summaryrefslogtreecommitdiff
diff options
context:
space:
mode:
authorJonas Smedegaard <dr@jones.dk>2024-05-29 07:36:39 +0200
committerJonas Smedegaard <dr@jones.dk>2024-06-04 17:35:42 +0200
commit9afb5e025455e190c0feaf911e31a56abfe381ab (patch)
treeb38ecfe4f569aa4f81ef0c0640e357e8c911cfe6
parent86e5d3591719a92d991c0bce67dfbd9a44a23915 (diff)
move conclusions from outline and structure notes to report chapter
-rw-r--r--worlding/_outline.qmd32
-rw-r--r--worlding/_perspectives.qmd39
-rw-r--r--worlding/_struktur.qmd11
3 files changed, 39 insertions, 43 deletions
diff --git a/worlding/_outline.qmd b/worlding/_outline.qmd
index 5673648..9546770 100644
--- a/worlding/_outline.qmd
+++ b/worlding/_outline.qmd
@@ -90,35 +90,3 @@ til kollaborativ læsning af @Schraube2024.
## Konklusion
## Perspektivering
-
-Empirisk undersøgelse af,
-om det vi teoretisk påpeger som potentiale,
-er muligt gennem praktiske undersøgelser at påvise --
-ekempelvis ved A-B tests.
-Det er her vigtigt at udforme tests,
-så der skelnes mellem den læring der undersøges,
-og den forudgående læring om anvendelsen af de involverede teknikker.
-Her er det ikke nok at afdække testpersonernes IT-færdigheder,
-da potentialet i dybere læring ikke kun er knyttet til IT-faglig teknik
-men også færdigheder i at praktisere verdeningsdialog.
-
-Hvis vi antager at der er hold i vores teoretisk indikerede potentiale,
-så vil det være relevant at kigge på,
-hvordan eksisterende studiemønstre mest hensigtsmæssigt kan styrkes
-med denne nye viden.
-Konkret kan skoler tilskyndes til skarpere kontekstualiseing af læringsmateriale
-for at invitere, uden at presse, en mere spraglet læsning af dem.
-Her vil det være oplagt for undervisere at bruge 5-stjernet data
-til at tilskynde brug af åbne og dialog-orientede ressourcer.
-
-[@FIXME problemer med misforstået læring, med eller uden digitalisering:
-generativ AI brugt til målrettet og dermed flad læring,
-eller generativ AI brugt "spraglet" men planløst
-og dermed blot som underholdning.]
-
-[@FIXME måske en solstrålehistorie om brug af generativ AI til spraglet læring --
-og så pointere at pointen ikke er generativ AI
-men det at "danse din læring fremfor at sprinte den",
-og at generativ AI derfor kun er tilrådeligt
-hvis det er mere rentabelt samfundsmæssigt
-at danse med kunstig intelligens end med hinanden.]
diff --git a/worlding/_perspectives.qmd b/worlding/_perspectives.qmd
index 955a18b..afc878f 100644
--- a/worlding/_perspectives.qmd
+++ b/worlding/_perspectives.qmd
@@ -9,6 +9,38 @@ om eksempelvis brug af fotokopieret fremfor semantisk opmærket læringsmaterial
er gjort som en bevidst konstrueret øvelse
med et læringsmæssigt formål.
+Empirisk undersøgelse af,
+om det vi teoretisk påpeger som potentiale,
+er muligt gennem praktiske undersøgelser at påvise --
+ekempelvis ved A-B tests.
+Det er her vigtigt at udforme tests,
+så der skelnes mellem den læring der undersøges,
+og den forudgående læring om anvendelsen af de involverede teknikker.
+Her er det ikke nok at afdække testpersonernes IT-færdigheder,
+da potentialet i dybere læring ikke kun er knyttet til IT-faglig teknik
+men også færdigheder i at praktisere verdeningsdialog.
+
+Hvis vi antager at der er hold i vores teoretisk indikerede potentiale,
+så vil det være relevant at kigge på,
+hvordan eksisterende studiemønstre mest hensigtsmæssigt kan styrkes
+med denne nye viden.
+Konkret kan skoler tilskyndes til skarpere kontekstualiseing af læringsmateriale
+for at invitere, uden at presse, en mere spraglet læsning af dem.
+Her vil det være oplagt for undervisere at bruge 5-stjernet data
+til at tilskynde brug af åbne og dialog-orientede ressourcer.
+
+[@FIXME problemer med misforstået læring, med eller uden digitalisering:
+generativ AI brugt til målrettet og dermed flad læring,
+eller generativ AI brugt "spraglet" men planløst
+og dermed blot som underholdning.]
+
+[@FIXME måske en solstrålehistorie om brug af generativ AI til spraglet læring --
+og så pointere at pointen ikke er generativ AI
+men det at "danse din læring fremfor at sprinte den",
+og at generativ AI derfor kun er tilrådeligt
+hvis det er mere rentabelt samfundsmæssigt
+at danse med kunstig intelligens end med hinanden.]
+
## Heterogene grupper af lærende
Vi har undersøgt for og fundet styrker for indholdsmæssig læring
@@ -19,6 +51,13 @@ hvilket dog samtidigt skaber øget udfordring,
særligt anvendt i større heterogene grupper:
FIXME
+## Læringsfacilitering
+
+Det kunne være oplagt at undersøge
+relevansen af *proaktiv stilladsering*,
+introduceret i @Graf2021kap1,
+anvendt også ved akademisk læring.
+
<!-- FIXME: noter fra tidl. grupper
<!--
diff --git a/worlding/_struktur.qmd b/worlding/_struktur.qmd
index b8662dc..9a980e5 100644
--- a/worlding/_struktur.qmd
+++ b/worlding/_struktur.qmd
@@ -159,14 +159,3 @@ og en diskussion mere bredt om,
hvorvidt multimodalisering som affinitive bevægelser
vurderes meningsfulde of relevante
for akademisk læsning anskuet som en verdeningspraksis.
-
-# Konklusion
-
-# Perspektivering
-
-## Læringsfacilitering
-
-Det kunne være oplagt at undersøge
-relevansen af *proaktiv stilladsering*,
-introduceret i @Graf2021kap1,
-anvendt også ved akademisk læring.