summaryrefslogtreecommitdiff
diff options
context:
space:
mode:
authorIan Valentin Christensen <valentianchristensen@gmail.com>2024-04-05 17:38:04 +0200
committerIan Valentin Christensen <valentianchristensen@gmail.com>2024-04-05 17:38:04 +0200
commit3f17084fb6ecb3c2d1be8504990907c374898b4e (patch)
tree0faa19446eba6659eb63b9f7b9ea47404b47f493
parent3f377e9215c0c78396df8d1b4bfbbf9e76b12ad3 (diff)
merge different pages into chapter baggrund
-rw-r--r--worlding/_baggrund.qmd (renamed from worlding/_intro.qmd)100
-rw-r--r--worlding/_målgruppe.qmd27
-rw-r--r--worlding/_problemfelt.qmd71
-rw-r--r--worlding/index.qmd10
4 files changed, 102 insertions, 106 deletions
diff --git a/worlding/_intro.qmd b/worlding/_baggrund.qmd
index 9de2295..ce53df7 100644
--- a/worlding/_intro.qmd
+++ b/worlding/_baggrund.qmd
@@ -1,3 +1,7 @@
+---
+
+---
+
# Introduktion
<!--
Baggrund og problemformulering
@@ -100,4 +104,98 @@ Hypothes.is er et system på en server, som opbevarer semantiske annotationer og
[Knowledge management]: https://en.wikipedia.org/wiki/Knowledge_management
-
+<!--
+Understøttelse af pædagogisk læring og PPL,
+ved hjælp af datadrevet teknologier som grafteori
+-->
+
+# Problemfelt
+
+Titel: Scholia som del af en verdensgøringspraksis
+
+Med teoretisk basis i Ernst Scraubes nye bog
+(dvs. mere præcist de teorier som han lægger til grund - eller hvad de mere simplistisk modsvarer indenfor vores pensum)
+vil vi undersøge vores egen og studiekollegers gruppearbejdspraksis
+i foregående og nuværende semester,
+hhv. med og uden inddragelse af de grafrevne redskaber Scholia og Hypothes.is.
+
+Viden kan formidles på flere måder.
+Indsigt kan opnås på flere måder,
+og indsigt gennem læring involverer formidling af viden.
+
+Roskilde Universitet anvender problemorienteret projektlæring
+som pædagogisk princip.
+Vi er i det 21. århundrede
+med store muligheder med og forventninger til digitale teknologier.
+Roskilde Universitet er en institution med begrænsede ressourcer.
+Det er udfordrende at studere,
+og nogen, men ikke al hjælp er gavnlig for læring.
+
+Mange studerende og læringsfacilitatorer oplever udfordringer
+med at håndtere komplekst tekstmateriale
+og skabe meningsfuld forståelse
+og sammenhæng mellem tekster.
+Vores problemfelt fokuserer specifikt på behovet
+for at understøtte pædagogisk læring og PPL
+(Problemorienteret Projektlæring)
+ved hjælp af datadrevne teknologier som f.eks. grafteori.
+
+Vi vil undersøge,
+om problemorienteret projektlæring (PPL),
+med kernebegreber
+som stilladsering, bridging og constructive alignment,
+ville styrkes eller modvirkes
+af at inddrage grafbaserede værktøjer som Scholia og Hypothes.is i læringsprocessen.
+Scholia analyserer forbindelser mellem videnskabelige videnselementer
+som udgivelser, forfattere, videnskabelige begreber og mere generelle temaer,
+og tilbyder udvidede navigationsmuligheder mellem dem.
+Hypothes.is registrerer annotationer til websider og PDF-dokumenter.
+Vores hypotese er,
+at disse værktøjer, hensigtsmæssigt anvendt,
+kunne støtte studerendes læring.
+
+I vores undersøgelse i problemfeltet
+har vi taget flere fravalg.
+
+Vi undgår "magiske teknologier" som kunstig intelligens.
+Selvom AI-teknologier kan være kraftfulde værktøjer,
+ønsker vi at fokusere på mere tilgængelige og bæredygtige løsninger,
+da "omkostningerne til deep learning-modeller [...] er kendt for at være massive"
+[@Selvan_2023, vores oversættelse].
+Vi søger i stedet at udforske løsninger,
+der er baseret på eksisterende teknologier og metoder,
+som effektivt kan implementeres og bruges af alle.
+
+Vi undgår lukket software.
+Grundkravene om gennemsigtighed og genbrugelighed
+ved Fri software og (delvist) ved åbne standarder
+gør dem væsentligt nemmere for os at undersøge videnskabeligt,
+og for andre at efterprøve.
+
+## Målgruppe
+<!--
+Identifikation af målgrupper og analyse af behov og krav for målgrupperne
+-->
+Problemstillingen,
+som vi har valgt at tage udgangspunkt i,
+er relavant for blandt andet læringsfacilitatorer på RUC,
+som skal formidle viden efter PPL-principperne,
+som er oplyst på RUCs hjemmeside.
+Vi vil gerne arbejde med denne målgruppe,
+da vi ønsker en mere gennemskuelig læringsproces,
+og vi vurderer også,
+at det må være i facilitatorens interesse
+at få formidlet deres viden på den mest optimale måde.
+
+En anden målgruppe,
+som vi gerne vil fokusere på,
+er de studerende på RUC.
+Vi mener,
+at denne målgruppe vil være oplagt,
+da det er dem der i sidste ende får gavn af vores projekt,
+og som oplever begrænsningerne
+ved de nuværende læringsrutiner på studiet.
