diff options
author | Jonas Smedegaard <dr@jones.dk> | 2024-05-29 09:20:02 +0200 |
---|---|---|
committer | Jonas Smedegaard <dr@jones.dk> | 2024-06-04 17:35:42 +0200 |
commit | 2cbc909f641180ff8b62f3d8a93a90406f6fd6e9 (patch) | |
tree | c8e485a211b4d7dd9e548017970d136dd96936be | |
parent | fb60ee2d80aac12d254c0975e4006595c9bae05e (diff) |
move intro from outline to intro chapter
-rw-r--r-- | worlding/_intro.qmd | 84 | ||||
-rw-r--r-- | worlding/_method.qmd | 14 | ||||
-rw-r--r-- | worlding/_outline.qmd | 46 |
3 files changed, 56 insertions, 88 deletions
diff --git a/worlding/_intro.qmd b/worlding/_intro.qmd index 4a3bcf9..efee190 100644 --- a/worlding/_intro.qmd +++ b/worlding/_intro.qmd @@ -1,54 +1,54 @@ # {{< meta title >}} -Læring kræver opmærksomhed. -Distraktioner kommer mange steder fra, -og det kan være svært som lærende at skelne -mellem didaktiske og (for læringen) ligegyldige rutiner. - -Vi, forfatterne til denne rapport, studerer humanistisk teknologi, -hvor vi fra begyndelsen fik forklaret, -at vores læringsmateriale kan forventes udelukkende at være digitalt -- -ingen fysiske bøger er del af vores pensum -- -bl.a. fordi meget af materialet vil være så nyt, -at det knapt er udgivet endnu. -Dette så vi frem til med forventning: -Universitets- og forskningsmiljøet må være læringsmaterialets højborg, -hvor robuste tekster skabes og konstruktivt kritiseres. -Hyperlinking i form af World Wide Web blev udviklet -*netop* til bedre navigation i videnskabelige tekster -for mere end 30 år siden, -og vi forventede at det, -parallelt med en ekstrem knopskydning bl.a. til kommercielle formål, -måtte være blevet raffineret til videnskabelig brug siden da. - -FIXME: reference WWW to <https://www.w3.org/History/1989/proposal.html> - -Vi blev derfor skuffede over kvaliteten af udleveret læringsmateriale, -bl.a. mangelfuldt krydsrefererede beskrivelser, -indscannet fremfor originalt opsat tekstindhold, og -lukkede dokumentformater som Word og Powerpoint, -som fra vores synspunkt som studerende fremstår uprofessionelt og rodet. -Vi føler os hæmmet eller distraheret i vores muligheder for -at navigere i de vidensfelter vi introduceres for, -så vi kan komme *i gang* med vores læring. -Vi mistænker altså med andre ord, -at formatet af vores læringsmateriale er væsentligt -for vores mulighed for at skabe læring udfra det. - -Vi har fundet måder at håndtere det dårligt håndterbare. +Når vi læser akademiske tekster, anvender vi en læseteknik, +som involverer en række digitaliseringsværktøjer. + +Der er meget snak om problemer med digitaliseringer, +som for eksempel at det kan være stressende og distraherende, +og på studiet fremhæves da også styrker ved at læse fysiske bøger +og tage håndskrevne noter, +men vi genkender ikke disse som styrkende for os. +Vi associerer typisk videnskabelige problemstillinger +med skyer af kompleksiteter, +og føler os bremset i at leve os ind i stoffet +gennem tekstmateriale præsenteret som endimensionelle tekster, +hvor vi er afhængige af, +at den måde forfatteren *kortlægger* kompleksisterne på +matcher vores måde at folde dem ud på i vores bevidsthed. + Individuelt har vi fundet og anvender redskaber til en alternativ digitalisering af materialet, som vi synes leder til mere intuitiv navigering både tekstnært og til abstrakt begrebslige relationer. -Vi undrer os over, -om vores alternative digitalisering blot er "pynt" i vores rutiner, -eller om det kan have videnskabelig signifikans; -om vores digitalisering til skærpet navigation via metadata -kan *styrke* eller måske vil *forstyrre* vores læring på RUC. +Vores læseteknik hjælper os til at "pakke teksten ud" og lege med den, +undersøge den fra skæve vinkler +og sammenligne og diskutere vores tanker om den. + +Vi er dog i tvivl om, +hvorvidt vores læseteknik rent faktisk fungerer. +Måske er den en form for blændværk -- +en