diff options
author | Jonas Smedegaard <dr@jones.dk> | 2024-05-30 20:39:55 +0200 |
---|---|---|
committer | Jonas Smedegaard <dr@jones.dk> | 2024-06-04 17:35:42 +0200 |
commit | 64642da97a10df48b71334761885491a64af527d (patch) | |
tree | f318ba431e2acc0ae719b482f172c45d89ee30b6 /worlding/_FIXME_kilder.qmd | |
parent | d4ef7a8cd53855f7170109e6b436c5d06bfc4889 (diff) |
put aside draft and unused files
Diffstat (limited to 'worlding/_FIXME_kilder.qmd')
-rw-r--r-- | worlding/_FIXME_kilder.qmd | 77 |
1 files changed, 77 insertions, 0 deletions
diff --git a/worlding/_FIXME_kilder.qmd b/worlding/_FIXME_kilder.qmd new file mode 100644 index 0000000..170c3aa --- /dev/null +++ b/worlding/_FIXME_kilder.qmd @@ -0,0 +1,77 @@ +# FIXME Kildeovervejelser + +<!-- FIXME: noter fra tidl. grupper + +@Heath2011, @DuCharme2013. + +<https://www.authorea.com/users/6341/articles/107281> +om definition af begrebet "vidensgraf". +Evt. ogå kilde til et stærkt citat: +"[V]idensgrafer [...] har et stort potentiale +for gennemgribende forandring indenfor datavidenskab og domænevidenskaber". + +--> + +## Mulige kilder + +@Andersen2015 og @Heilesen2016 +undersøger PPL understøttet af digitale redskaber. + +Omkring PPL specifikt +relateret til digitale redskaber mere løst, +undersøger @Bjorn2006 problemorienteret projektlæring ved fjernundervisning. + +Om semantiske digitale redskaber specifikt +relateret til videnskabelig læring mere løst, +undersøger @Kanza2019 semantiske redskaber til videnskabelig annotation, +og @Goy2017 undersøger forbedring af brugeroplevelse ved kollaborativ annotation +vha. semantisk klassificering af og ræsonnement om mærkatnavne. + +Om ontologisk OWL-modellering meget specifikt +relateret til videnskabelig læring mere løst, +undersøger @Ngwenya2018 design af et LMS +drevet af OWL-model for e-læring. + +@Frederiksen2016 vejleder bibliotekarer i brug af Hypothes.is. + +@Pressman2018 vedr. at vores fokus nok vil være produkt mere end state-of-the-art. + +@Yokochi2023 om kvaliteter ved Oxigraph som SPARQL endpoint. + +@Nielsen2017 og @Diefenbach2021 om kvaliteter ved Wikidata. + +@Bento2022 om kvaliteter ved RDF-baserede ræsonnementsmaskiner (reasoning engines), +relevante ved et fremtidsscenarie +hvor Scholia og Hypothes.is ikke blot knyttes sammen, +men også påføres logisk ekstrapolering af "missing dots" i sammenlagte grafer. + +@Liu2022 om prior art for Scholia +som system til videnskabsmetrik (Scientometrics) +i form at et semantisk bibliotekshåndteringssystem. + +@Couch2015 om prior art +vedr. effektivisering af læring gennem strukturering af læringsmaterialet. + +@Venable2016 introducerer FEDS-metoden +til organisering af evalueringer henover et projektforløb. + +## Konstruktion af ontologisk model + +Prior art er beskrevet af @Fathalla2023 og @Pertsas2016. + +@PablosCeruelo2014 beskriver udfordringer +ved at klassificere subjektive non-binære ting. + +@Allemang2020book dokumenterer alle aspekter af RDF og OWL. + +## Visuel præsentation af ontologisk model + +@Sahli2022 giver et metodisk overblik over, +og anbefalinger om formål med, +forskellige visuelle træk. + +@Lohmann2016 dokumenterer meningen med de visuelle elementer +i den formaliserede grafvisualisering VOWL, +bl.a. anvendt ved <http://vowl.visualdataweb.org/webvowl.html>. + +@Bera2011 undersøger effektiviteten af visuelt guidende ontologier. |