diff options
author | Ian Valentin Christensen <valentianchristensen@gmail.com> | 2024-04-05 17:11:13 +0200 |
---|---|---|
committer | Ian Valentin Christensen <valentianchristensen@gmail.com> | 2024-04-05 17:11:13 +0200 |
commit | 3f377e9215c0c78396df8d1b4bfbbf9e76b12ad3 (patch) | |
tree | 68aa5eb95230c14c5acdbb7d5f171f305fcccac9 | |
parent | 863472b192d0505c3d0721035ebad71ab9f973aa (diff) |
moved around and deleted paragraphs
-rw-r--r-- | worlding/_intro.qmd | 24 | ||||
-rw-r--r-- | worlding/_problemfelt.qmd | 78 |
2 files changed, 13 insertions, 89 deletions
diff --git a/worlding/_intro.qmd b/worlding/_intro.qmd index c5cbe88..9de2295 100644 --- a/worlding/_intro.qmd +++ b/worlding/_intro.qmd @@ -78,11 +78,18 @@ stillet i kontrast til det mere teknokratisk(?) orienterede [Knowledge managemen som anvender samme tekniske teknologier, men med en væsensforskellig bagvedliggende videns- og læringsteori. -RDF -forsøgt populariseret gennem en stribe catch-phrases +# Redegørelse + +RDF, eller Resource Description Framework, er et kodesprog til at beskrive "triples", eller simple relationer med subjekt, objekt og relation. Sammenhænge beskrevet med RDF kan automatisk omdannes til visualiseringer i form af vidensgrafer. + +RDF er forsøgt populariseret gennem en stribe catch-phrases som "det semantiske web", "web of data", Web 3.0", "Linked Open Data" og "5-stjernede data". og hypothes.is sammenlignet med Moodle som måder at organisere og udforske viden. Hvordan anvendes sproget RDF til at beskrive og formidle viden? På hvilke måder kan læringsprocessen gentænkes med fri bevægelse af viden mellem studerende og professorer i fokus vha. hypothes.is som offentligt, dynamisk annotationsmedie frem for - eller som støtte til - moodle som statisk modulbaseret læringsplatform. +OWL (Web Language Ontology) er et framework bygget på RDF, som altid ligger på nettet, og hvert koncept og relation er beskrevet af en URI adresse, som ligger online. OWL er et eksempel på en anvendelse af RDF, som åbner viden op og overskueliggør den vha. internettet. OWL bruges til at formulere ontologier, og hvert ord er altså defineret ud fra hvert andet ord. + +Hypothes.is er et system på en server, som opbevarer semantiske annotationer og tillader brugeren at annotere en hvilken som helst hjemmeside på internettet med råtekst, som bliver opbevaret som 5-stjernet data. Hypothes.is kan fungere som åbent samarbejdsredskab mellem studerende og professorer til at udvikle forståelsen af fagets indhold dynamisk over tid. RDF kan senere bruges til at kategorisere annotationerne under hver deres design & konstruktionsfaglige koncept i en vidensgraf. + [PPL]: https://ruc.dk/problemorienteret-projektlaering-roskilde-universitets-paedagogiske-model [KRR]: https://en.wikipedia.org/wiki/Knowledge_representation_and_reasoning @@ -93,15 +100,4 @@ og hypothes.is sammenlignet med Moodle som måder at organisere og udforske vide [Knowledge management]: https://en.wikipedia.org/wiki/Knowledge_management - -***Hvilke effekter skaber denne TSA som vi vil inddrage i projektet?*** - -RDF, eller Resource Description Framework, er et kodesprog til at beskrive "triples", eller simple relationer med subjekt, objekt og relation. Sammenhænge beskrevet med RDF kan automatisk omdannes til visualiseringer i form af vidensgrafer. Mulighederne indenfor RDF sammenlignes med moodle, som har en firkantet og 1-dimensionel struktur. - -OWL (Web Language Ontology) er et framework bygget på RDF, som altid ligger på nettet, og hvert koncept og relation er beskrevet af en URI adresse, som ligger online. OWL er et eksempel på en anvendelse af RDF, som åbner viden op og overskueliggør den vha. internettet. OWL bruges til at formulere ontologier, og hvert ord er altså defineret ud fra hvert andet ord. - -Hypothes.is er et system på en server, som opbevarer semantiske annotationer og tillader brugeren at annotere en hvilken som helst hjemmeside på internettet med råtekst, som bliver opbevaret som 5-stjernet data. Hypothes.is kan fungere