diff options
author | Jonas Smedegaard <dr@jones.dk> | 2024-03-09 22:38:17 +0100 |
---|---|---|
committer | Jonas Smedegaard <dr@jones.dk> | 2024-03-09 22:38:17 +0100 |
commit | 2674ee4a5abb323d292171a723a13370f55bc467 (patch) | |
tree | ceb187e1dedf6a42be6cc8f9c25e02eeb39ace2a /code | |
parent | bfa6613af944bee3e4bdb1ef20ae63274f9403a2 (diff) |
update content
Diffstat (limited to 'code')
-rw-r--r-- | code/index.qmd | 438 |
1 files changed, 151 insertions, 287 deletions
diff --git a/code/index.qmd b/code/index.qmd index f1c05a9..ed57824 100644 --- a/code/index.qmd +++ b/code/index.qmd @@ -1,7 +1,7 @@ --- title: | Behandling af vidensgrafer \ - anvendt ved kollaborativ akademisk læring + til at understøtte problemorienteret projektlæring subtitle: | HumTek-23, Basisprojekt 2 \ eksamensgruppe FIXME1234567890 @@ -22,7 +22,7 @@ breaks: false --- # Abstract -<!-- FIXME: Skriv engelsk opsummering --> +<!-- FIXME: engelsk opsummering --> # Introduktion <!-- @@ -32,8 +32,8 @@ breaks: false --> I dagens digitale tidsalder står undervisning og læring overfor udfordringer, -hvor komplekse tekstmateriale kræver effektive værktøjer -til at kunne analysere of forstå dem. +hvor komplekst tekstmateriale kræver effektive værktøjer +til at kunne analysere og forstå dem. Dette projekt fokuserer på at udforske anvendelsen af grafteori som en datadrevet tilgang til at støtte læring. Vi søger at udvikle et værktøj, @@ -41,6 +41,13 @@ der kan analysere og visualisere teksmateriale for at forbedre både studerendes læring og underviseres undervisningspraksis. +En paradoksal realitet, som vi står overfor, er det faktum, +at vi lever i en tid med meget store teknologiske fremskridt, +men stadigt mangler grundlæggende teknologier +som OCR-scannede tekster +og tilstrækkelig metadata i det udleverede materiale, +trods mange års udvikling og opfindelsen af World Wide Web. + ## Problemfelt <!-- @@ -57,6 +64,61 @@ for at understøtte pædagogisk læring og PPL (Problemorienteret Projektlæring) ved hjælp af datadrevne teknologier som grafteori. +Vi vil undersøge, +om PPL kernebegreberne +som stilladsering, bridging og constructive alignment +kan bruges +til udvikling af nye graf baserede læringsværktøjer til studerende. +Med fokus på at skabe sammenhængende og støttende læringsmiljøer, +kan disse begreber hjælpe +med udviklingen af innovative værktøjer, +der hjælper med at opbygge forståelse og forbindelser +mellem emner og koncepter. +Ved at integrere grafteori, +kan vi skabe værktøjer, +der analyserer forbindelser mellem forskellige læringselementer, +og identificerer muligheder, +for at forbedre undervisningen +og støtte studerendes læring mere effektivt. + +Mange studerende rundt omkring står over for en udfordring, +som er velkendt på mange universiteter. +Der er mangel på effektive værktøjer +til at navigere gennem udleveret materiale, +såsom PDF filer. +Dette problem er blevet større +i takt med øget brug af digitale læremidler +og tekster uden tilstrækkelig metadata og sammenhæng. +Det er et problem, +der ikke kun er interessant og relavant, +men også noget, +der fortjener opmærksomhed og handling. + +Mange universitetsstuderende har udtrykt frustration +over den tid, +de bruger på at finde rundt i ustrukturerede tekster og PDF'er. +Denne rudfordring +med at finde relevant information +og skabe forståelse for teksmateriale +påvirker ikke kun studieeffektivitet, +men også deres generelle læringsoplevelse. +For underviserere er det også en udfordring +at skabe sammenhængende undervisningsforløb +når de står over for tekster +uden tilstrækkelig metadata og semantisk sammenhæng. + +I