diff options
author | Jonas Smedegaard <dr@jones.dk> | 2024-06-02 11:39:36 +0200 |
---|---|---|
committer | Jonas Smedegaard <dr@jones.dk> | 2024-06-04 17:35:42 +0200 |
commit | 70a5f4bd8c0b6c047ea4f72e0299268ea001f572 (patch) | |
tree | bec2f410c7fdba045c0c29fe25b85f7f39461965 | |
parent | a40a620a6db08b902d64cb476e05e41c607e978e (diff) |
involve deVries' theory of technological artifacts
-rw-r--r-- | ref.bib | 19 | ||||
-rw-r--r-- | worlding/_analysis_hypothesis.qmd | 9 | ||||
-rw-r--r-- | worlding/_method.qmd | 9 |
3 files changed, 32 insertions, 5 deletions
@@ -168,6 +168,14 @@ crossref = "Allemang2020book", } +@InBook{deVries2016ch2, + title = "Technological Artifacts", + doi = "10.1007/978-3-319-32945-1_2", + pages = "11--22", + crossref = "deVries2016", + file = ":deVries2016ch2 - Technological Artifacts.pdf:PDF", +} + @InBook{Diefenbach2021, author = "Dennis Diefenbach and Max De Wilde and Samantha Alipio", booktitle = "Lecture Notes in Computer Science", @@ -448,6 +456,17 @@ booktitle = "Wiki Writing: Collaborative Learning in the College Classroom", } +@Book{deVries2016, + author = "Marc J. {de Vries}", + date = "2016", + title = "Teaching about Technology: An Introduction to the Philosophy of Technology for Non-philosophers", + booktitle = "Teaching about Technology", + booksubtitle = "An Introduction to the Philosophy of Technology for Non-philosophers", + doi = "10.1007/978-3-319-32945-1", + ISBN = "978-3-319-32945-1", + publisher = "Springer International Publishing", +} + @Booklet{DuCharme2013, author = "Bob {DuCharme}", date = "2013-08-13", diff --git a/worlding/_analysis_hypothesis.qmd b/worlding/_analysis_hypothesis.qmd index 365aae7..f87dacb 100644 --- a/worlding/_analysis_hypothesis.qmd +++ b/worlding/_analysis_hypothesis.qmd @@ -20,8 +20,13 @@ hvor hypothes.is annotationer og arbejdet med dem relaterer til læring. ### Annotationer -En annotation er en kommentar eller en note, -som tilknyttes et stykke tekst eller et diagram. +En annotation er et notat, +som er direkte tilknyttet en anden tekst. +Annotering er den handling at forsyne en tekst med en annotation. +En annotation er dermed ifølge @deVries2016 et teknologisk artefakt: +Den er produktet af den menneskeskabte aktivitet at annotere, +som er primært teknologisk orienteret. + Selve annoteringen er en handling, som kan deles op i en række mindre operationer. diff --git a/worlding/_method.qmd b/worlding/_method.qmd index c6d4516..dad855f 100644 --- a/worlding/_method.qmd +++ b/worlding/_method.qmd @@ -13,6 +13,8 @@ Dels at forstå hvad læring er ifølge denne teori, og dels at skabe empiri i form af digitaliseringer, til brug i den efterfølgende evaluering af vores læseteknik. +## Teknologiforståelse + Læseteknikken 5-stjernet læsning omfatter: 1. Kollaborativ annotering af tekstnære passager @@ -27,9 +29,10 @@ Læseteknikken 5-stjernet læsning omfatter: væsentligst Python-biblioteket rdflib. Disse digitaliseringsrelaterede redskaber -og digitaliseringerne vi skaber med dem -vil vi analysere som Teknologiske Systemer og Artefakter, -med særligt fokus på deres indvirkning i læring, +vil vi analysere som teknologiske systemer, +og digitaliseringerne de skaber som teknologiske artefakter, +ifølge den filosofiske teori om teknologi i @deVries. +Vi vil desuden undersøge deres indvirkning i læring vha. teorien for tentakulær læring [@Schraube2024]. ## Evaluering gennem design og konstruktion |