diff options
author | Ian Valentin Christensen <ian@localhost.localdomain> | 2024-05-29 21:35:41 +0200 |
---|---|---|
committer | Jonas Smedegaard <dr@jones.dk> | 2024-06-04 17:35:42 +0200 |
commit | 19705bbb850bf0436b506bb10df55c44414a35a6 (patch) | |
tree | ad4612b2ec954f6b2c95f96f860ed16f39de4f03 /worlding/_analysis_hypothesis.qmd | |
parent | eb68354b17b9a49092da7bdd76d6ab3623da5529 (diff) |
add paragraph about the disadvantage of collaborative note taking
Diffstat (limited to 'worlding/_analysis_hypothesis.qmd')
-rw-r--r-- | worlding/_analysis_hypothesis.qmd | 20 |
1 files changed, 20 insertions, 0 deletions
diff --git a/worlding/_analysis_hypothesis.qmd b/worlding/_analysis_hypothesis.qmd index d2826c5..e833b77 100644 --- a/worlding/_analysis_hypothesis.qmd +++ b/worlding/_analysis_hypothesis.qmd @@ -165,6 +165,26 @@ Den studerende kan tage noter i et tekstnært format i eget tempo, mens de forpligtningsløst kan fordybe sig i alternative kontekster, når de selv føler, de sidder fast i en for lang definitiv bevægelse. +En problemstilling ved digitale værktøjer, +som også fremhæves af @Schraube2024, +er følelsen af at blive overvåget, +som præger mange studerende i deres skriveproces. +At skrive i et fælles dokument er skræmmende og forpligtende, +og mange vælger derfor først at skrive teksten i et seperat dokument, +før de sætter det ind i fællesdokumentet. +Denne bekymring er svær at komme uden om med Hypothes.is, +da den lærende i sin personlige notetagning kan føle sig ansvarlig +for andre lærendes læsning. +Hertil kan anvendes gruppefunktionen, +så disse studerende enten kan lave grupper med nære venner +eller en mere skitserende gruppe til privat brug. +Dette fjerner ikke muligheden for at læse andres annotationer, +og muligheden for at svare på annotationer og stille spørgsmål +bevarer det kollaborative element i læringsprocessen. +Fleksibiliteten kan gøre det nemmere for den enkelte studerende +at inkorporere den nye type notationsproces i sin hverdag, +uden risiko for at notetagningen sker på baggrund af defensiv motivation. + @Schraube2024 pointerer, at digitaliseringens styrke for tentakulære læringsprocesser ligger i den operationelle dimension, |