summaryrefslogtreecommitdiff
diff options
context:
space:
mode:
authorJonas Smedegaard <dr@jones.dk>2024-05-29 11:41:06 +0200
committerJonas Smedegaard <dr@jones.dk>2024-06-04 17:35:42 +0200
commit46769e620a6c866f746231e34df2082405ab755e (patch)
tree7a6b3e529d7d965359f8a92c152c9bdd37657f88
parent8c0a9b25bbcef6a54b6157856b5a8a3c736ed131 (diff)
add metod to outline
-rw-r--r--worlding/_outline.qmd25
1 files changed, 25 insertions, 0 deletions
diff --git a/worlding/_outline.qmd b/worlding/_outline.qmd
index e5a1252..1a2f790 100644
--- a/worlding/_outline.qmd
+++ b/worlding/_outline.qmd
@@ -1,7 +1,32 @@
## Introduktion
+Vi bruger digitaliseringer når vi læser akademiske tekster,
+men vi ved ikke om det reelt hjælper vores læring:
+Digitalisering er typisk effektiviserende og rationaliserende,
+som synes at konflikte med pointer i nyere læringsforskning,
+om at læring svækkes af en for operationel, rationel tilgang.
+
### Problemformulering
+Kan digitaliseringer styrke indholdsrelaterede aspekter af dybere læring?
+
+## Metode
+
+Vi undersøger vores egen læringsproces,
+med en læseteknik som involverer digitaliseringer,
+og evaluerer derefter,
+om vi har lært noget om det materiale vi læste om.
+
+Den undersøgte læringsproces består i at læse en dugfrisk teori om læring.
+Læseteknikken omfatter kollaborativ annotering af tekstnære passager,
+kobling af annotationerne til en global kollektivt udviklet begrebsdatabase,
+skitsering af en ontologi over de identificerede begrebers sammenhænge
+og automatisk visualisering af den konstruerede ontologi.
+
+Evalueringen består i at sammenholde visualiseret ontologi med original teori,
+gennem kvalitative ekspertinterviews med forfatteren til teorien
+om vores forståelse af teorien og forfatterens forståelse af vores model.
+
## Teori
### Tentakulær læring