slags IT-fetish +som i kraft af vores fascination kan bidrage som motivation, +men læringsfagligt er ligegylig, +eller måske direkte skadelig for vores læring. +Eller måske det omvendt er muligt, +at vores digitalisering til skærpet navigation via metadata +for en mere "spraglet" læsning af akademiske tekster +rent faktisk understøtter vores læring. ## Problemformulering -Vi har formuleret følgende problemformulering: +Vi forventer ikke at kunne afgøre empirisk, +hvorvidt vores læseteknik virker +[@FIXME helt kort hvorfor vi aner det for urealistisk], +men sigter efter at identificere, +om der er træk ved vores læseteknik, +som teoretisk kan sandsynliggøres +at udgøre understøttelse for dybere læring. + +Vi har derfor formuleret følgende problemformulering: + +[@FIXME: omskriv!] > Hvordan kan digitalisering understøtte videnskabelig læring? diff --git a/worlding/_method.qmd b/worlding/_method.qmd index bbe4e00..6df61ab 100644 --- a/worlding/_method.qmd +++ b/worlding/_method.qmd @@ -1,5 +1,19 @@ # Metode +Vi har en vag forståelse af læring, +som noget der kan være overfladisk eller dybt. +Med dette projekt vil vi læse en akademisk tekst om, +hvad læring er, +og samtidigt undersøge den teknik, +vi anvender til at komme igennem teksten. + +De metoder vi anvender i vores læseteknik +involverer en række digitaliseringsteknologier, +og valget af disse skal vise sig at bære væsentlige træk +for sandsynliggørelsen af potentialet for dybere læring, +og derfor vil vi også inddrage sociopolitiske overvejelser +om valget af de involverede teknologier. + ## Redegørelse for læring Den primære kilde, som analyseres, diff --git a/worlding/_outline.qmd b/worlding/_outline.qmd index 9546770..f61042d 100644 --- a/worlding/_outline.qmd +++ b/worlding/_outline.qmd @@ -1,51 +1,5 @@ ## Introduktion -Når vi læser akademiske tekster, anvender vi en læseteknik, -som involverer en række digitaliseringsværktøjer. -Der er meget snak om problemer med digitaliseringer, -som for eksempel at det kan være stressende og distraherende, -og på studiet fremhæves da også styrker ved at læse fysiske bøger -og tage håndskrevne noter, -men vi genkender ikke disse som styrkende for os. -Vi associerer typisk videnskabelige problemstillinger -med skyer af kompleksiteter, -og føler os bremset i at leve os ind i stoffet -gennem tekstmateriale præsenteret som endimensionelle tekster, -hvor vi er afhængige af, -at den måde forfatteren *kortlægger* kompleksisterne på -matcher vores måde at folde dem ud på i vores bevidsthed. -Vi synes selv at blive hjulpet af vores læseteknik, -som vi føler hjælper til at "pakke teksten ud" og lege med den, -undersøge den fra skæve vinkler -og sammenligne og diskutere vores tanker om den. -Vi er dog i tvivl om, om det måske er en form for blændværk -- -en slags IT-fetish som reelt er ligegylig, -eller måske direkte skadelig for vores læring, -eller om det er muligt, -at vores valgte teknik til en mere "spraglet" læsning -kan understøtte vores læring. - -Vi har en vag forståelse af læring, -som noget der kan være overfladisk eller dybt. -Med dette projekt vil vi læse en akademisk tekst om, -hvad læring er, -og samtidigt undersøge den teknik, -vi anvender til at komme igennem teksten. -Vi forventer ikke at kunne afgøre empirisk, -hvorvidt vores læseteknik virker -[@FIXME helt kort hvorfor vi aner det for urealistisk], -men sigter efter at identificere, -om der er træk ved vores læseteknik, -som teoretisk kan sandsynliggøres -at udgøre understøttelse for dybere læring. - -De metoder vi anvender i vores læseteknik -involverer en række digitaliseringsteknologier, -og valget af disse skal vise sig at bære væsentlige træk -for sandsynliggørelsen af potentialet for dybere læring, -og derfor vil vi også inddrage sociopolitiske overvejelser -om valget af de involverede teknologier. - ### Problemformulering ## Teori |