summaryrefslogtreecommitdiff
diff options
context:
space:
mode:
authorJonas Smedegaard <dr@jones.dk>2024-03-16 12:31:33 +0100
committerJonas Smedegaard <dr@jones.dk>2024-03-16 12:31:33 +0100
commitde3556a47861a4c1d869c20522a36d07ef27637d (patch)
tree8be9482288707a62ec7e95d9e49ce399bdf33840
parenta52dd869811e904ded01ae6c5a364a4144c312ac (diff)
update content
-rw-r--r--code/index.qmd164
1 files changed, 87 insertions, 77 deletions
diff --git a/code/index.qmd b/code/index.qmd
index 218dcc5..c62578f 100644
--- a/code/index.qmd
+++ b/code/index.qmd
@@ -31,27 +31,30 @@ breaks: false
I dagens digitale tidsalder står undervisning og læring overfor udfordringer,
hvor komplekst tekstmateriale kræver effektive værktøjer
til at kunne analysere og forstå dem.
-Dette projekt fokuserer på at udforske anvendelsen af grafteori
+Dette projekt undersøger anvendelsen af grafteori
som en datadrevet tilgang til at støtte læring.
-Vi søger at udvikle et værktøj,
-der kan analysere og visualisere teksmateriale
-for at forbedre både studerendes læring
-og underviseres undervisningspraksis.
-
-En paradoksal realitet, som vi står overfor, er det faktum,
-at vi lever i en tid med meget store teknologiske fremskridt,
-men stadigt mangler grundlæggende teknologier
-som OCR-scannede tekster
-og tilstrækkelig metadata i det udleverede materiale,
-trods mange års udvikling og opfindelsen af World Wide Web.
-
-Dette førte os til vores projekt, som vi introducerer med udgangspunkt i TSA tema bindingerne præsenteret i undervisningen. Vores projekt fokuserer på at omdanne den eksisterende løringsmetode til en mere digital og integreret tilgang, specifikt rettet mod 'to-be' scenariet og evalueringen af denne tilgang.
-
-En væsentlig del af vores projekt involverer at dykke ned i, hvilke teknologiske understøttede læringsaktiviteter (TSA) vi vil integrere og analysere. Det er vigtigt for os at forstå de effekter, TSA vil have på vores projekt og hvordan de kan bidrage til at opnå vores mål. For at navigere i denne proces har vi vendt os mod FEDS (Framework for Evalutation in Design Science), som vi blev præsenteret for i første semester under Design og Konstruktion.
-
-FEDS giver os et solidt grundlag for at evaluere vores design og ens implementering i læringsprocesen. Ved at anvende FEDS fokuserer vi på at analyserer vores evalueringskontekt og krav, som kan hjælpe os med at indentificerer relevante elavueringsstrategier og vælge passende evalueringsmetoder. Dette inkluderer både formativ og summativ evaluering for at sikre, at vores design ikke kun er teoretisk gennemført, men også er effektivt når det bruges i praksis.
-
-Samlet set vil vi gerne gennem vores projekt forbedre den nuværende læringsmetode som bruges hos RUC, ved brug af grafterori til at suplementere for PPL læring. Vi vil gennem dette gøre læringsmaterialer mere tilgængelig og indbyrdes forbundet, samt anvende FEDS til grundigt at evaluere vores tilgange effektivitet. Ved at gøre dette håber vi at bidrage til en mere interaktiv og engagerende læringsoplevelse for studerende på RUC.
+Vi ser konkret på det digitale redskab Scholia,
+der kan analysere og visualisere relationer
+mellem videnskabelige tekster, forskere og stofområder,
+og evaluerer redskabet
+anvendt til at understøtte læring ved Humtek-studiet på RUC.
+
+Vi finder det paradoksalt,
+at vi i en tid med meget store teknologiske fremskridt
+og flere årtiers erfaring i avanceret hyperlinking med World Wide Web,
+på vores RUC-studie anvender mangelfuldt krydsrefereret læringsmatiale,
+bl.a. indscannede tekster uden OCR-scanning
+og dokumenter i proprietære formater.
+
+For os nye studerende fremstår formidlingen af læringsmateriale som uprofessionel, forvirrende og ineffektiv:
+Vi føler os bremset i vores muligheder for at navigere i og skabe overblik over de vidensfelter vi introduceres for,
+så vi kan komme *i gang* med vores læring.
+Vi undrer os derfor over,
+om det vi føler bremsende reelt er bevidst planlagt,
+som del af de anvendte pædagogiske metoder.