løsningen af dette problemfelt, +har vi taget flere fravalg. +Vi undgår brugen af "magiske teknologier" såsom kunstig intelligens. +Selvom AI-teknologier kan være kraftfulde værktøjer, +ønsker vi at fokusere på mere tilgængelige og bæredygtige løsninger, +der ikke afhænger af kompleksiteten ved AI. +Vi søger i stedet at udforske løsninger, +der er baseret på eksisterende teknologier og metoder, +som effektivt kan implementeres og bruges af alle, +der er en del af uddannelseslivet, +for eksempel [Scholia] og [Hypothes.is]. + ## Tema Konstruktion af grafbaserede læringsredskaber. @@ -135,10 +197,33 @@ Udvidelse af lokal Scholia-klon til at medtage annotationer fra lokal Hypothes.is-klon, inspireret af Gooseberry. -# Målgruppe +## Målgruppe <!-- Identifikation af målgrupper og analyse af behov og krav for målgrupperne --> +Problemstillingen, +som vi har valgt at tage udgangspunkt i, +er relavant for blandt andet læringsfacilitatorer på RUC, +som skal formidle viden efter PPL-principperne, +som er oplyst på RUCs hjemmeside. +Vi vil gerne arbejde med denne målgruppe, +da vi ønsker en mere gennemskuelig læringsproces, +og vi vurderer også, +at det må være i facilitatorens interesse +at få formidlet deres viden på den mest optimale måde. + +En anden målgruppe, +som vi gerne ville fokusere på, +er de studerende på RUC. +Vi mener, +at denne målgruppe vil være oplagt, +da det er dem der i sidste ende får gavn af vores projekt, +og som oplever begrænsningerne +ved de nuværende læringsrutiner på studiet. +Dette henviser primært til de studerende, +som kan finde læringsprocessen forvirrende +og har brug for mere systematik, +gennem grafteori til anvendelse af PPL-principperne. # Teoretisk Ramme <!-- @@ -154,6 +239,47 @@ Analyse tilgange og redskaber (f.eks. netværksanalyse) Etik maybe? --> +Først og fremmest har vi tænkt os at samarbejde +med eksperter inden for både pædagogik og datalogi, +for at sikre, at vores tilgang og løsninger fagligt giver mening +i forhold til vores problemstilling og arbejdsspørgsmål. +Vi har også tænkt os at gennemføre interviews med både undervisere og studerende, +for at få et indblik i deres oplevelser, udfordringer og behov +i forhold til navigation gennem tekstmateriale. + +Hvis tiden er til det, +vil vi også udvikle prototyper af grafteoribaserede læringsværktøjer +og teste dem med både undervisere og studerende. +Dette vil give os mulighed for at evaluere +brugervenlighed og effektivitet af vores løsninger +i en reel læringskontekst. + +## Semsterbinding + +I vores projekt vil vi bruge dimensionen "Teknologiske systemer og artefakter" (TSA), +ved at fokusere på udviklingen af et teknologisk værktøj +baseret på grafteori +til at analysere og forstå tekstmateriale +i uddannelsesmæssige sammenhænge. +Den selvvalgte teknologi, vi vil tage i brug, er grafteori, +som er en teori der studerer og kigger på relationer +mellem noder i et netværk. +Vi vil bruge grafteori til at kigge på, +om vi kan udvikle et værktøj, +der kan analysere strukturen af tekstmateriale +og identificere sammenhænge +mellem forskellige koncepter og emner. + +Derudover vil vi bruge TSA +til at være opmærksomme på +at identificere og håndtere eventuelle effekter, +vores teknologiske produkt kan have på læring og uddannelse, +og hvordan det kan påvirke både studerende og undervisere +i deres daglige praksis. + + +<!-- Spørgeskemaer? --> + # Udvikling af grafteoribaseret værktøj <!-- Er dette nødvendigt at inkludere, når vi endnu ikke ved om vi når at udvikle en prototype? --> @@ -168,13 +294,25 @@ Mulige anbefalinger til implementering af grafteoribaserede værktøjer i uddann Mulig videre forsking og udvikling på området --> -# Litteraturliste -<!