diff options
author | Jonas Smedegaard <dr@jones.dk> | 2024-05-30 20:39:55 +0200 |
---|---|---|
committer | Jonas Smedegaard <dr@jones.dk> | 2024-06-04 17:35:42 +0200 |
commit | 64642da97a10df48b71334761885491a64af527d (patch) | |
tree | f318ba431e2acc0ae719b482f172c45d89ee30b6 /worlding/_FIXME_struktur.qmd | |
parent | d4ef7a8cd53855f7170109e6b436c5d06bfc4889 (diff) |
put aside draft and unused files
Diffstat (limited to 'worlding/_FIXME_struktur.qmd')
-rw-r--r-- | worlding/_FIXME_struktur.qmd | 116 |
1 files changed, 116 insertions, 0 deletions
diff --git a/worlding/_FIXME_struktur.qmd b/worlding/_FIXME_struktur.qmd new file mode 100644 index 0000000..5372623 --- /dev/null +++ b/worlding/_FIXME_struktur.qmd @@ -0,0 +1,116 @@ +## Indsnævring + +Vores afsæt er i mindre grad vores egen fascination af tekniske dimser, +og mere det principielle +i digitaliserings også konstruktive muligheder for læring. + +# Metode + +Til forståelse af læringsprocesser og digitaliserings indvirkning i disse, +anvender vi primært teorien om *tentakulær læring* [@Schraube2024]. +Da konstruktiv brug af digitalisering er underbelyst i teorien, +inddrager vi desuden to didaktiske modeller, +dels *SAMR* om typer af teknologiinddragelse +[@Hamilton2016], +og dels *Digipro* om inkluderende brug af digitalisering i læringsforløb +[@Graf2021kap1]. + +# Teori + +## Læring + +## Konstruktiv digitalisering i læring + +Digitalisering kan anvendes på mange forskellige måder, +og kan have både positiv og negativ effekt på læring [@Conole2013, kap. 4]. +En række eksempler på digitalisering præsenteres i @Schraube2024, +som kan give det indtryk[^tendens], +at digitalisering generelt enten er direkte skadeligt for læring +eller kun kan understøtte operationelle læringsbevægelser, +ikke indholdsrelaterede. + +[^tendens]: +Forfatterne fik et tydeligt indtryk af skepsis overfor digitalisering, +mens Schraube selv mener +at [FIXME: henvisning til Schraubes opblødning i interview]. +Den oplevede tendens kun er relevant +til subjektivt at forklare forfatternes skærpede interesse, +og en nærmere metodisk undersøgelse er derfor vudereret irrelevant. + +@Conole2013 argumenterer, +at et bredt felt af digitaliseringer + + men relativt unuanceret +mht. didaktisk sigte for den enkelte digitalisering +og hvorvidt anvendelsen skete hensigtsmæssigt, +eller de negative empiriske observationer +i mindre grad afspejler teknologiens begrænsninger +og i højere grad indikerer en forkert anvendelse. + +SAMR-modellen [@Hamilton2016] kan hjælpe til +analytisk at skelne mellem forskellig typer af digitalisering. + +Stilladsering er en pædagogisk metode +til at løbe en læringsproces igang, +ved i begynelsen at "opstille et stillads" omkring den lærende, +som kan pilles ned igen, +efterhånden som den lærende etablerer de fornødne evner +til at arbejde selvstændigt. +Udover som analytisk redskab, +kan SAMR desuden anvendes til stilladsering af facilitatorer, +om konstruktiv inddragelse af digitalisering +[@Arantes2022]. + +Den didaktiske strukturmodel *Digipro* [@Graf2021kap1]. +som perspektivering om anvendelse ved design af undervisning, + +## Åbne digitaliseringer til understøttelse af akademisk læsning + +@Wylie2018 konkluderer, +at *aktive* former for digital læsning ikke svækker læring +som det er tilfældet for passiv brug, sammenlignet med analog læsning. + +@Julia2023 undersøger funktionel anvendelighed +af ontologisk styrket videnssøgning +med wiki-baserede teknologier, +som argumenteres som væsentlige for Open Science. + +## Hypothes.is + +Funktionelt er hypothes.is [FIXME] ... + +Hypothes.is er et annotationsredskab, +i stil med en overstregningningstusch eller post-it notes. +Sammenlignet med analoge alternativer, +er det [FIXME] i SAMR. + +Oplevelsesmæssigt kan hypothes.is etablere en tryg atmosfære, +idet [FIXME] ..., +men det afhænger af anvendelsen, +da der eksempelvis i stedet kan opstå en stressende atmosfære +hvis den kollaborative del anvendes i væsentlig grad, +overfor en heterogen og/eller konkurence-orienteret social gruppe. + +Internt fungerer hypothes.is ved [FIXME] ... + +Hypothes.is samspiller med andre systemer gennem [FIXME] ... + +At de indre mekanismer er opbygget transparent +og med udbredt tilgængelige komponenter +[FIXME: reference til akademisk tekst om det grundliggende koncept "Fri software"], +og at deres interaktion med omkringliggende systemer +sker gennem fikserede og offentliggjorte brugerflader, +er væsentlige [FIXME]... + +## Scholia + +# Model for læring + +## Evaluering + +Ekspertinterview med forfatter til teorien om tentakulær læring, +om genkendelighed af teorien i hhv. abstrakt model og visualiseringer, +og en diskussion mere bredt om, +hvorvidt multimodalisering som affinitive bevægelser +vurderes meningsfulde of relevante +for akademisk læsning anskuet som en verdeningspraksis. |