+Vi er altså nysgerrige på,
+om anvendelsen af digitale teknologier til navigation i metadata
+kunne *styrke* eller måske *forstyrre* vores læring på RUC.
## Problemfelt
@@ -69,6 +72,18 @@ ved hjælp af datadrevet teknologier som grafteori
• Er det noget, der forekommer jer at være paradoksalt? Her kan I også redegøre for fravalg, I allerede har besluttet eller overvejet)
-->
+Viden kan formidles på flere måder.
+Indsigt kan opnås på flere måder,
+og indsigt gennem læring involverer formidling af viden.
+
+RUC er funderet i problemorienteret projektlæring
+som pædagogiske principper.
+Vi er i det 21. århundrede
+med store muligheder med og forventninger til digital teknologier.
+RUC er en institution med begrænsede ressourcer.
+Det er udfordrende at studere,
+og nogen men ikke al hjælp er gavnlig for læring.
+
Mange studerende og undervisere oplever udfordringer
med at håndtere komplekst tekstmateriale
og skabe meningsfuld forståelse
@@ -79,59 +94,33 @@ for at understøtte pædagogisk læring og PPL
ved hjælp af datadrevne teknologier som grafteori.
Vi vil undersøge,
-om PPL kernebegreberne
-som stilladsering, bridging og constructive alignment
-kan bruges
-til udvikling af nye graf baserede læringsværktøjer til studerende.
-Med fokus på at skabe sammenhængende og støttende læringsmiljøer,
-kan disse begreber hjælpe
-med udviklingen af innovative værktøjer,
-der hjælper med at opbygge forståelse og forbindelser
-mellem emner og koncepter.
-Ved at integrere grafteori,
-kan vi skabe værktøjer,
-der analyserer forbindelser mellem forskellige læringselementer,
-og identificerer muligheder,
-for at forbedre undervisningen
-og støtte studerendes læring mere effektivt.
-
-Mange studerende rundt omkring står over for en udfordring,
-som er velkendt på mange universiteter.
-Der er mangel på effektive værktøjer
-til at navigere gennem udleveret materiale,
-såsom PDF filer.
-Dette problem er blevet større
-i takt med øget brug af digitale læremidler
-og tekster uden tilstrækkelig metadata og sammenhæng.
-Det er et problem,
-der ikke kun er interessant og relavant,
-men også noget,
-der fortjener opmærksomhed og handling.
-
-Mange universitetsstuderende har udtrykt frustration
-over den tid,
-de bruger på at finde rundt i ustrukturerede tekster og PDF'er.
-Denne rudfordring
-med at finde relevant information
-og skabe forståelse for teksmateriale
-påvirker ikke kun studieeffektivitet,
-men også deres generelle læringsoplevelse.
-For underviserere er det også en udfordring
-at skabe sammenhængende undervisningsforløb
-når de står over for tekster
-uden tilstrækkelig metadata og semantisk sammenhæng.
-
-I løsningen af dette problemfelt,
+om problemorienteret projektlæring (PPL),
+med kernebegreber
+som stilladsering, bridging og constructive alignment,
+kunne styrkes eller modvirkes
+af at inddrage grafbaserede værktøjer som Scholia i læringsprocessen.
+Grafbaserede værktøjer som Scholia
+analyserer forbindelser mellem videnskabelige videnselementer,
+som udgivelser, forfattere, videnskabelige begreber og mere generelle temaer,
+og tilbyder udvidede navigationsmuligheder mellem dem.
+Vores hypotese er,
+at sådanne værktøjer, hensigtsmæssigt anvendt,
+kunne støtte studerendes læring.
+
+I vores undersøgelse i problemfeltet
har vi taget flere fravalg.
+
Vi undgår brugen af "magiske teknologier" såsom kunstig intelligens.
Selvom AI-teknologier kan være kraftfulde værktøjer,
ønsker vi at fokusere på mere tilgængelige og bæredygtige løsninger,
der ikke afhænger af kompleksiteten ved AI.
Vi søger i stedet at udforske løsninger,
der er baseret på eksisterende teknologier og metoder,
-som effektivt kan implementeres og bruges af alle,
-der er en del af uddannelseslivet,
-for eksempel [Scholia] og [Hypothes.is].
+som effektivt kan implementeres og bruges af alle.
+
+Vi undgår at undersøge proprietære redskaber.
