diff options
author | Jonas Smedegaard <dr@jones.dk> | 2024-02-19 07:33:35 +0100 |
---|---|---|
committer | Jonas Smedegaard <dr@jones.dk> | 2024-02-19 11:40:13 +0100 |
commit | 243bdc6d8f8c92b6b6d6211fe6026afe5936ddbe (patch) | |
tree | 9750bd93bf83b8a2556f73241758a1ce4f976837 /learn | |
parent | 80cd1bcba577fde6316050cfdbe6c672ed191cac (diff) |
add concrete example use of sdml
Diffstat (limited to 'learn')
-rw-r--r-- | learn/index.qmd | 19 |
1 files changed, 18 insertions, 1 deletions
diff --git a/learn/index.qmd b/learn/index.qmd index 22ce7e4..6aae204 100644 --- a/learn/index.qmd +++ b/learn/index.qmd @@ -66,8 +66,22 @@ undersøgelse af relevante [eksisterende ontologier](https://vocab.methodandstructure.com/interaction-design#), og formulering af tillægsontologier efter behov. +F.eks. brug at [sdml] til hurtig skitsering af ontologier: + +```shell +# show source +sdml highlight -i /usr/share/doc/sdml/examples/properties.sdm + +# visualize +sdml draw --diagram entity-relationship -i /usr/share/doc/sdml/examples/properties.sdm -f svg -o properties.svg +inkview properties.svg + +# translate to RDF +sdml convert -i /usr/share/doc/sdml/examples/properties.sdm -f rdf +``` + Design af semantisk understøttede lærings*teknikker* -med brug af semantiske redskaber +med brug af eksisterende semantiske redskaber som [Scholia], [hypothes.is] og [Gooseberry], og evaluering af styrker og svagheder sammenlignet med nuværende læring ved RUC. @@ -81,6 +95,9 @@ sammenlignet med eksisterende læringsredskaber [supergruppen]: ../graph/index.qmd "Samarbejdet på tværs af de graf-undersøgende projektgrupper" +[SDML]: https://sdml.io/ + "Simple Domain Modeling Language (SDML) - domænespecifikt sprog til modellering" + [Scholia]: https://scholia.toolforge.org/ "Scholia - Wikidata-baserede videnskabelige profiler" |