summaryrefslogtreecommitdiff
diff options
context:
space:
mode:
authorJonas Smedegaard <dr@jones.dk>2024-05-29 21:30:15 +0200
committerJonas Smedegaard <dr@jones.dk>2024-06-04 17:35:42 +0200
commiteb68354b17b9a49092da7bdd76d6ab3623da5529 (patch)
treeef6d08c3a359e53917cbb467e5c8d5db622e65c1
parent5d9202d1ec1d87b33b123e2dc74c116bb34e87c8 (diff)
rephrase outline, introducing concept 5-star reading
-rw-r--r--worlding/_outline.qmd77
1 files changed, 54 insertions, 23 deletions
diff --git a/worlding/_outline.qmd b/worlding/_outline.qmd
index b992b41..56aba78 100644
--- a/worlding/_outline.qmd
+++ b/worlding/_outline.qmd
@@ -6,35 +6,53 @@ Digitalisering er typisk effektiviserende og rationaliserende,
som synes at konflikte med pointer i nyere læringsforskning,
om at læring svækkes af en for operationel, rationel tilgang.
+Vores læseteknik, som vi kalder 5-stjernet læsning,
+er drevet af et ideale om at anvende og producere 5-stjernet data
+som del integreret del af videnskabeligt arbejde.
+
Problemformulering:
- * Kan vores læseteknik styrke indholdsrelaterede aspekter af dybere læring?
+ * Kan 5-stjernet læsning styrke indholdsrelaterede aspekter af dybere læring?
Underspørgsmål:
* Hvilke betingelser er gældende for at kunne opnå dybere læring?
- * Hvilken funktionalitet karakteriserer vores læseteknik?
- * Hvordan påvirker vores læseteknik læringsprocessen?
+ * Hvilken funktionalitet karakteriserer 5-stjernet læsning?
+ * Hvordan påvirker 5-stjernet læsning læringsprocessen?
## Metode
-Vi undersøger vores egen læringsproces,
-med en læseteknik som involverer digitaliseringer,
-og evaluerer derefter,
+Vi undersøger teknikken 5-stjernet læsning anvendt på en konkret tekst,
+og evaluerer herefter,
om vi har lært noget om det materiale vi læste om.
-Den undersøgte læringsproces består i at læse en dugfrisk teori om læring.
+Teksten vi undersøger læsningen af er en dugfrisk teori om læring.
Læseteknikken omfatter kollaborativ annotering af tekstnære passager,
kobling af annotationerne til en global kollektivt udviklet begrebsdatabase,
skitsering af en ontologi over de identificerede begrebers sammenhænge
og automatisk visualisering af den konstruerede ontologi.
-Evalueringen består i at sammenholde visualiseret ontologi med original teori,
+Evalueringen består i at sammenholde visualisering af ontologi
+med teorien,
gennem kvalitative ekspertinterviews med forfatteren til teorien
om vores forståelse af teorien og forfatterens forståelse af vores model.
## Teori
+Vores undersøgelse af 5-stjernet læsning
+tager udgangspunkt i teorien om tentakulær læring,
+og inddrager elementer fra teorien Læringstrekanten.
+Vi inddrager desuden to didaktiske modeller, SAMR og DigiPro.
+
+Modellering på basis af digitaliseringer fra 5-stjerned læsning
+udvikler vi parallelt med den digitaliserende læsning,
+i en iterativ designproces
+som beskrevet blandt andet i @Stanford2013,
+med den akademiske udvidelse af @Pontis2015
+og inddragelse af metoder fra Stanfords nyere reviderede model,
+Frigørende Design (Liberating Design)
+[@Stanford2021].
+
### Tentakulær læring
Teorien kan siges at knytte sig til økologiske kognitionsteorier,
@@ -46,6 +64,8 @@ placerer indhold og materiale på samme dimension,
skelner tentakulær læring mellem separate indholds- og materialdimensioner
[@Schraube2024].
+FIXME: brug i rapport, men drop fra disposition
+
### 5-stjernet data
5-stjernet data er et koncept,
@@ -56,8 +76,13 @@ og dels den videreudviklede vision
om en langt mere nuanceret kollaborativ vidensdeling
som bl.a. går under betegnelsen *Det semantiske web*.
+FIXME: Undgå/nedtone begrebet semweb!
+
## Analyse
+Vores nuværende konkrete praksis for 5-stjernet læsning
+involverer teknologierne Scholia, Hypothes.is og Markdown.
+
Scholia, Hypothes.is og Markdown undersøges
som teknologiske artefakter.
@@ -73,36 +98,42 @@ til kollaborativ læsning af @Schraube2024.
Semantiske noter i Markdown
-## Konstruktion af 5-stjernet viden
+### Samlet system
+
+Opsummeringer:
+
+Vores ideale om at arbejde med 5-stjernet data præger vores fokus
+og har sammenfald med læringsteoriens indholdsdimension --
+både ekspansive aktionsgrunde og affinitive bevægelser.
+Vores proces knytter sig *ikke* til de digitaliseringsbegrænsninger,
+som omtales i @Schraube2024.
+
+Delkonklusion:
+Vores proces kan rimeligvis siges
+at have potentiale for dybere læring,
+altså tentakulær læring med brug af begreb indenfor læringsteorien.
+
+## Konstruktion af ontologi
Som evaluering af,
-om det vi digitaliseret har læst giver mening,
+om de digitaliserede data affødt af 5-stjernet læsning giver mening,
har vi prøvet at sammensætte de komponenter,
vi identificerede og klassificerede som del af digitaliseringerne,
som en ontologi om læring.
Evalueringen kan ikke validere om vi har læst teksten som det var hensigten,
og derfor om vi har lært noget.
-Eller mere præcist om der der ressonerer for os
+Eller mere præcist om det der ressonerer for os
er det samme som ressonerer hos tekstens forfatter.
Men hvis stumperne har en form for sammenhængskraft,
er der *mulighed* for at hvad vi synes giver "mening"
også er "meningen" i den akademiske verden vi er i dialog med.
-### Semantiske tentakler
+### Evaluering af læring gennem visualisering af ontologi
-Opsummeringer:
+### Evaluering af 5-stjernede data
-Vores proces i at stræbe mod 5-stjernet viden
-har sammenfald med læringsteoriens indholdsdimension --
-både ekspansive aktionsgrunde og affinitive bevægelser.
-Vores proces har *ikke* sammenfald
-med de i læringsteoriens fremstilling fremhævede problemer med digitalisering.
-
-Delkonklusion:
-Vores proces kan rimeligvis siges
-at have potentiale for dybere læring,
-altså tentakulær læring med brug af begreb indenfor læringsteorien.
+Ontologien er 3-stjernet viden [@Janowicz2014].
Delkonklusion:
Vores designprodukt kan rimeligvis siges