summaryrefslogtreecommitdiff
path: root/interview/expert1
diff options
context:
space:
mode:
authorJonas Smedegaard <dr@jones.dk>2024-06-04 18:14:34 +0200
committerJonas Smedegaard <dr@jones.dk>2024-06-05 11:22:04 +0200
commitf27e2c64ce15043ef29431e60eeb7b88247537e0 (patch)
tree7584e4ce6e64fa7dbd9e8011b6083589b30ba32b /interview/expert1
parentc88e963e4696e17f61cd8970340f4d86a0df5e86 (diff)
add preliminary expert interview 1
Diffstat (limited to 'interview/expert1')
-rw-r--r--interview/expert1/index.qmd281
1 files changed, 281 insertions, 0 deletions
diff --git a/interview/expert1/index.qmd b/interview/expert1/index.qmd
new file mode 100644
index 0000000..d9b7a1a
--- /dev/null
+++ b/interview/expert1/index.qmd
@@ -0,0 +1,281 @@
+---
+format:
+ html: default
+---
+
+## Ekspert-interview 1
+
+Interview med Ernst Schraube
+afholdt tirsdag 30. april kl. 13:01-15:02.
+
+Deltagere:
+
+* Ernst: Ernst Schraube, forsker og forfatter
+* Ian: Ian Valentin Christen, interviewer
+* Jonas: Jonas Smedegaard, interviewer
+
+---
+
+<strong id=7>Ernst</strong>:
+jeg undrer mig lidt fordi den bog snakker om noget ·
+og jeg tror I er interesserede i det her ·
+hvad den bog siger noget om
+
+[Ernst tegner et punkt og en linje på et stykke papir]
+
+<strong id=16>Ernst</strong>:
+og så er I interesserede i den der ·
+hvad siger den om den ·
+men faktisk er jeres interesse i det her ·
+eller er det forkert
+
+<strong id=23>Jonas</strong>:
+det kommer an på hvad det er der er her ·
+og hvad det er der er her
+
+<strong id=27>Ernst</strong>:
+det her er fænomenet og den særlige problemstilling i vores verden ·
+og bogen siger noget om det ·
+om digitalisering og læring
+
+[Ernst peger på punktet som bogen,
+og på linjen som digitalisering og læring]
+
+<strong id=37>Ernst</strong>:
+men den siger noget ·
+den snakker noget om problemer her ·
+og jeg tror I er interesserede i hvorfor ·
+altså en bog i sig selv er uinteressant
+
+<strong id=46>Ernst</strong>:
+kun fordi den siger noget I er interesserede i
+
+<strong id=49>Jonas</strong>:
+Jeg tror vi bliver nødt til at fortælle om hvad vores projekt går ud på ·
+fordi
+<strong id=52>Jonas</strong>:
+jeg tror faktisk at vi er tættere på det end på det
+
+<strong id=56>Ernst</strong>:
+jeg lytter til jer
+
+<strong id=58>Jonas</strong>:
+vil du prøve eller skal jeg prøve
+
+<strong id=60>Ian</strong>:
+Nej du må gerne prøve
+
+<strong id=62>Jonas</strong>:
+jeg prøver ·
+okay
+
+<strong id=64>Jonas</strong>:
+abstrakt set så er vi interesserede .
+vi føler at vi tænker i grafer ·
+i modeller af verden
+
+<strong id=75>Jonas</strong>:
+når vi prøver at lede efter ·
+når vi lytter til undervisningen hvor vi bliver introduceret til stof ·
+så leder vi efter hvordan kan det matche op ·
+hvordan kan vi udkrystallisere en model inden i hovedet ·
+for det stof vi prøver at lære ·
+vi prøver at forstå stof gennem modeller
+
+<strong id=91>Jonas</strong>:
+ikke gennem løsninger eller gennem facitlister men gennem måder vi kan navigere rundt i det ·
+nogle pejlemærker i stoffet som gør at ·
+det dér det er væsentligt ·
+det dér det er uvæsentligt ·
+det dér det er beskrivende ·
+det er centrum ·
+det er essentielt ·
+sådan nogle ting
+
+<strong id=110>Jonas</strong>:
+så når vi får udleveret læringsmateriale ·
+så leder vi efter ·
+hvor er pejlemærkerne i materialet
+
+<strong id=118>Jonas</strong>:
+og en af de ting vi arbejder med som vi er fascineret af i alt det her ·
+det er ·
+som værktøj der er vi fascineret af teknik
+det er derfor vi har valgt humtech sandsynligvis
+
+<strong id=131>Jonas</strong>: Og så støder vi på dig og en bog som snakker om ·
+processen at lære ·
+stillet op imod digitalisering
+
+<strong id=143>Jonas</strong>:
+så jeg mistænker at ·
+nej det er ikke problemerne med krisen i verden i dag og manglen på læring ·
+men det er i stedet for selve den ·
+spændingen mellem digitalisering og det at lære ·
+det er stofområdet
+
+<strong id=165>Jonas</strong>:
+jeg er selv nu nysgerrig på at prøve at belyse ·
+vores vinkel er at vi siger ·
+nogle konkrete værktøjer som er digitale mener vi ·
+antager vi ·
+er understøttende for dybere læring ·
+for tentakulær læring hvis vi forstår bogen rigtigt
+
+<strong id=189>Jonas</strong>:
+og så er det interessant at den bog ·
+efter vores læsning af den ·
+og det er det vil vi gerne snakke med dig om hvordan det er ·
+at det lyder til at du siger ·
+tentakulærer læring ·
+jamen den operative del af læring
