diff options
author | Jonas Smedegaard <dr@jones.dk> | 2024-04-07 15:58:02 +0200 |
---|---|---|
committer | Jonas Smedegaard <dr@jones.dk> | 2024-04-07 15:58:02 +0200 |
commit | b0aa540ba6dbac045067b13c94c8f0eda695ff15 (patch) | |
tree | 37aed257e5b11555182c5adf07b53eb80e09cd1e | |
parent | d7995c64a714dc2541fede75e4aafa8a3db3142d (diff) |
comment out notes from previous teams
-rw-r--r-- | worlding/_baggrund.qmd | 24 | ||||
-rw-r--r-- | worlding/_kilder.qmd | 4 | ||||
-rw-r--r-- | worlding/_konklusion.qmd | 6 | ||||
-rw-r--r-- | worlding/_perspektivering.qmd | 6 | ||||
-rw-r--r-- | worlding/_teori_og_metode.qmd | 20 | ||||
-rw-r--r-- | worlding/_undersøgelser.qmd | 4 |
6 files changed, 44 insertions, 20 deletions
diff --git a/worlding/_baggrund.qmd b/worlding/_baggrund.qmd index cc617b9..e473363 100644 --- a/worlding/_baggrund.qmd +++ b/worlding/_baggrund.qmd @@ -2,13 +2,15 @@ --- +<!-- FIXME: noter fra tidl. grupper + # Introduktion <!-- Baggrund og problemformulering Formål med projekt Overblik over projektets opbygning ---> +--FIXME> I dagens digitale tidsalder står læring og dens facilitering overfor udfordringer, hvor komplekst tekstmateriale kræver effektive værktøjer @@ -52,7 +54,7 @@ med fri bevægelse af viden mellem studerende og professorer i fokus vha. hypothes.is som offentligt, dynamisk annotationsmedie frem for - eller som støtte til - moodle som statisk modulbaseret læringsplatform. ---> +--FIXME> <!-- Hans' kritik: @@ -63,12 +65,12 @@ relativt overfladisk konstatere at Moodle ikke understøtter de identificerede behov, og bruge energien på argumenter om hvordan Scholia/Hypothes.is understøtter dem. ---> +--FIXME> <!-- Jonas' kritik: Lyder for fluffy at snakke om "fri bevægelse" ---> +--FIXME> Semantisk web: Med afsæt i en praktisk behovsanalyse @@ -152,7 +154,7 @@ under hver deres design & konstruktionsfaglige koncept i en vidensgraf. <!-- Understøttelse af pædagogisk læring og PPL, ved hjælp af datadrevet teknologier som grafteori ---> +--FIXME> ## Problemfelt @@ -222,7 +224,7 @@ og for andre at efterprøve. <!-- Identifikation af målgrupper og analyse af behov og krav for målgrupperne ---> +--FIXME> Problemstillingen, som vi har valgt at tage udgangspunkt i, @@ -263,7 +265,7 @@ særligt i forhold til at abstrahere akademiske begreber som ontologier?* <!-- Underspørgsmål om design og konstruktion af grafontologier, til at sikre dækning af Design og Konstruktion ---> +--FIXME> *Hvordan kunne en grafontologi omfattende akademiske begreber designes, så de understøtter kollaborativ akademisk læring, @@ -297,7 +299,7 @@ som stilladsering, bridging og constructive alignment danne inspiration for nye grafteoribaserede læringsværktøjer til universitetsstuderende? ---> +--FIXME> > Hvilke muligheder og begrænsninger kan der være > for problemorienteret projektlæring @@ -307,7 +309,7 @@ til universitetsstuderende? <!-- Underspørgsmål om sproget RDF som teknologisk system, til at sikre dækning af TSA ---> +--FIXME> > Hvordan fungerer redskaberne Scholia og Hypothes.is > i forhold til grafbaseret håndtering af videnskabelige begreber? @@ -316,8 +318,10 @@ til at sikre dækning af TSA Underspørgsmål om design og konstruktion af praktisk vejledning, til at sikre dækning af Design og Konstruktion ---> +--FIXME> > Hvordan kan studerende og forelæsere konkret vejledes > i brug af Scholia og Hypothes.is, > for en hensigtsmæssig understøttelse af problemorienteret projektlæring? + +--> diff --git a/worlding/_kilder.qmd b/worlding/_kilder.qmd index 95bc9d3..a2095db 100644 --- a/worlding/_kilder.qmd +++ b/worlding/_kilder.qmd @@ -1,5 +1,7 @@ # Kildeovervejelser +<!-- FIXME: noter fra tidl. grupper + @Allemang_2020, @Pontis_2015, @Pressman_2018_book, @Sahli_2022, @Springer_2017_ESWC_remote, @Nielsen_2017, @Springer_2021_ISWC, @Fathalla_2023, @Couch_2015, @Heath_2011, @@ -62,3 +64,5 @@ vedr. effektivisering af læring gennem strukturering af læreingsmaterialet. til organisering af evalueringer henover et projektforløb. @Janowicz_2014 om begrebet 5-stjernede data. + +--> diff --git a/worlding/_konklusion.qmd b/worlding/_konklusion.qmd index 2d06c8b..1b84962 100644 --- a/worlding/_konklusion.qmd +++ b/worlding/_konklusion.qmd @@ -1,11 +1,13 @@ # Konklusion +<!-- FIXME: noter fra tidl. grupper + <!