-- giver sig selv --> +# Referenceliste {.appendix} + +<!-- https://pad.degrowth.net/8krqOrqnR0iAIExDTtTrxw --> + +\begingroup +\raggedright +::: {#refs .foo} +::: +\endgroup -# bilag +# Bilag <!-- Giver sig selv --> +### Bilag 1: Møde 2024-03-02 -## Problemformuleringsseminar +FIXME: drop mødenoter som bilag i den endelige rapport + +### ----------------------------------------------------------------------- + +# Problemformuleringsseminar <!-- Oplæg til problemformuleringsseminaret *skal* bestå af: @@ -199,7 +337,7 @@ Forbered jeres opponering <!-- Introduktion til jeres projekt. -Introducer jeres projekt med udgangspunkt slide nr. 3 +Introducer jeres projekt med udgangspunkt i slide nr. 3 fra "Slides om 2. semester og TSA tema/bindingen" (moodlen under Projekt/gruppedannelsen for 2. semester). BP2 skal have fokus på det i sliden markeret med rødt, @@ -225,137 +363,6 @@ Inspiration: <https://edwardtufte.github.io/tufte-css/> _Optimering af læringsoplevelsen gennem digitalisering og strukturerede læringsressourcer_ -### 2. Problemfelt - -Vi vil undersøge, -om PPL kernebegreberne -som stilladsering, bridging og constructive alignment -kan bruges -til udvikling af nye graf baserede læringsværktøjer til studerende. -Med fokus på at skabe sammenhængende og støttende læringsmiljøer, -kan disse begreber hjælpe -med udviklingen af innovative værktøjer, -der hjælper med at opbygge forståelse og forbindelser -mellem emner og koncepter. -Ved at integrere grafteori, -kan vi skabe værktøjer, -der analyserer forbindelser mellem forskellige læringselementer, -og identificerer muligheder, -for at forbedre undervisningen -og støtte studerendes læring mere effektivt. - -Mange studerende rundt omkring står over for en udfordring, -som er velkendt på mange universiteter. -Der er mangel på effektive værktøjer -til at navigere gennem udleveret materiale, -såsom PDF filer. -Dette problem er blevet større -i takt med øget brug af digitale læremidler -og tekster uden tilstrækkelig metadata og sammenhæng. -Det er et problem, -der ikke kun er interessant og relavant, -men også noget, -der fortjener opmærksomhed og handling. - -Mange universitetsstuderende har udtrykt frustration -over den tid, -de bruger på at finde rundt i ustrukturerede tekster og PDF'er. -Denne rudfordring -med at finde relevant information -og skabe forståelse for teksmateriale -påvirker ikke kun studieeffektivitet, -men også deres generelle læringsoplevelse. -For underviserere er det også en udfordring -at skabe sammenhængende undervisningsforløb -når de står over for tekster -uden tilstrækkelig metadata og semantisk sammenhæng. - -En paradoksal realitet, som vi står overfor, er det faktum, -at vi lever i en tid med meget store teknologiske fremskridt, -men stadigt mangler grundlæggende teknologier -som OCR-scannede tekster -og tilstrækkelig metadata i det udleverede materiale, -trods mange års udvikling og opfindelsen af World Wide Web. - -Problemstillingen, -som vi har valgt at tage udgangspunkt i, -er relavant for blandt andet læringsfacilitatorer på RUC, -som skal formidle viden efter PPL-principperne, -som er oplyst på RUCs hjemmeside. -Vi vil gerne arbejde med denne målgruppe, -da vi ønsker en mere gennemskuelig læringsproces, -og vi vurderer også, -at det må være i facilitatorens interesse -at få formidlet deres viden på den mest optimale måde. - -En anden målgruppe, -som vi gerne ville fokusere på, -er de studerende på RUC. -Vi mener, -at denne målgruppe vil være oplagt, -da det er dem der i sidste ende får gavn af