diff options
author | Ian Valentin Christensen <valentianchristensen@gmail.com> | 2024-04-05 17:38:04 +0200 |
---|---|---|
committer | Ian Valentin Christensen <valentianchristensen@gmail.com> | 2024-04-05 17:38:04 +0200 |
commit | 3f17084fb6ecb3c2d1be8504990907c374898b4e (patch) | |
tree | 0faa19446eba6659eb63b9f7b9ea47404b47f493 | |
parent | 3f377e9215c0c78396df8d1b4bfbbf9e76b12ad3 (diff) |
merge different pages into chapter baggrund
-rw-r--r-- | worlding/_baggrund.qmd (renamed from worlding/_intro.qmd) | 100 | ||||
-rw-r--r-- | worlding/_målgruppe.qmd | 27 | ||||
-rw-r--r-- | worlding/_problemfelt.qmd | 71 | ||||
-rw-r--r-- | worlding/index.qmd | 10 |
4 files changed, 102 insertions, 106 deletions
diff --git a/worlding/_intro.qmd b/worlding/_baggrund.qmd index 9de2295..ce53df7 100644 --- a/worlding/_intro.qmd +++ b/worlding/_baggrund.qmd @@ -1,3 +1,7 @@ +--- + +--- + # Introduktion <!-- Baggrund og problemformulering @@ -100,4 +104,98 @@ Hypothes.is er et system på en server, som opbevarer semantiske annotationer og [Knowledge management]: https://en.wikipedia.org/wiki/Knowledge_management - +<!-- +Understøttelse af pædagogisk læring og PPL, +ved hjælp af datadrevet teknologier som grafteori +--> + +# Problemfelt + +Titel: Scholia som del af en verdensgøringspraksis + +Med teoretisk basis i Ernst Scraubes nye bog +(dvs. mere præcist de teorier som han lægger til grund - eller hvad de mere simplistisk modsvarer indenfor vores pensum) +vil vi undersøge vores egen og studiekollegers gruppearbejdspraksis +i foregående og nuværende semester, +hhv. med og uden inddragelse af de grafrevne redskaber Scholia og Hypothes.is. + +Viden kan formidles på flere måder. +Indsigt kan opnås på flere måder, +og indsigt gennem læring involverer formidling af viden. + +Roskilde Universitet anvender problemorienteret projektlæring +som pædagogisk princip. +Vi er i det 21. århundrede +med store muligheder med og forventninger til digitale teknologier. +Roskilde Universitet er en institution med begrænsede ressourcer. +Det er udfordrende at studere, +og nogen, men ikke al hjælp er gavnlig for læring. + +Mange studerende og læringsfacilitatorer oplever udfordringer +med at håndtere komplekst tekstmateriale +og skabe meningsfuld forståelse +og sammenhæng mellem tekster. +Vores problemfelt fokuserer specifikt på behovet +for at understøtte pædagogisk læring og PPL +(Problemorienteret Projektlæring) +ved hjælp af datadrevne teknologier som f.eks. grafteori. + +Vi vil undersøge, +om problemorienteret projektlæring (PPL), +med kernebegreber +som stilladsering, bridging og constructive alignment, +ville styrkes eller modvirkes +af at inddrage grafbaserede værktøjer som Scholia og Hypothes.is i læringsprocessen. +Scholia analyserer forbindelser mellem videnskabelige videnselementer +som udgivelser, forfattere, videnskabelige begreber og mere generelle temaer, +og tilbyder udvidede navigationsmuligheder mellem dem. +Hypothes.is registrerer annotationer til websider og PDF-dokumenter. +Vores hypotese er, +at disse værktøjer, hensigtsmæssigt anvendt, +kunne støtte studerendes læring. + +I vores undersøgelse i problemfeltet +har vi taget flere fravalg. + +Vi undgår "magiske teknologier" som kunstig intelligens. +Selvom AI-teknologier kan være kraftfulde værktøjer, +ønsker vi at fokusere på mere tilgængelige og bæredygtige løsninger, +da "omkostningerne til deep learning-modeller [...] er kendt for at være massive" +[@Selvan_2023, vores oversættelse]. +Vi søger i stedet at udforske løsninger, +der er baseret på eksisterende teknologier og metoder, +som effektivt kan implementeres og bruges af alle. + +Vi undgår lukket software. +Grundkravene om gennemsigtighed og genbrugelighed +ved Fri software og (delvist) ved åbne standarder +gør dem væsentligt nemmere for os at undersøge videnskabeligt, +og for andre at efterprøve. + +## Målgruppe +<!-- +Identifikation af målgrupper og analyse af behov og krav for målgrupperne +--> +Problemstillingen, +som vi har valgt at tage udgangspunkt i, +er relavant for blandt andet læringsfacilitatorer på RUC, +som skal formidle viden efter PPL-principperne, +som er oplyst på RUCs hjemmeside. +Vi vil gerne arbejde med denne målgruppe, +da vi ønsker en mere gennemskuelig læringsproces, +og vi vurderer også, +at det må være i facilitatorens interesse +at få formidlet deres viden på den mest optimale måde. + +En anden målgruppe, +som vi gerne vil fokusere på, +er de studerende på RUC. +Vi mener, +at denne målgruppe vil være oplagt, +da det er dem der i sidste ende får gavn af vores projekt, +og som oplever begrænsningerne +ved de nuværende læringsrutiner på studiet. +Dette henviser primært til de studerende, +som kan finde læringsprocessen forvirrende +og har brug for mere systematik, +gennem grafteori til anvendelse af PPL-principperne. diff --git a/worlding/_målgruppe.qmd b/worlding/_målgruppe.qmd deleted file mode 100644 index 84ef5d4..0000000 --- a/worlding/_målgruppe.qmd +++ /dev/null @@ -1,27 +0,0 @@ -## Målgruppe -<!