+[FIXME: noget om at gennemsigtigheden i Fri software og åbne standarder
+er nemmere at undersøge videnskabeligt]
## Tema
@@ -173,6 +162,8 @@ til at sikre dækning af Design og Konstruktion
*Hvordan kunne en eller flere RDF-baserede services konstrueres,
så den/de understøtter kollaborativ akademisk læring?*
+*Kan vi komme på et prdukt eller en metode, som vi kan bruge i slutningen af projektet?*
+
## Målgruppe
<!--
@@ -236,6 +227,18 @@ Vi vil undersøge og afdække to digitale redskaber -
som teknologiske systemer,
og reflektere over hvordan de kunne anvendes ved Humtek-studiet.
+
+<!--
+FIXME:
+Integrer nedenenstående (hentet fra indledningen),
+men omskriv til ikke at ville "omdanne" læringsmetoder -
+eller drop det, hvis det ike bidrager noget nyt til afsnittet.
+
+Vores projekt fokuserer på at omdanne den eksisterende læringsmetode til en mere digital og integreret tilgang, specifikt rettet mod 'to-be' scenariet og evalueringen af denne tilgang.
+
+Samlet set vil vi gerne gennem vores projekt forbedre den nuværende læringsmetode som bruges hos RUC, ved brug af grafterori til at suplementere for PPL læring. Vi vil gennem dette gøre læringsmaterialer mere tilgængelig og indbyrdes forbundet, samt anvende FEDS til grundigt at evaluere vores tilgange effektivitet. Ved at gøre dette håber vi at bidrage til en mere interaktiv og engagerende læringsoplevelse for studerende på RUC.
+-->
+
Vi vil først undersøge teknologierne i deres nuværende form,
identificere mangler eller suboptimale aspekter,
og iterere over flere forskudte progressioner af fremtidsscenarier
@@ -268,6 +271,10 @@ Dette vil give os mulighed for at evaluere
brugervenlighed og effektivitet af vores løsninger
i en reel læringskontekst.
+For at navigere i denne proces,
+har vi vendt os mod FEDS (Framework for Evalutation in Design Science), som vi blev præsenteret for i første semester under Design og Konstruktion.
+
+FEDS giver os et solidt grundlag for at evaluere vores design og ens implementering i læringsprocesen. Ved at anvende FEDS fokuserer vi på at analyserer vores evalueringskontekt og krav, som kan hjælpe os med at indentificerer relevante elavueringsstrategier og vælge passende evalueringsmetoder. Dette inkluderer både formativ og summativ evaluering for at sikre, at vores design ikke kun er teoretisk gennemført, men også er effektivt når det bruges i praksis.
## Semesterbinding
@@ -487,12 +494,18 @@ eksempelvis belyst gennem [Diamond Open Access].
* evt. fordele opgaver så vi hver har særlig "mission"?
* Diskutere overordnede arbejdsfaser
(side 93-94 i "den lille røde")
- * Skistere en plan
+ * Skitsere en plan
(side 96-99 i "den lille røde")
* feedback til opponentgruppe
* forberede oplæg i god tid før hvert vejledermøde
- * interview?
- * ...
+* Give feedback til opponentgruppe
+ * Læse oplæg hver især
+ * Annotere oplæg hver især
+ * Diskutere annotationer
+ * Diskutere og formulere (både positiv og negativ) kritik
+ (side 108-109 i "den lille røde")
+ * Opstille præsentation af kritik
+ (f.eks. slideshow og/eller annoteret PDF)
* Gennemgå kilder
* Annotere relevans for alle allerede fundne kilder
* Diskutere om nogle kilder bør undersøges bredere (kildens kilder)
@@ -500,6 +513,7 @@ eksempelvis belyst gennem [Diamond Open Access].
* Forstå PPL
* Læse kapitel 1 og 2 i "den lille røde"
* Diskutere hvilke dele af PPL der er relevant her
+ * interview?
* Forstå semantiske grafer
* Læse kilder og supergruppewebsite
* Deltage i supergruppemøder og -workshops
@@ -515,11 +529,7 @@ eksempelvis belyst gennem [Diamond Open Access].
* ...overfor alternative ikke-digitale metoder
* ...overfor alternative digitale redskaber
* ...overfor fremtidige skitserede forbedringer
-* Give feedback til opponentgruppe
- * Læse oplæg hver især
- * Annotere oplæg hver især
- * Diskutere annotationer
- * Diskutere og formulere (både positiv og negativ) kritik
- (side 108-109 i "den lille røde")
- * Opstille præsentation af kritik
- (f.eks. slideshow og/eller annoteret PDF)
+* Hvad er "Success" i forhold til konkret anvendelse på afl. tidspunkt?
+ * Problemformulering
+ * Evalueringskriterier
+ * ...