vores projekt, -og som oplever begrænsningerne -ved de nuværende læringsrutiner på studiet. -Dette henviser primært til de studerende, -som kan finde læringsprocessen forvirrende -og har brug for mere systematik, -gennem grafteori til anvendelse af PPL-principperne. - -I løsningen af dette problemfelt, -har vi taget flere fravalg. -Vi undgår brugen af "magiske teknologier" såsom kunstig intelligens. -Selvom AI-teknologier kan være kraftfulde værktøjer, -ønsker vi at fokusere på mere tilgængelige og bæredygtige løsninger, -der ikke afhænger af kompleksiteten ved AI. -Vi søger i stedet at udforske løsninger, -der er baseret på eksisterende teknologier og metoder, -som effektivt kan implementeres og bruges af alle, -der er en del af uddannelseslivet, -for eksempel [Scholia] og [Hypothes.is]. - - -### 3. Problemformuleringen - -Vi har valgt at arbejde med den følgende problemformulering: -*Hvordan kunne lokal lagring og behandling af vidensgrafer understøtte kollaborativ akademisk læring?* - -#### 3.1 Arbejdsspørgsmål - -<!-- -Nedbryd problemformuleringen i 4-7 arbejdsspørgsmål -(underspørgsmål til problemformuleringen) -som skal udføres/besvares -for at kunne svare på den nuværende problemformulering. - - * Arbejdsspørgsmål 1: - > Kort tekst (4-6 linjer) som uddyber hvordan arbejdsspørgsmål 1 tænkes besvaret - * Arbejdsspørgsmål 2: - > Kort tekst (4-6 linjer) som uddyber hvordan arbejdsspørgsmål 2 tænkes besvaret - * ... ---> - - 1. Noget om afdækning af pædagogiske intentioner inenfor PPL, - specifikt om hvordan vi blev præsenteret for ny viden i 1. semester - 3. Noget om hvordan grafteori, mere specifikt vidensgrafer, kan understøtte navigation - -### 4. Metodiske overvejelser - -Først og fremmest har vi tænkt os at samarbejde med eksperter inden for både pædagogik og datalogi, -for at sikre, at vores tilgang og løsninger fagligt giver mening -i forhold til vores problemstilling og arbejdsspørgsmål. -Vi har også tænkt os at gennemføre interviews med både undervisere og studerende, -for at få et indblik i deres oplevelser, udfordringer og behov -i forhold til navigation gennem tekstmateriale. - -Hvis tiden er til det, -vil vi også udvikle prototyper af grafteoribaserede læringsværktøjer -og teste dem med både undervisere og studerende. -Dette vil give os mulighed for at evaluere -brugervenlighed og effektivitet af vores løsninger -i en reel læringskontekst. - -<!-- Spørgeskemaer? --> - ### 5. Teoretiske overvejelser <!-- @@ -368,49 +375,10 @@ FORSLAG: * Grafteori(duh) * Konstruktivisme * ANT + * Pædagogik + * PPL --> -### 6. Semesterbindingen - -I vores projekt vil vi bruge dimensionen "Teknologiske systemer og artefakter" (TSA), -ved at fokusere på udviklingen af et teknologisk værktøj -baseret på grafteori -til at analysere og forstå tekstmateriale -i uddannelsesmæssige sammenhænge. -Den selvvalgte teknologi, vi vil tage i brug, er grafteori, -som er en teori der studerer og kigger på relationer -mellem noder i et netværk. -Vi vil bruge grafteori til at kigge på, -om vi kan udvikle et værktøj, -der kan analysere strukturen af tekstmateriale -og identificere sammenhænge -mellem forskellige koncepter og emner. - -Derudover vil vi bruge TSA -til at være opmærksomme på -at identificere og håndtere eventuelle effekter, -vores teknologiske produkt kan have på læring og uddannelse, -og hvordan det kan påvirke både studerende og undervisere -i deres daglige praksis. - - -### 7. **Litteraturliste** - -<!