-- -Identifikation af målgrupper og analyse af behov og krav for målgrupperne ---> -Problemstillingen, -som vi har valgt at tage udgangspunkt i, -er relavant for blandt andet læringsfacilitatorer på RUC, -som skal formidle viden efter PPL-principperne, -som er oplyst på RUCs hjemmeside. -Vi vil gerne arbejde med denne målgruppe, -da vi ønsker en mere gennemskuelig læringsproces, -og vi vurderer også, -at det må være i facilitatorens interesse -at få formidlet deres viden på den mest optimale måde. - -En anden målgruppe, -som vi gerne vil fokusere på, -er de studerende på RUC. -Vi mener, -at denne målgruppe vil være oplagt, -da det er dem der i sidste ende får gavn af vores projekt, -og som oplever begrænsningerne -ved de nuværende læringsrutiner på studiet. -Dette henviser primært til de studerende, -som kan finde læringsprocessen forvirrende -og har brug for mere systematik, -gennem grafteori til anvendelse af PPL-principperne. diff --git a/worlding/_problemfelt.qmd b/worlding/_problemfelt.qmd deleted file mode 100644 index cd33a7e..0000000 --- a/worlding/_problemfelt.qmd +++ /dev/null @@ -1,71 +0,0 @@ ---- - ---- - -<!-- -Understøttelse af pædagogisk læring og PPL, -ved hjælp af datadrevet teknologier som grafteori ---> - -# Problemfelt - -Titel: Scholia som del af en verdensgøringspraksis - -Med teoretisk basis i Ernst Scraubes nye bog -(dvs. mere præcist de teorier som han lægger til grund - eller hvad de mere simplistisk modsvarer indenfor vores pensum) -vil vi undersøge vores egen og studiekollegers gruppearbejdspraksis -i foregående og nuværende semester, -hhv. med og uden inddragelse af de grafrevne redskaber Scholia og Hypothes.is. - -Viden kan formidles på flere måder. -Indsigt kan opnås på flere måder, -og indsigt gennem læring involverer formidling af viden. - -Roskilde Universitet anvender problemorienteret projektlæring -som pædagogisk princip. -Vi er i det 21. århundrede -med store muligheder med og forventninger til digitale teknologier. -Roskilde Universitet er en institution med begrænsede ressourcer. -Det er udfordrende at studere, -og nogen, men ikke al hjælp er gavnlig for læring. - -Mange studerende og læringsfacilitatorer oplever udfordringer -med at håndtere komplekst tekstmateriale -og skabe meningsfuld forståelse -og sammenhæng mellem tekster. -Vores problemfelt fokuserer specifikt på behovet -for at understøtte pædagogisk læring og PPL -(Problemorienteret Projektlæring) -ved hjælp af datadrevne teknologier som f.eks. grafteori. - -Vi vil undersøge, -om problemorienteret projektlæring (PPL), -med kernebegreber -som stilladsering, bridging og constructive alignment, -ville styrkes eller modvirkes -af at inddrage grafbaserede værktøjer som Scholia og Hypothes.is i læringsprocessen. -Scholia analyserer forbindelser mellem videnskabelige videnselementer -som udgivelser, forfattere, videnskabelige begreber og mere generelle temaer, -og tilbyder udvidede navigationsmuligheder mellem dem. -Hypothes.is registrerer annotationer til websider og PDF-dokumenter. -Vores hypotese er, -at disse værktøjer, hensigtsmæssigt anvendt, -kunne støtte studerendes læring. - -I vores undersøgelse i problemfeltet -har vi taget flere fravalg. - -Vi undgår "magiske teknologier" som kunstig intelligens. -Selvom AI-teknologier kan være kraftfulde værktøjer, -ønsker vi at fokusere på mere tilgængelige og bæredygtige løsninger, -da "omkostningerne til deep learning-modeller [...] er kendt for at være massive" -[@Selvan_2023, vores oversættelse]. -Vi søger i stedet at udforske løsninger, -der er baseret på eksisterende teknologier og metoder, -som effektivt kan implementeres og bruges af alle. - -Vi undgår lukket software. -Grundkravene om gennemsigtighed og genbrugelighed -ved Fri software og (delvist) ved åbne standarder -gør dem væsentligt nemmere for os at undersøge videnskabeligt, -og for andre at efterprøve. diff --git a/worlding/index.qmd b/worlding/index.qmd index da4f761..ae76103 100644 --- a/worlding/index.qmd +++ b/worlding/index.qmd @@ -31,24 +31,20 @@ FIXMEs generelt for hele rapporten <!-- FIXME: engelsk opsummering --> -{{< include _intro.qmd >}} - -{{< include _problemfelt.qmd >}} - {{< include _problemformulering.qmd >}} -{{< include _målgruppe.qmd >}} +{{< include _baggrund.qmd >}} {{< include _teori_og_metode.qmd >}} -{{< include _kilder.qmd >}} - {{< include _undersøgelser.qmd >}} {{< include _konklusion.qmd >}} {{< include _perspektivering.qmd >}} +{{< include _kilder.qmd >}} + --- # Referenceliste {.appendix} |