+der er digitaliseringen hjælpsom, men i den indholdsmæssige læring, der er digitaliseringen en distraktion ·
+der er det direkte hæmmende for læring ·
+hæmmende for at læring kan ske ·
+og hvor det vi siger det er at ·
+hmm vi bliver ved med læse og synes ·
+mistænker at du taler om det læring som du identificerer men du har ikke identificeret alt ·
+nej de digitale værktøjer som du identificerer gennem dine interviews ·
+men det som folk generelt set praktiserer er jo ikke al digitalisering ·
+det er hvad der er gængs ·
+hvad der er populært ·
+og jeg vil gerne skrive under på at det der er populært af IT-udstyr er ikke generelt set understøttende for dybere læring ·
+men det er muligt at aktivt bruge ·
+anvende digitale værktøjer til understøttelse af dybere læring
+
+<strong id=267>Jonas</strong>:
+Nu tror jeg at jeg stopper ·
+det var længe jeg skulle snakke ·
+kan du følge lidt hvor vi er henad
+
+<strong id=275>Ernst</strong>:
+skal jeg allerede sige noget
+
+<strong id=276>Ian</strong>:
+du må meget gerne sige noget
+
+<strong id=279>Ernst</strong>
+altså først vil jeg sige at jeg er glad for hvad I tænker og hvordan ·
+og jeg synes at I er i hjertet af hvad bogen handler om
+og faktisk er det ·
+bogen handler om noget i verden ·
+altså der er læringsprocesser og digitalisering ·
+hvordan hænger det sammen ·
+hvor kan det hjælpe digitalisering ·
+hvor kan det ikke ·
+altså I går i hjertet og det er Tentacular Learning ·
+hvor vi forbinder os ·
+og den indholdsmæssige dimension ·
+og så siger I ·
+ah den er for hurtig ·
+der er også ·
+for den indholdsmæssige kan det digitale også måske hjælpe
+
+<strong id=317>Ernst</strong>:
+hvis I læser bogen præcist så står der ·
+det er et stort spørgsmål ·
+der står ikke at den kan ikke ·
+og den kan ·
+så jeg har her nogle eksempler hvor man kan fortsætte ·
+hvis jeg vil fortsætte bogen og vil jeg undersøge videre ·
+for eksempel chat_G_P_T ·
+chat_G_P_T går ind i ·
+vil jeg sige ·
+mere indholdsmæssige processer ·
+men vi forstår noget ·
+mange studerende bruger det lidt på den måde ·
+der er en passage i en bog ·
+hvordan kan jeg forstå det ·
+spørg chat_G_P_T ·
+eller jeg vil ikke ·
+overblik over en sag ·
+altså chat_G_P_T har en ·
+altså ja der er en ny kvalitet ·
+måske muligheder for indholdsmæssigt ·
+men jeg vil sige at det er dobbelt ·
+men først vil jeg sige ·
+jeg kan lide hvordan I spørger ·
+altså kan det digitale ikke også understøtte eller udvide vores tentakulære læringsprocesser ·
+det er vigtigt at spørge til ·
+og altså jeg har ikke ·
+jeg siger ikke at det kan den ikke ·
+men man skal være forsigtig ·
+ikke bare være blind ·
+og det er de fleste ·
+og ikke mange tænker lige hvordan I tænker ·
+og så er I allerede et skridt videre ·
+Og i den rigtige retning ·
+jeg er med jer ·
+og jeg har selvfølgelig også ikke det sidste svar ·
+men jeg siger at vi skal tænke over det ·
+jeg siger ikke at man skal ikke tænke ·
+
+<strong id=417>Jonas</strong>:
+ja det har jeg heller ikke ·
+det vil jeg heller ikke ?(sige)?
+
+<strong id=419>Ernst</strong>:
+fordi man skal bruge ·
+og derfor ingen kommaer ·
+digitalisering and learning as a worlding practice ·
+jeg vil sige at man skal tænke det sammen ·
+så konstruktivt og hvor er der muligheder ·
+og det er det første ·
+altså jeg følger jer ·
+og så kan jeg ·
+så skal man tænke det videre
+
+<strong id=440>Ernst</strong>:
+een lille ting ·
+jeg vil ikke kalde digitaliseringen "digitale værktøjer" ·
+jeg har et problem med værktøjer ·
+det er ·
+værktøjer ·
+
+<strong id=448>Jonas</strong>:
+fordi det er operationelt i sin (uf)
+
+<strong id=452>Ernst</strong>:
+rigtigt det er kun instrumentalt ·
+instrumentering er kun ·
+åh jeg gør noget med dem ·
+vi gør noget med dem ·
+det er rigtigt ·
+der er en sandhed i det ·
+men de gør også noget med os ·
+og værktøjstænkning så tænker vi ·
+det er kun mig som gør noget med de værktøjer ·
+men de gør også ·
+og det er dobbelt (uf) ·
+skal vi forstå ·
+?(fuck)? ·
+Også med chat_G_P_T for eksempel ·
+med alle de digitale ting
+
+<strong id=474>Jonas</strong>:
+så du tænker på stofligheden af det ·
+ligesom worlding så er det digitalisering ·
+fordi det er processen i det ·
+det er
+
+[telefon ringer]
+
+<strong id=482>Ernst</strong>:
+ja
+
+<strong id=482>Jonas</strong>:
+Jeg skal lige dræbe den her
+
+<strong id=484>Ernst</strong>:
+de maskiner de gør noget ·
+de ringer
+
+<strong id=488>Ian</strong>:
+de distraherer
+
+[alle griner]
+
+<strong id=490>Ernst</strong>:
+ja
+
+[resterende interview udeladt]