diff options
author | Jonas Smedegaard <dr@jones.dk> | 2024-05-29 18:35:10 +0200 |
---|---|---|
committer | Jonas Smedegaard <dr@jones.dk> | 2024-06-04 17:35:42 +0200 |
commit | 6a912c220a49d6f21a455c38af1cc9128ba53fc9 (patch) | |
tree | f58083a34c0d7493dc8e534aedc9370e377594a4 | |
parent | fbbf5a045f16cf4715a8ce340e016ef03d32afed (diff) |
rewrite research question and subquestions?
-rw-r--r-- | worlding/_intro.qmd | 11 | ||||
-rw-r--r-- | worlding/_outline.qmd | 10 |
2 files changed, 15 insertions, 6 deletions
diff --git a/worlding/_intro.qmd b/worlding/_intro.qmd index efee190..252912d 100644 --- a/worlding/_intro.qmd +++ b/worlding/_intro.qmd @@ -50,13 +50,12 @@ Vi har derfor formuleret følgende problemformulering: [@FIXME: omskriv!] -> Hvordan kan digitalisering understøtte videnskabelig læring? +> Kan vores læseteknik styrke indholdsrelaterede aspekter af dybere læring? Problemformuleringen har vi valgt at bryde op i en række arbejdsspørgsmål: -> Hvordan kan læring skelnes mellem operativ og indholdsmæssig, -> og hvordan understøttes den i dag digitalt? +> Hvilke betingelser er gældende for at kunne opnå dybere læring? Her regner vi med at komme ind på Schraubes teori om tentakulær læring og Illeris' forståelse af læring @@ -68,7 +67,11 @@ at visse digitale muligheder for at lære er udeladt i Ernsts undersøgelse, da de ikke anvendes i en bredere kontekst i forvejen og derfor ikke fremgår af hans empiri. -> Hvordan kunne indholdsmæssig læring understøttes digitalt? +> Hvilken funktionalitet karakteriserer vores læseteknik? + +> Hvordan skaber funktionaliteten i vores læseteknik betingelserne for dybere læring? + +Svar: Læseteknikken undgår at flytte fokus fra læringsemnet til dets digitalisering. På baggrund af svaret på forrige arbejdsspørgsmål vil vi undersøge, på hvilke andre måder den lærende kan gå i dialog med verden digitalt. diff --git a/worlding/_outline.qmd b/worlding/_outline.qmd index 1a2f790..4bff4ca 100644 --- a/worlding/_outline.qmd +++ b/worlding/_outline.qmd @@ -6,9 +6,15 @@ Digitalisering er typisk effektiviserende og rationaliserende, som synes at konflikte med pointer i nyere læringsforskning, om at læring svækkes af en for operationel, rationel tilgang. -### Problemformulering +Problemformulering: -Kan digitaliseringer styrke indholdsrelaterede aspekter af dybere læring? + * Kan vores læseteknik styrke indholdsrelaterede aspekter af dybere læring? + +Underspørgsmål: + + * Hvilke betingelser er gældende for at kunne opnå dybere læring? + * Hvilken funktionalitet karakteriserer vores læseteknik? + * Hvordan skaber funktionaliteten i vores læseteknik betingelserne for dybere læring? ## Metode |