summaryrefslogtreecommitdiff
path: root/_TODO.md
diff options
context:
space:
mode:
authorJonas Smedegaard <dr@jones.dk>2024-05-15 13:53:45 +0200
committerJonas Smedegaard <dr@jones.dk>2024-06-04 17:35:41 +0200
commit81baf0aa7d414dbdcb70d3d63e691f8de2440432 (patch)
tree081d652f263f9e320ee2a73c4352530f41141438 /_TODO.md
parent1814ef3342b04ba327c00eacf1b4217628cd1f33 (diff)
add note on friction
Diffstat (limited to '_TODO.md')
-rw-r--r--_TODO.md18
1 files changed, 18 insertions, 0 deletions
diff --git a/_TODO.md b/_TODO.md
index ae0610e..2d1bc24 100644
--- a/_TODO.md
+++ b/_TODO.md
@@ -124,6 +124,24 @@ til hhv. OCR-scanning med ocrmypdf,
metadata-opmærkning med exiftool
og PDF-dannelse med Quarto.
+### Aspekt: Kontekstafhængig relevans af friktion
+
+Vores afsæt,
+om at læringsmateriale synes ineffektivt serveret for os,
+kan ses som en svækket *anvendelighed*.
+Den kritik rummer en antagelse om,
+at læringsmateriale ideelt set er *nemt* at tilgå
+(og/eller at identificere, navigere i eller konsumere,
+afhængigt af kritikkens afgrænsning).
+
+Men dette er ikke givet.
+Tentakulær læring siger ikke noget om,
+at bøvl med at våddragten klemmer
+er bremsende eller styrkende for at lære at surfe.
+Det må være kontekstafhængigt,
+om en specifik udfordring er del af, en forhindring/bremse for
+eller ligegyldigt for en bestemt læring.
+
# Præsentation
Vi skal (som noget nyt i forhold til sidste semester)...