summaryrefslogtreecommitdiff
diff options
context:
space:
mode:
authorIan Valentin Christensen <ian@localhost.localdomain>2024-04-29 14:41:15 +0200
committerIan Valentin Christensen <ian@localhost.localdomain>2024-04-29 14:41:15 +0200
commitd75d677aeae7c3ac204f7b05e3cd4a373b48aae9 (patch)
treea5be1c402e338df328c0c36118e6ed50a9b42a9d
parent9a0a117202adfd31b2318bda595d47e4c9ebdd31 (diff)
add markdown table to waste and add dot files for learning
-rw-r--r--waste/dimensioner.md35
-rw-r--r--waste/konceptualisering.md2
-rw-r--r--worlding/_learning.dot25
-rw-r--r--worlding/_learningbox.dot39
4 files changed, 98 insertions, 3 deletions
diff --git a/waste/dimensioner.md b/waste/dimensioner.md
index d0b73c1..75a2340 100644
--- a/waste/dimensioner.md
+++ b/waste/dimensioner.md
@@ -101,7 +101,7 @@ Anvendelsen af kildesortering maskerer dermed potentialet ved ren udsortering.
## Motivation
-https://en.wikiversity.org/wiki/Motivation_an d_emotion/Book/2016/Recycling_motivation
+https://en.wikiversity.org/wiki/Motivation_and_emotion/Book/2016/Recycling_motivation
## Rettidighed ift. skraldeopfattelse
@@ -125,4 +125,35 @@ eller helt undgå at producere skrald.
## Skoling
-
+# Anvendelse af dimensioner
+
+Ved hjælp af de opstillede dimensioner er det muligt
+at opstille et skema, som kan fungere som fundament
+for projekter, der vil arbejde med skraldeproblemet.
+Dimensionerne kan hjælpe projekterne med at stille skarpt på,
+hvad de forsøger at løse og hvilke dimensioner,
+løsningen vedrører.
+
+|**Personlig motivation**||||
+| - | - | - | - |
+|Socialt motiv|Egoisme|Altruisme|Forbrugerens motiv for at sortere|
+|Forståelse|Uvidende|Bevidst|Forbrugerens forståelse af, hvordan man sorterer korrekt|
+|Uafhængighed|Selvforsynende|Integreret|Forbrugerens grad af afhængighed af samfundet|
+|Forbrugsevne|Fattig|Rig|Evnen for forbrugeren til at skabe nyt affald ved at forbruge|
+|Sorteringstid|Kort|Lang|Mængden af tid, forbrugeren behøver for at sortere korrekt|
+|Indsats|Indifferent|Dedikeret|Hvor meget energi forbrugeren lægger i at genbruge korrekt|
+|Grundighed|Ligegyldighed|Pligtopfyldende|Effektiviteten af forbrugerens sorteringsindsats|
+|Bekvemmelighed|Nem|Svær|Udfordringen for forbrugeren i at genbruge korrekt|
+|**Systematisk organisering**||||
+|Sorteringssted|Kildesortering|Udsortering|Stedet hver kategori af affald bliver opdelt|
+|Sorteringsgrad|Lav|Høj|Mængden af kategorier forbrugeren skal opdele sit affald i|
+|Skraldemængde|Lav|Høj|Mængden af affald der tømmes hver gang|
+|Friskhed|Lav|Høj|Hyppigheden af opsamlinger af affald|
+|Styreform|Nedefra op|Oppefra ned|Graden af indflydelse fra forbrugeren på affaldscyklussen|
+|Datatilgængelighed|Lukket|Transparent|Tilgængeligheden af data til hvert punkt i affaldets cyklus|
+|Persondata|Privat|Offentlig|Graden af privatliv i affaldscyklussen|
+|Transport|Kort|Lang|Forbrugerens transport til sit lokale opsamlingspunkt|
+
+Det opstillede skema er i virkeligheden ganske rigidt
+og udynamisk.