-- Opsamling af resultater og konklusioner Mulige anbefalinger til implementering af grafteoribaserede værktøjer i uddannelsen med hensyn til målgruppen ---> +--FIXME> Som konkrete produkter forestiller vi os for hvert progressive scenarie @@ -38,3 +40,5 @@ om de mere strategiske fremfor praktiske aspekter. [Gooseberry]: https://github.com/out-of-cheese-error/gooseberry "Gooseberry - Wiki-generator udfra hypothes.is annotationer" + +--> diff --git a/worlding/_perspektivering.qmd b/worlding/_perspektivering.qmd index 1367363..befa0c9 100644 --- a/worlding/_perspektivering.qmd +++ b/worlding/_perspektivering.qmd @@ -1,8 +1,10 @@ # Perspektivering +<!-- FIXME: noter fra tidl. grupper + <!-- Mulig videre forsking og udvikling på området ---> +--FIXME> Skitsere hvordan vi ville have grebet de tiltag an, som vi har skitseret men ikke nåede at dykke tilstrækkeligt ned i @@ -23,3 +25,5 @@ Kan Scholia siges at være "decolonial politics of matter" (som beskrevet i Ernst Schraubes bog s. 50), idet det understøtter åbne associeringer for viden, fremfor at diktere en bestemt ontologisk struktur? + +--> diff --git a/worlding/_teori_og_metode.qmd b/worlding/_teori_og_metode.qmd index fd22b70..bc32bde 100644 --- a/worlding/_teori_og_metode.qmd +++ b/worlding/_teori_og_metode.qmd @@ -1,5 +1,7 @@ # Teoretiske overvejelser +<!-- FIXME: noter fra tidl. grupper + Udover ovennævne kan John F. Sowas udviklinger af teorier om konceptuelle grafer indenfor computer-videnskab danne grundlag for måden vi visualiserer den viden, @@ -25,7 +27,7 @@ mens irritationsmomentet for passageren er at blive vækket. <!-- Hvilke teorier siger noget relevant om jeres problemformulering? Hvordan vil I anvende teori (og metode) på jeres empiri? ---> +--FIXME> Vi vil analysere de digitale service Scholia og Hypothes.is som teknologier med hjælp fra TRIN-modellen [@Jørgensen_2018], @@ -147,7 +149,7 @@ så ville studerende med interesse i de underliggende data blot skifte til et mere objektivt præsenterende værktøj (kun brugere med behov for underholdning ville blive hængende), fordi semantiseringen er bundet på de underliggende data, ikke redskabet. ---> +--FIXME> --- @@ -157,7 +159,7 @@ fordi semantiseringen er bundet på de underliggende data, ikke redskabet. Beskrivelse af metoder til dataindsamling Analyse tilgange og redskaber (f.eks. netværksanalyse) Etik maybe? ---> +--FIXME> Vi vil undersøge og afdække to digitale redskaber - [Scholia] og [Hypothes.is] - @@ -181,7 +183,7 @@ Vi vil gennem dette gøre læringsmaterialer mere tilgængelig og indbyrdes forb samt anvende FEDS til grundigt at evaluere vores tilgange effektivitet. Ved at gøre dette håber vi at bidrage til en mere interaktiv og engagerende læringsoplevelse for studerende på RUC. ---> +--FIXME> Vi vil først undersøge teknologierne i deres nuværende form, identificere mangler eller suboptimale aspekter, @@ -203,7 +205,7 @@ udfra målbare tests som vi har udfærdiget på forhånd. <!-- Software der sammenkobler scholia og hypothes.is? ---> +--FIXME> Hvis tiden er til det, vil vi også teste vores prototype(r) kvalitativt @@ -241,7 +243,7 @@ Det er særlig vigtigt at I tager stilling til følgende Hvilke(n) ”selvvalgt teknologi eller et eksempel på teknologisk forandring” inddrages i projektet? ---> +--FIXME> Projektet tager udgangspunkt i teknologien RDF til at kategorisere og beskrive viden. @@ -256,7 +258,7 @@ Hvordan påtænker I at ”anvende teorier, metoder og begreber indenfor dimensionen Teknologiske Systemer og Artefakter, der indgår i analyse og konstruktion af teknologiske produkter og systemer, herunder kunne identificere og håndtere hvilke effekter disse skaber”? ---> +--FIXME> Vi vil anvende TRIN-modellen gennem projektet når vi arbejde med RDF og semantisk web. @@ -291,7 +293,7 @@ om vi kan udvikle et værktøj, der kan analysere strukturen af tekstmateriale og identificere sammenhænge mellem forskellige koncepter og emner. ---> +--FIXME> Derudover vil vi bruge TSA til at være opmærksomme på @@ -301,4 +303,6 @@ og hvordan det kan påvirke både studerende og læringsfacilitatorer i deres daglige praksis. <!-- FIXME: uddybe om *hvordan* vi vil gøre det +--FIXME> + --> diff --git a/worlding/_undersøgelser.qmd b/worlding/_undersøgelser.qmd index c1e7d0e..c201f8d 100644 --- a/worlding/_undersøgelser.qmd +++ b/worlding/_undersøgelser.qmd @@ -1,5 +1,7 @@ # Undersøgelser +<!-- FIXME: noter fra tidl. grupper + [FIXME: Nedenstående kapitel skal omskrives til hvad vi *har* undersøgt fra nuværende interne arbejdsnoter om hvad vi *kan* undersøge] @@ -133,3 +135,5 @@ sammenlignet med eksisterende læringsredskaber [Pontis]: https://sheilapontis.com/2015/06/04/design-thinking-revised/ [Resource Description Framework]: https://www.techtarget.com/searchapparchitecture/definition/Resource-Description-Framework-RDF + +--> |