringskonteksten. + +Ved at udvide distraktionsbegrebet til kontekst*understøttende* afbrydelser, +fremstår digitaliseringens styrke for indholdsmæssig læring +netop i at sætte kontekstuelle rammer rundt om distraktionen, +sådan som det gøres af Hypothes.is. + |