+Dette henviser primært til de studerende,
+som kan finde læringsprocessen forvirrende
+og har brug for mere systematik,
+gennem grafteori til anvendelse af PPL-principperne.
diff --git a/worlding/_målgruppe.qmd b/worlding/_målgruppe.qmd
deleted file mode 100644
index 84ef5d4..0000000
--- a/worlding/_målgruppe.qmd
+++ /dev/null
@@ -1,27 +0,0 @@
-## Målgruppe
-<!--
-Identifikation af målgrupper og analyse af behov og krav for målgrupperne
--->
-Problemstillingen,
-som vi har valgt at tage udgangspunkt i,
-er relavant for blandt andet læringsfacilitatorer på RUC,
-som skal formidle viden efter PPL-principperne,
-som er oplyst på RUCs hjemmeside.
-Vi vil gerne arbejde med denne målgruppe,
-da vi ønsker en mere gennemskuelig læringsproces,
-og vi vurderer også,
-at det må være i facilitatorens interesse
-at få formidlet deres viden på den mest optimale måde.
-
-En anden målgruppe,
-som vi gerne vil fokusere på,
-er de studerende på RUC.
-Vi mener,
-at denne målgruppe vil være oplagt,
-da det er dem der i sidste ende får gavn af vores projekt,
-og som oplever begrænsningerne
-ved de nuværende læringsrutiner på studiet.
-Dette henviser primært til de studerende,
-som kan finde læringsprocessen forvirrende
-og har brug for mere systematik,
-gennem grafteori til anvendelse af PPL-principperne.
diff --git a/worlding/_problemfelt.qmd b/worlding/_problemfelt.qmd
deleted file mode 100644
index cd33a7e..0000000
--- a/worlding/_problemfelt.qmd
+++ /dev/null
@@ -1,71 +0,0 @@
----
-
----
-
-<!--
-Understøttelse af pædagogisk læring og PPL,
-ved hjælp af datadrevet teknologier som grafteori
--->
-
-# Problemfelt
-
-Titel: Scholia som del af en verdensgøringspraksis
-
-Med teoretisk basis i Ernst Scraubes nye bog
-(dvs. mere præcist de teorier som han lægger til grund - eller hvad de mere simplistisk modsvarer indenfor vores pensum)
-vil vi undersøge vores egen og studiekollegers gruppearbejdspraksis
-i foregående og nuværende semester,
-hhv. med og uden inddragelse af de grafrevne redskaber Scholia og Hypothes.is.
-
-Viden kan formidles på flere måder.
-Indsigt kan opnås på flere måder,
-og indsigt gennem læring involverer formidling af viden.
-
-Roskilde Universitet anvender problemorienteret projektlæring
-som pædagogisk princip.
-Vi er i det 21. århundrede
-med store muligheder med og forventninger til digitale teknologier.
-Roskilde Universitet er en institution med begrænsede ressourcer.
-Det er udfordrende at studere,
-og nogen, men ikke al hjælp er gavnlig for læring.
-
-Mange studerende og læringsfacilitatorer oplever udfordringer
-med at håndtere komplekst tekstmateriale
-og skabe meningsfuld forståelse
-og sammenhæng mellem tekster.
-Vores problemfelt fokuserer specifikt på behovet
-for at understøtte pædagogisk læring og PPL
-(Problemorienteret Projektlæring)
-ved hjælp af datadrevne teknologier som f.eks. grafteori.
-
-Vi vil undersøge,
-om problemorienteret projektlæring (PPL),
-med kernebegreber
-som stilladsering, bridging og constructive alignment,
-ville styrkes eller modvirkes
-af at inddrage grafbaserede værktøjer som Scholia og Hypothes.is i læringsprocessen.
-Scholia analyserer forbindelser mellem videnskabelige videnselementer
-som udgivelser, forfattere, videnskabelige begreber og mere generelle temaer,
-og tilbyder udvidede navigationsmuligheder mellem dem.
-Hypothes.is registrerer annotationer til websider og PDF-dokumenter.
-Vores hypotese er,
-at disse værktøjer, hensigtsmæssigt anvendt,
-kunne støtte studerendes læring.
-
-I vores undersøgelse i problemfeltet
-har vi taget flere fravalg.
-
-Vi undgår "magiske teknologier" som kunstig intelligens.
-Selvom AI-teknologier kan være kraftfulde værktøjer,
-ønsker vi at fokusere på mere tilgængelige og bæredygtige løsninger,
-da "omkostningerne til deep learning-modeller [...] er kendt for at være massive"
-[@Selvan_2023, vores oversættelse].
-Vi søger i stedet at udforske løsninger,
-der er baseret på eksisterende teknologier og metoder,
-som effektivt kan implementeres og bruges af alle.
-
-Vi undgår lukket software.
-Grundkravene om gennemsigtighed og genbrugelighed
-ved Fri software og (delvist) ved åbne standarder
-gør dem væsentligt nemmere for os at undersøge videnskabeligt,
-og for andre at efterprøve.
diff --git a/worlding/index.qmd b/worlding/index.qmd
index da4f761..ae76103 100644
--- a/worlding/index.qmd
+++ b/worlding/index.qmd
@@ -31,24 +31,20 @@ FIXMEs generelt for hele rapporten
<!-- FIXME: engelsk opsummering -->
-{{< include _intro.qmd >}}
-
-{{< include _problemfelt.qmd >}}
-
{{< include _problemformulering.qmd >}}
-{{< include _målgruppe.qmd >}}
+{{< include _baggrund.qmd >}}
{{< include _teori_og_metode.qmd >}}
-{{< include _kilder.qmd >}}
-
{{< include _undersøgelser.qmd >}}
{{< include _konklusion.qmd >}}
{{< include _perspektivering.qmd >}}
+{{< include _kilder.qmd >}}
+
---
# Referenceliste {.appendix}