summaryrefslogtreecommitdiff
diff options
context:
space:
mode:
authorJonas Smedegaard <dr@jones.dk>2024-06-02 14:33:23 +0200
committerJonas Smedegaard <dr@jones.dk>2024-06-04 17:35:42 +0200
commit0a9425783a2945b2a71f0394c4952bf485fa5ecc (patch)
tree63a8c186093e4d52c94baaf123a173b456d8e78f
parentb478d589b462ad8652223e40d632a1955a3e4f0b (diff)
drop Scholia as more than periferal object for examination
-rw-r--r--worlding/_analysis.qmd9
-rw-r--r--worlding/_conclusion.qmd6
-rw-r--r--worlding/_intro.qmd8
-rw-r--r--worlding/_method.qmd6
-rw-r--r--worlding/_outline.qmd6
-rw-r--r--worlding/index.qmd2
6 files changed, 17 insertions, 20 deletions
diff --git a/worlding/_analysis.qmd b/worlding/_analysis.qmd
index 1723b8c..40195ee 100644
--- a/worlding/_analysis.qmd
+++ b/worlding/_analysis.qmd
@@ -1,11 +1,10 @@
# Analyse
Vores nuværende konkrete praksis for 5-stjernet læsning
-involverer teknologierne Scholia, Hypothes.is og Markdown.
+involverer primært teknologierne Scholia, Hypothes.is og Markdown.
+Blandt disse vil vi i denne rapport undersøge Hypothes.is,
+og kun perifært komme ind på de øvrige dele.
-Scholia, Hypothes.is og Markdown undersøges
-som teknologiske artefakter.
-
-Ved vores analyse af teknologierne
+Ved vores analyse
anvender vi som eksempel et uddrag af vores egen brug af teknologierne
til kollaborativ læsning af @Schraube2024.
diff --git a/worlding/_conclusion.qmd b/worlding/_conclusion.qmd
index ea98575..1d45d72 100644
--- a/worlding/_conclusion.qmd
+++ b/worlding/_conclusion.qmd
@@ -17,9 +17,9 @@ Hypothes.is udvider læringsemnets kontekst vha. offentlige annotationer,
idet den studerende gennem sin læsning kan deltage i en dialog med andre læsere.
Den affinitive bevægelse understøttes dermed potentielt,
da intersubjektiv dialog kan blive en naturlig del af at fordybe sig i en tekst.
-Scholia anvendt nysgerrigt og konstruktivistisk, som wiki frem for søgemaskine,
-indgår i denne verdeningspraksis ved at fremme arbejdet med relationer
-frem for definitioner.
+Scholia, anvendt nysgerrigt og konstruktivistisk som wiki frem for søgemaskine,
+kan indgå i denne verdeningspraksis,
+til en dialogiserende proces også i forhold til definering af begreber.
Resultaterne af projektets undersøgelse peger på,
at 5-stjernet læsning bedre understøtter den tentakulære læringsproces
diff --git a/worlding/_intro.qmd b/worlding/_intro.qmd
index aaa9081..3409608 100644
--- a/worlding/_intro.qmd
+++ b/worlding/_intro.qmd
@@ -93,11 +93,11 @@ og samtidigt stimulerer til legende udforskning af flerdimensionelle ambiguitete
Her vil vi inddrage TSA til at analysere et digitalt værktøj,
som vi har udvalgt på baggrund af svaret på forrige spørgsmål.
-Vi regner med som minimum at beskrive værktøjet Scholia,
-idet selve værktøjet er tomt men virker ved at hente data
-fra åbent tilgængelige databaser som Wikidata.
+Vi vil konkret undersøge værktøjet Hypothes.is,
+og perifært omtale Scholia og Markdown,
+som også indgår i vores læseteknik.
-> Hvilken læringspraksis kunne inddrage Scholia
+> Hvilken læringspraksis kunne inddrage værktøjer som Hypothes.is
> til at understøtte indholdsmæssig læring digitalt?
Her vil vi skitsere,
diff --git a/worlding/_method.qmd b/worlding/_method.qmd
index 811358d..c29fbbc 100644
--- a/worlding/_method.qmd
+++ b/worlding/_method.qmd
@@ -28,9 +28,9 @@ Læseteknikken 5-stjernet læsning omfatter:
vha. en samling af POSIX-software,
væsentligst Python-biblioteket rdflib.
-Disse digitaliseringsrelaterede redskaber
-vil vi analysere som teknologiske systemer,
-og digitaliseringerne de skaber som teknologiske artefakter,
+Blandt disse digitaliseringsrelaterede redskaber
+vil vi analysere Hypothes.is som teknologiske system,
+og digitaliseringerne det skaber som teknologiske artefakter,
ifølge den filosofiske teori om teknologi i @deVries2016.
Vi vil desuden undersøge deres indvirkning i læring
vha. teorien for tentakulær læring [@Schraube2024].
diff --git a/worlding/_outline.qmd b/worlding/_outline.qmd
index 9cb5718..a922569 100644
--- a/worlding/_outline.qmd
+++ b/worlding/_outline.qmd
@@ -81,10 +81,10 @@ med det formål at tilskynde global kollaborativ vidensdeling.
Vores nuværende konkrete praksis for 5-stjernet læsning
involverer teknologierne Scholia, Hypothes.is og Markdown.
-Scholia, Hypothes.is og Markdown undersøges
-som teknologiske artefakter.
+Blandt disse undersøger vi Hypothes.is og dets digitaliseringer
+som hhv. teknologisk system og teknologiske artefakter.
-Ved vores analyse af teknologierne
+Ved vores analyse
anvender vi som eksempel et uddrag af vores egen brug af teknologierne
til kollaborativ læsning af @Schraube2024.
diff --git a/worlding/index.qmd b/worlding/index.qmd
index 53b8d59..948fcd8 100644
--- a/worlding/index.qmd
+++ b/worlding/index.qmd
@@ -35,8 +35,6 @@ breaks: false
{{< include _analysis.qmd >}}
-{{< include _analysis_scholia.qmd >}}
-
{{< include _analysis_hypothesis.qmd >}}
{{< include _analysis_markdown.qmd >}}