+Den \ No newline at end of file
diff --git a/waste/konceptualisering.md b/waste/konceptualisering.md
index 995a422..3e809fd 100644
--- a/waste/konceptualisering.md
+++ b/waste/konceptualisering.md
@@ -1,4 +1,4 @@
-Morfologi skemaet viser forskellige typer af konkurrencer,
+Morfologiskemaet viser forskellige typer af konkurrencer,
der kunne afholdes for at udforske ideer til løsninger af skraldeproblemet.
Her kan det bemærkes, at Roskilde Universitets tilgang ikke stiller nogen krav,
men forsøger at være så bred som muligt.
diff --git a/worlding/_learning.dot b/worlding/_learning.dot
new file mode 100644
index 0000000..0d62b12
--- /dev/null
+++ b/worlding/_learning.dot
@@ -0,0 +1,25 @@
+digraph {
+LearningMaterial -> Knowledge [ label="approximates" ]
+Teacher -> LearningMaterial [ label="explains" ]
+Distraction -> Attention [ label="breaks" ]
+PreLearned -> Knowledge [ label="approximates" ]
+World -> PreLearned [ label="challenges" ]
+Motivation -> Attention [ label="enables" ]
+Defensive -> Motivation [ label="type of",arrowtail=icurve ]
+Expansive -> Motivation [ label="type of",arrowtail=icurve ]
+Digitalization -> {Notifications SearchEngines} [ label="enables" ]
+Notifications -> Distraction [ label="causes" ]
+SearchEngines -> LearningMaterial [ label="finds" ]
+Knowledge -> World [ label="describes" ]
+Need -> Defensive [ label="causes" ]
+Want -> Expansive [ label="causes" ]
+{World PreLearned} -> Discrepancy [ label="constitutes" ]
+Attention -> LearningDepth [ label="enables" ]
+LearningDepth -> Discrepancy [ label="decreases" ]
+Skill -> Action [ label="enables" ]
+PreLearned -> Skill [ label="determines" ]
+Discrepancy -> Success [ label="determines" ]
+Success -> Goal [ label="accomplishes" ]
+University -> Expectations [ label="dictates" ]
+Teacher -> Expectations [ label="embodies" ]
+} \ No newline at end of file
diff --git a/worlding/_learningbox.dot b/worlding/_learningbox.dot
new file mode 100644
index 0000000..eb0ea81
--- /dev/null
+++ b/worlding/_learningbox.dot
@@ -0,0 +1,39 @@
+digraph {
+ compound=true;
+ Distraction [shape=box]
+ Success [shape=box]
+
+ LearningMaterial -> Knowledge [ label="describes" ]
+ Teacher -> LearningMaterial [ label="explains" ]
+ Distraction -> Attention [ label="breaks" ]
+ World -> Knowledge [ label="challenges" ]
+ Motivation -> Attention [ label="enables" ]
+ Defensive -> Motivation [ label="type of",arrowtail=icurve ]
+ Expansive -> Motivation [ label="type of",arrowtail=icurve ]
+ Digitalization -> {Notifications SearchEngines} [ label="enables" ]
+ Notifications -> Distraction [ label="causes" ]
+ SearchEngines -> LearningMaterial [ label="finds" ]
+ Knowledge -> World [ label="approximates" ]
+ Need -> Defensive [ label="causes" ]
+ Want -> Expansive [ label="causes" ]
+ Attention -> LearningDepth [ label="enables" ]
+ LearningDepth -> Knowledge [ /*lhead=cluster1,*/label="decreases" ]
+ Knowledge -> Success [ /*ltail=cluster1,*/label="determines" ]
+ Success -> Goal [ label="accomplishes" ]
+ University -> Expectations [ label="dictates" ]
+ Teacher -> Expectations [ label="embodies" ]
+ Expectations -> Need [ label="causes" ]
+ Knowledge -> Action [ label="guides" ]
+ Action -> World [ label="interacts with" ]
+ Failure -> Knowledge [ label="disproves" ]
+ Knowledge -> LearningMaterial [ ]
+
+ /*
+ subgraph cluster1 {
+ node [style=filled]
+ World; Knowledge;
+ label = "Discrepancy"
+ color=red
+ }
+ */
+} \ No newline at end of file