diff options
author | Jonas Smedegaard <dr@jones.dk> | 2024-03-09 17:21:42 +0100 |
---|---|---|
committer | Jonas Smedegaard <dr@jones.dk> | 2024-03-09 17:21:42 +0100 |
commit | b673da7ff8e0936221b944f9da73eb86780788f7 (patch) | |
tree | 10145d25e1728585ada6aed7b80b89830d0345a2 /learn | |
parent | 0c7c5eb7b3f9db64eef76f1cc36e258280af7ebc (diff) |
update content
Diffstat (limited to 'learn')
-rw-r--r-- | learn/index.qmd | 86 |
1 files changed, 85 insertions, 1 deletions
diff --git a/learn/index.qmd b/learn/index.qmd index 968b4e4..1de5654 100644 --- a/learn/index.qmd +++ b/learn/index.qmd @@ -185,6 +185,90 @@ og hvad vi kan bruge opslaget til? -### Forberede problemformuleringsseminar +# Problemformuleringsseminar + +Template til problemformuleringsseminar, HumTek, BP2 + +Brug denne template til jeres gruppes oplæg til problemformuleringsseminaret. Klip al grå tekst væk inden I afleverer den. + +Oplæg til problemformuleringsseminaret skal bestå af: +* Forside fra studieadministrationen (kan downloades fra moodle) +* Oplægget skal være på minimum 7.200 antal tegn inkl. mellemrum og må have et omfang på maksimalt 16.800 antal tegn inkl. mellemrum +* Oplægget skal indeholde alle 8 afsnit angivet nedenfor. + +Forbered jeres opponering +* med skriftligt oplæg til opponentgruppen, som I uddeler og uddyber på seminaret. Se slides på moodle: + * ”Problemformuleringsseminar: Hvordan gøres det bedst ?” +* Og forbered jeres opponering: + * Læs om review-teknikken som ligger på moodle i folder med Litteratur med relevans for projektarbejde på RUC (Review (fra Prof. it-forundersøgelse).pdf). + + +1. Projektemne + +Introduktion til jeres projekt. + +Introducer jeres projekt med udgangspunkt i slide nr. 3 fra ”Slides om 2. semester og TSA tema/bindingen” (moodlen under Projekt/gruppedannelsen for 2. semester). Sliden er vist nedenfor – BP2 skal have fokus på det der er markeret med rødt. Besvar bl.a. følgende spørgsmål: +* Hvilken/hvilke TSA vil I inddrage og lave en analyse af? + * Semantisk web: 5-star data og hypothes.is sammenlignet med Moodle som måder at organisere og udforske viden. Hvordan anvendes sproget RDF til at beskrive og formidle viden? +* Hvilke effekter skaber denne TSA som vi vil inddrage i projektet? + * + + + +2. Problemfelt + +Kan indeholde: +* Hvad er udgangspunkt/problemstilling/behov? +* Hvorfor er problemet interessant og relevant? +* Hvad har motiveret jer til at vælge netop denne problemstilling? +* Hvem er problemstillingen relevant for (brugere/målgruppe/interessenter)? +* Hvordan er det metodisk eller teoretisk interessant? +* Er det noget, der forekommer jer at være paradoksalt? Her kan I også redegøre for fravalg, I allerede har besluttet eller overvejet) +3. Problemformuleringen + +Den nuværende problemformulering. Hvis I har diskuteret flere mulige kan I evt. indikere de alternative problemformuleringer I også overvejer. + +3.1 Arbejdsspørgsmål. +Nedbryd problemformuleringen i 4-7 arbejdsspørgsmål (underspørgsmål til problemformuleringen) som skal udføres/besvares for at kunne svare på den nuværende problemformulering. +* Arbejdsspørgsmål 1: + +Kort tekst (4-6 linjer) som uddyber hvordan arbejdsspørgsmål 1 tænkes besvaret +* Arbejdsspørgsmål 2: + +Kort tekst (4-6 linjer) som uddyber hvordan arbejdsspørgsmål 2 tænkes besvaret +* … +4. Metodiske overvejelser +* Hvordan har I tænkt jer at svare på jeres arbejdsspørgsmål? +* Hvilke metoder hjælper med at svare på jeres problemformulering? +5. Teoretiske overvejelser +* Hvilke teorier siger noget relevant om jeres problemformulering? +* Hvordan vil I anvende teori (og metode) på jeres empiri? + +6. Semesterbindingen + +Her beskriver I jeres overvejelser om hvordan I kan forankre projektet i dimensionen ” Teknologiske systemer og artefakter” - og hvorfor. Det er særlig vigtigt at I tager stilling til følgende (jf. BP2 læringsudbytte/bedømmelseskriterier): +* Hvilke(n) ”selvvalgt teknologi eller et eksempel på teknologisk forandring” inddrages i projektet? +* Hvordan påtænker I at ”anvende teorier, metoder og begreber indenfor dimensionen Teknologiske Systemer og Artefakter, der indgår i analyse og konstruktion af teknologiske produkter og systemer, herunder kunne identificere og håndtere hvilke effekter disse skaber”? + +7. Litteraturliste + + Her skal I give nogle konkrete bud på bøger, artikler, kursuslitteratur og links der er eller kunne være relevante for jeres projekt. +Overvej at opdele jeres litteraturliste i 3 dele med litteratur/links til: + + 1. Den TSA I undersøger + 2. Metoder I overvejer at bruge + 3. Teori som I kan anvende + +Litteraturlisten skal i jeres endelige projektrapport angives med APA-style (et bestemt format til litteraturlister). Brug dette format allerede nu. + +8. Plan for vejleder- og gruppemøder + + Her indsætter I en kopi af jeres udfyldte ”Template til vejleder- og gruppemøder, HumTek projekter”. Denne plan bør omfatte: + +* Møderække: Datoer for alle vejledermøder og ugentlige gruppemøder frem til projektaflevering (husk at aftalte gruppemøder altid kan ændres eller aflyses) + +* Punkter til dagsorden: Detaljeret for de førstkommende møder – mere overordnet/generisk for senere møder + +* Oplæg til mødet: Detaljeret for de førstkommende møder (inkl. hvem i gruppen der er ansvarlige for hvilke oplæg) – mere overordnet/generisk for senere møder |