-- -Her skal I give nogle konkrete bud på bøger, artikler, kursuslitteratur og links -der er eller kunne være relevante for jeres projekt. - -Overvej at opdele jeres litteraturliste i 3 dele med litteratur/links til: - - 1. Den TSA I undersøger - 2. Metoder I overvejer at bruge - 3. Teori som I kan anvende - -Litteraturlisten skal i jeres endelige projektrapport angives -med [APA-style](https://en.wikipedia.org/wiki/APA_style) -(et bestemt format til litteraturlister). -Brug dette format allerede nu. ---> ### 8. Plan for vejleder- og gruppemøder @@ -454,114 +422,10 @@ Sammenkobling af vidensværktøjer som [Scholia] og [hypothes.is]. "Kildekode til Scholia - Wikidata-baserede videnskabelige profiler" [Wikidata]: https://www.wikidata.org/ - "Wikidata - Fir kollaborativ vidensdatabase" + "Wikidata - Fri kollaborativ vidensdatabase" [hypothes.is]: https://github.com/hypothesis/h "Kildekode til hypothes.is - Annotation af websider og PDF-filer" [Gooseberry]: https://github.com/out-of-cheese-error/gooseberry "Gooseberry - Wiki-generator udfra hypothes.is annotationer" - -# Referenceliste {.appendix} - -<!-- https://pad.degrowth.net/8krqOrqnR0iAIExDTtTrxw --> - -\begingroup -\raggedright -::: {#refs .foo} -::: -\endgroup - -# Bilag 1: Møde 2024-03-02 - -FIXME: drop mødenoter som bilag i den endelige rapport - - -## Hjemmeopgaver - -* Check at dine personlige crab.fit tider er up-to-date - -## Dagsorden - -### Aftale gruppemøder de næste to uger frem - -* Reservere rigeligt med mødetidspunkter udfra crab.fit ledighedstider - -### Forberede næste vejledermøde - -* Beslutte hvad vil vi bede om hjælp til -* Reservere 2-3 tidspunkter som forslag til næste vejledermøde - -### Konkret fumle med vidensgrafer - -Finde centrale begreber på websiden -https://sheilapontis.com/2015/06/04/design-thinking-revised/ - -Prøve at skitsere hvordan begreberne relaterer til hinanden - -* Er nogle begreber de samme (flere ord for samme begreb)? -* Er nogle begreber overordnede? -* Er nogle sideordnede? - -Prøve at bruge Scholia og Hypothes.is på Pontis' tekst. - -### Kigge på SDML - -F.eks. brug at [sdml] til hurtig skitsering af ontologier: - -```shell -# show source -sdml highlight -i /usr/share/doc/sdml/examples/properties.sdm - -# visualize -sdml draw --diagram entity-relationship -i /usr/share/doc/sdml/examples/properties.sdm -f svg -o properties.svg -inkview properties.svg - -# translate to RDF -sdml convert -i /usr/share/doc/sdml/examples/properties.sdm -f rdf -``` - -[SDML]: https://sdml.io/ - "Simple Domain Modeling Language (SDML) - domænespecifikt sprog til modellering" - -### Finde litteratur - -Hvilke (helst videnskabelige) tekster understøtter det, -vi *har* fumlet med, -og hvad vi *vil* fumle videre med. - -### Beslutte næste hjemmeopgaver - -Beslutte hvad vi hver især skal lave **forud** for næste gruppemøde - -* Oprette personlig konto hos Hypothes.is? -* Lave forskellige opslag i Scholia, - på hhv. forskere og artikler og begreber? -* Installere og lege med sdml? - -### Beslutte næste fumlen - -Beslutte hvad vi skal lave sammen næste gang(e) vi mødes - -* Hjælpe hinanden med at opsætte Hypothes.is konti? -* Opsætte en gruppepulje i Hypothes.is, - og dele annotationer om Pontis' webside med hinanden? -* Diskutere hvordan vi skal forstå Scholias opslag om Pontis, - og hvad vi kan bruge opslaget til? - -### Forberede problemformuleringsseminar - -## Beslutninger - -* Fremtidige møder - - * man-ons næste 2 uger kl. 20 online - * lørdage næste 2 uger kl. 12 online - -* Næste vejledermøde måske om 2 uger - -## Hjemmeopgaver til næste møde mandag d. 4. - -1. Skrive på rapporten, som om vi skulle aflevere om 1 måned - 1. Skal _være færdig_ om 2 uger, da den skal afleveres om 4 -2. Prøve at arbejde med [scholia] og [hypothes.is] |