summaryrefslogtreecommitdiff
path: root/worlding/_FIXME_kilder.qmd
diff options
context:
space:
mode:
authorJonas Smedegaard <dr@jones.dk>2024-05-30 20:39:55 +0200
committerJonas Smedegaard <dr@jones.dk>2024-06-04 17:35:42 +0200
commit64642da97a10df48b71334761885491a64af527d (patch)
treef318ba431e2acc0ae719b482f172c45d89ee30b6 /worlding/_FIXME_kilder.qmd
parentd4ef7a8cd53855f7170109e6b436c5d06bfc4889 (diff)
put aside draft and unused files
Diffstat (limited to 'worlding/_FIXME_kilder.qmd')
-rw-r--r--worlding/_FIXME_kilder.qmd77
1 files changed, 77 insertions, 0 deletions
diff --git a/worlding/_FIXME_kilder.qmd b/worlding/_FIXME_kilder.qmd
new file mode 100644
index 0000000..170c3aa
--- /dev/null
+++ b/worlding/_FIXME_kilder.qmd
@@ -0,0 +1,77 @@
+# FIXME Kildeovervejelser
+
+<!-- FIXME: noter fra tidl. grupper
+
+@Heath2011, @DuCharme2013.
+
+<https://www.authorea.com/users/6341/articles/107281>
+om definition af begrebet "vidensgraf".
+Evt. ogå kilde til et stærkt citat:
+"[V]idensgrafer [...] har et stort potentiale
+for gennemgribende forandring indenfor datavidenskab og domænevidenskaber".
+
+-->
+
+## Mulige kilder
+
+@Andersen2015 og @Heilesen2016
+undersøger PPL understøttet af digitale redskaber.
+
+Omkring PPL specifikt
+relateret til digitale redskaber mere løst,
+undersøger @Bjorn2006 problemorienteret projektlæring ved fjernundervisning.
+
+Om semantiske digitale redskaber specifikt
+relateret til videnskabelig læring mere løst,
+undersøger @Kanza2019 semantiske redskaber til videnskabelig annotation,
+og @Goy2017 undersøger forbedring af brugeroplevelse ved kollaborativ annotation
+vha. semantisk klassificering af og ræsonnement om mærkatnavne.
+
+Om ontologisk OWL-modellering meget specifikt
+relateret til videnskabelig læring mere løst,
+undersøger @Ngwenya2018 design af et LMS
+drevet af OWL-model for e-læring.
+
+@Frederiksen2016 vejleder bibliotekarer i brug af Hypothes.is.
+
+@Pressman2018 vedr. at vores fokus nok vil være produkt mere end state-of-the-art.
+
+@Yokochi2023 om kvaliteter ved Oxigraph som SPARQL endpoint.
+
+@Nielsen2017 og @Diefenbach2021 om kvaliteter ved Wikidata.
+
+@Bento2022 om kvaliteter ved RDF-baserede ræsonnementsmaskiner (reasoning engines),
+relevante ved et fremtidsscenarie
+hvor Scholia og Hypothes.is ikke blot knyttes sammen,
+men også påføres logisk ekstrapolering af "missing dots" i sammenlagte grafer.
+
+@Liu2022 om prior art for Scholia
+som system til videnskabsmetrik (Scientometrics)
+i form at et semantisk bibliotekshåndteringssystem.
+
+@Couch2015 om prior art
+vedr. effektivisering af læring gennem strukturering af læringsmaterialet.
+
+@Venable2016 introducerer FEDS-metoden
+til organisering af evalueringer henover et projektforløb.
+
+## Konstruktion af ontologisk model
+
+Prior art er beskrevet af @Fathalla2023 og @Pertsas2016.
+
+@PablosCeruelo2014 beskriver udfordringer
+ved at klassificere subjektive non-binære ting.
+
+@Allemang2020book dokumenterer alle aspekter af RDF og OWL.
+
+## Visuel præsentation af ontologisk model
+
+@Sahli2022 giver et metodisk overblik over,
+og anbefalinger om formål med,
+forskellige visuelle træk.
+
+@Lohmann2016 dokumenterer meningen med de visuelle elementer
+i den formaliserede grafvisualisering VOWL,
+bl.a. anvendt ved <http://vowl.visualdataweb.org/webvowl.html>.
+
+@Bera2011 undersøger effektiviteten af visuelt guidende ontologier.