summaryrefslogtreecommitdiff
diff options
context:
space:
mode:
authorJonas Smedegaard <dr@jones.dk>2024-06-02 11:39:36 +0200
committerJonas Smedegaard <dr@jones.dk>2024-06-04 17:35:42 +0200
commit70a5f4bd8c0b6c047ea4f72e0299268ea001f572 (patch)
treebec2f410c7fdba045c0c29fe25b85f7f39461965
parenta40a620a6db08b902d64cb476e05e41c607e978e (diff)
involve deVries' theory of technological artifacts
-rw-r--r--ref.bib19
-rw-r--r--worlding/_analysis_hypothesis.qmd9
-rw-r--r--worlding/_method.qmd9
3 files changed, 32 insertions, 5 deletions
diff --git a/ref.bib b/ref.bib
index 136391c..7df4925 100644
--- a/ref.bib
+++ b/ref.bib
@@ -168,6 +168,14 @@
crossref = "Allemang2020book",
}
+@InBook{deVries2016ch2,
+ title = "Technological Artifacts",
+ doi = "10.1007/978-3-319-32945-1_2",
+ pages = "11--22",
+ crossref = "deVries2016",
+ file = ":deVries2016ch2 - Technological Artifacts.pdf:PDF",
+}
+
@InBook{Diefenbach2021,
author = "Dennis Diefenbach and Max De Wilde and Samantha Alipio",
booktitle = "Lecture Notes in Computer Science",
@@ -448,6 +456,17 @@
booktitle = "Wiki Writing: Collaborative Learning in the College Classroom",
}
+@Book{deVries2016,
+ author = "Marc J. {de Vries}",
+ date = "2016",
+ title = "Teaching about Technology: An Introduction to the Philosophy of Technology for Non-philosophers",
+ booktitle = "Teaching about Technology",
+ booksubtitle = "An Introduction to the Philosophy of Technology for Non-philosophers",
+ doi = "10.1007/978-3-319-32945-1",
+ ISBN = "978-3-319-32945-1",
+ publisher = "Springer International Publishing",
+}
+
@Booklet{DuCharme2013,
author = "Bob {DuCharme}",
date = "2013-08-13",
diff --git a/worlding/_analysis_hypothesis.qmd b/worlding/_analysis_hypothesis.qmd
index 365aae7..f87dacb 100644
--- a/worlding/_analysis_hypothesis.qmd
+++ b/worlding/_analysis_hypothesis.qmd
@@ -20,8 +20,13 @@ hvor hypothes.is annotationer og arbejdet med dem relaterer til læring.
### Annotationer
-En annotation er en kommentar eller en note,
-som tilknyttes et stykke tekst eller et diagram.
+En annotation er et notat,
+som er direkte tilknyttet en anden tekst.
+Annotering er den handling at forsyne en tekst med en annotation.
+En annotation er dermed ifølge @deVries2016 et teknologisk artefakt:
+Den er produktet af den menneskeskabte aktivitet at annotere,
+som er primært teknologisk orienteret.
+
Selve annoteringen er en handling,
som kan deles op i en række mindre operationer.
diff --git a/worlding/_method.qmd b/worlding/_method.qmd
index c6d4516..dad855f 100644
--- a/worlding/_method.qmd
+++ b/worlding/_method.qmd
@@ -13,6 +13,8 @@ Dels at forstå hvad læring er ifølge denne teori,
og dels at skabe empiri i form af digitaliseringer,
til brug i den efterfølgende evaluering af vores læseteknik.
+## Teknologiforståelse
+
Læseteknikken 5-stjernet læsning omfatter:
1. Kollaborativ annotering af tekstnære passager
@@ -27,9 +29,10 @@ Læseteknikken 5-stjernet læsning omfatter:
væsentligst Python-biblioteket rdflib.
Disse digitaliseringsrelaterede redskaber
-og digitaliseringerne vi skaber med dem
-vil vi analysere som Teknologiske Systemer og Artefakter,
-med særligt fokus på deres indvirkning i læring,
+vil vi analysere som teknologiske systemer,
+og digitaliseringerne de skaber som teknologiske artefakter,
+ifølge den filosofiske teori om teknologi i @deVries.
+Vi vil desuden undersøge deres indvirkning i læring
vha. teorien for tentakulær læring [@Schraube2024].
## Evaluering gennem design og konstruktion