som åbent samarbejdsredskab mellem studerende og professorer til at udvikle forståelsen af fagets indhold dynamisk over tid. RDF kan senere bruges til at kategorisere annotationerne under hver deres design & konstruktionsfaglige koncept i en vidensgraf. - -Målet med projektet er udviklingen af et dynamisk og flerdimensionelt alternativ til de statiske og 1-dimensionele forløb på moodle. - -Vores projekt er 1 af 3 projekter under en samlet supergruppe, som hver arbejder med et aspekt af implementering af RDF-grafer i undervisningen. Vores er fokuseret på det sproglige aspekt; altså, hvilken proces kan vi udarbejde, der laver de mest tekst- og virkelighedsnære abstraktioner fra faget til kernerelationerne i kodesproget. De to andre grupper arbejder henholdsvis med selve kodningen af en hjemmeside, der kan facillitere samarbejdet mellem studerende som beskrevet, og med anvendelsen af grafer og graf*visualisering* i klasseværelset, med det praktiske aspekt af at skabe overblik og forståelse vha. direkte visualisering af kernerelationer. + diff --git a/worlding/_problemfelt.qmd b/worlding/_problemfelt.qmd index 2f807e3..cd33a7e 100644 --- a/worlding/_problemfelt.qmd +++ b/worlding/_problemfelt.qmd @@ -2,93 +2,21 @@ --- -# Problemfelt - -***Hvad er udgangspunkt/problemstilling/behov?*** - -Moodle gør det besværligt at arbejde fokuseret med de begreber og relationer, som hver elev har svært ved, da det hele er kogt sammen i sammenhængende forløb. Noter er derfor uundværlige, når man skal læse op, da undervisningen ikke selv byder på en overskuelig oversigt over fagets bevægende dele. Moodle tilbyder forståelse på helt nært plan. Hvert koncept beskrives med mange siders udsnit af bøger (som muligvis ikke burde stå for sig selv). Dette hindrer kun læringsprocessen når eleven udelukkende mangler overblik over de forskellige koncepters relationer til hinanden. Det bedste nuværende bud på en sådan oversigt er de PowerPoints, der ligger fra forelæsningerne, men de mangler ofte tekst, som blev formuleret mundtligt, og de er besværlige at finde rundt i. - -***Hvorfor er problemet interessant og relevant?*** - -RUC er et universitet, som praler af at være direkte forbundet med virkeligheden, og HumTek undersøger specifikt forholdet mellem mennesket og teknologien. Alligevel går mange med en følelse af, at moodle er ugennemtænkt, eller som minimum ikke burde stå for sig selv. Meget lidt vægt bliver lagt på effektive studiestrategier når det kommer til det operative aspekt af læringen. Gode studievaner kan kun få dig så langt, inden man er begrænset af et manglende overblik. - -Design & Konstruktion er forskelligt fra HumTeks andre 2 dimensioner på flere måder. - -* Faget indeholder det halve antal timer, og er derfor en mindre arbejdsbyrde at skulle visualisere. - -* Vi har netop skrevet projekt indenfor Design & Konstruktion, og har derfor en intuitiv forståelse af faget udover den faglige. - -* D&K bruger ofte modeller, men slående nok er modellerne ikke altid ens. Pontis' model er en videreudvikling af en tidligere model, som stammer helt tilbage fra 1980'erne med Langdon Winners "The Whale and the Reactor" @Winner_2020. Denne forskel bliver aldrig behandlet dybdegående, ej heller er der en indlysende måde at lære mere om nuancerne. - -***Hvad har motiveret jer til at vælge netop denne problemstilling?*** - -Vi har selv enormt svært ved at finde relevante tekster, når vi vil genopfriske vores forståelse af faget. Vi er interesserede i de reelle, filosofiske kategoriseringer, som faget foretager sig, men sjældent beskriver kort. Her kan for eksempel indrages vores manglende forståelse af, *hvorfor* vi egentlig bør følge en vis designproces, og *hvorfor* denne er cirkulær. Det viser sig, at det skyldes et vidensvakuum, at nogle problemer simpelthen ikke kan løses fra startpunktet, og viden om løsningen kun kan nås gennem iterationer af produktet og induktiv åbenhed overfor ny viden. - -<!-- Jonas's kritik: -Det er for fattigt at vores problem er at *finde* relevant materiale, -for det taler ind i *indlæring* - en konsum-orientered tilgang til læring -hvor indsigt er noget vi skal lokalisere. -Bedre at vinkle som et problem med at *håndtere* materiale i vores *proces* med at navigere i vores spirende indsigt, -som taler ind i et konstruktivistisk syn på læring som individuel proces. - -Vi higer ikke efter at *simplificere* navigationen, -men at *skærpe* den - stille skarpt på semantiske begreber i materialer, -så vi eksempelvis lettere kan søge alternative kilder -for at belyse et begreb fra andre vinkler - formuleret på andre måder - -hvor det selvsagt er afgørende at have en bevidsthed om begrebsliggørelsen - -altså om det reelt er samme begreb andre tekster beskriver, -og hvor *snævert* der er samme begreb (med hvilken "zoom level" der er stillet skarpt). ---> - -***Hvem er problemstillingen relevant for (brugere/målgruppe/interessenter)?*** - -Problemstillingen er relevant både for studerende og forelæsere. Studerende kan benytte den som et værktøj til effektivt at identificere og tilegne sig relevante tekster og begreber, hvilket muliggør hurtig og problemfri adgang til den ønskede information. Udover at fungere som en søgemaskine, kan studerende også anvende den som et noteværktøj til at organisere og nedskrive væsentlige oplysninger. - -For forelæsere indebærer problemstillingen en mulighed for at opnå en mere præcis forståelse af de studerendes faglige opfattelse ved at kigge på det noter som studerne har skrevet og justering af de noter, samt tilpasse indholdet i kommende forelæsninger for at forbedre læringen. -*Hvordan er det metodisk eller teoretisk interessant?* - -Projektet forsøger at gøre TSA så relevant for vores eget liv som muligt ved at kigge på de vilkår, der er gældende for vores undervisning på universitetet. At undersøge RDF som TSA er også en indgang til en mere filosofisk og epistemologisk diskussion af, hvordan verden kan opdeles, og hvordan verden allerede opdeles implicit i brødteksterne på Moodle. Projektet tager derfor også udfordringen op med at benytte tværfaglighed som en styrke. - -***Er det noget, der forekommer jer at være paradoksalt?*** - -Det forekommer os paradoksalt, at vores studieretning beskæftiger sig med nøjagtig forholdet mellem menneske og teknologi, studerende og læringsmiddel, når undervisninge foretages på samme måde som på alle andre studieretninger. HumTek burde vise sin relevans for virkeligheden ved at anvende sine egne metoder til at effektivisere undervisningen mest muligt. - <!-- -Jonas' bud +Understøttelse af pædagogisk læring og PPL, +ved hjælp af datadrevet teknologier som grafteori --> ------ +# Problemfelt Titel: Scholia som del af en verdensgøringspraksis -Problemfelt: På RUC anvendes typisk en stribe IT-hjælpeværktøjer, som ikke virker understøttende for PPL. Nogle studerende bruger en række værktøjer som synes understøttende for PPL. - -Problemformulering: Kan Scholia siges at være understøttende for PPL? - Med teoretisk basis i Ernst Scraubes nye bog (dvs. mere præcist de teorier som han lægger til grund - eller hvad de mere simplistisk modsvarer indenfor vores pensum) vil vi undersøge vores egen og studiekollegers gruppearbejdspraksis i foregående og nuværende semester, hhv. med og uden inddragelse af de grafrevne redskaber Scholia og Hypothes.is. ---- - -## Problemfelt - -<!-- -Understøttelse af pædagogisk læring og PPL, -ved hjælp af datadrevet teknologier som grafteori ---> - -<!-- -• Hvad er udgangspunkt/problemstilling/behov? -• Hvorfor er problemet interessant og relevant? -• Hvad har motiveret jer til at vælge netop denne problemstilling? -• Hvem er problemstillingen relevant for (brugere/målgruppe/interessenter)? -• Hvordan er det metodisk eller teoretisk interessant? -• Er det noget, der forekommer jer at være paradoksalt? Her kan I også redegøre for fravalg, I allerede har besluttet eller overvejet) ---> - Viden kan formidles på flere måder. Indsigt kan opnås på flere måder, og indsigt gennem læring involverer formidling af viden. |