summaryrefslogtreecommitdiff
diff options
context:
space:
mode:
authorJonas Smedegaard <dr@jones.dk>2024-03-10 13:28:01 +0100
committerJonas Smedegaard <dr@jones.dk>2024-03-10 13:28:01 +0100
commit5aa99f659286cbc7539dad141a204d8d8af23b9c (patch)
treeade0dc6ad974114244f3bbb82de2abdd2236bc0e
parent39d50959f51da7c1b29b88b1a58425a86d4ff164 (diff)
update content
-rw-r--r--code/index.qmd110
-rw-r--r--learn/index.qmd60
2 files changed, 97 insertions, 73 deletions
diff --git a/code/index.qmd b/code/index.qmd
index a26f434..b4c0ad7 100644
--- a/code/index.qmd
+++ b/code/index.qmd
@@ -160,43 +160,6 @@ til at sikre dækning af Design og Konstruktion
så den/de understøtter kollaborativ akademisk læring?*
-## Forundersøgelser
-
-Hands-on brug af eksisterende semantiske læringsredskaber
-i [supergruppen].
-
-Opsætning af [Oxigraph] quad-store
-og validering at anvendelse sker udelukkende lokalt
-(dvs. uden "læk" af aktiviteter til omverdenen).
-
-Udvidelse af Oxigraph quad-store
-til at bruge den mere intuitive [Sparnatural] frontend,
-og indlejring af opslagseksempler
-udviklet i samarbejde med [andre][thoughtroam-learn] [grupper][thoughtroam-use].
-
-Opsætning af lokal klon af [Scholia],
-hvor data synkroniseres fra offentlige ressourcer ([Wikidata] m.fl.),
-og validering at anvendelse sker udelukkende lokalt
-(dvs. uden "læk" af aktiviteter til omverdenen).
-
-Scraping af data om forskere fra <https://forskning.ruc.dk/>,
-og udvidelse af lokal Scholia-klon
-til at inkludere scrapede data.
-
-Opsætning af lokal klon af [Hypothes.is]
-hvor indsamlede data lagres i lokalt opsat [Oxigraph] quad-store
-og validering at anvendelse sker udelukkende lokalt
-(dvs. uden "læk" af aktiviteter til omverdenen).
-
-Scraping af PDF-filer fra <https://moodle.ruc.dk/>,
-automatisk OCR-scanning af rent grafiske PDF-filer,
-og udvidelse af lokal Hypothes.is-klon
-til at inkludere lokalt lagrede PDF-filer.
-
-Udvidelse af lokal Scholia-klon
-til at medtage annotationer fra lokal Hypothes.is-klon,
-inspireret af Gooseberry.
-
## Målgruppe
<!--
Identifikation af målgrupper og analyse af behov og krav for målgrupperne
@@ -311,17 +274,71 @@ vores teknologiske produkt kan have på læring og uddannelse,
og hvordan det kan påvirke både studerende og undervisere
i deres daglige praksis.
+# Undersøgelser
+
+[FIXME: Omskriv disse arbejdsnoter om mulige workshops til rapporttekst]
+
+## Praktisk brug af semantiske læringsredskaber
+
+Hands-on brug af eksisterende semantiske læringsredskaber
+i [supergruppen].
+
+## Opsætning af lokal vidensbase
+
+Opsætning af [Oxigraph] quad-store
+og validering at anvendelse sker udelukkende lokalt
+(dvs. uden "læk" af aktiviteter til omverdenen).
+
+Udvidelse af Oxigraph quad-store
+til at bruge den mere intuitive [Sparnatural] frontend,
+og indlejring af opslagseksempler
+udviklet i samarbejde med [andre][thoughtroam-learn] [grupper][thoughtroam-use].
+
+Opsætning af lokal klon af [Scholia],
+hvor data synkroniseres fra offentlige ressourcer ([Wikidata] m.fl.),
+og validering at anvendelse sker udelukkende lokalt
+(dvs. uden "læk" af aktiviteter til omverdenen).
+
+Scraping af data om forskere fra <https://forskning.ruc.dk/>,
+og udvidelse af lokal Scholia-klon
+til at inkludere scrapede data.
+
+## Semantisk raffinering af lokal viden
+
+Opsætning af lokal klon af [Hypothes.is]
+hvor indsamlede data lagres i lokalt opsat [Oxigraph] quad-store
+og validering at anvendelse sker udelukkende lokalt
+(dvs. uden "læk" af aktiviteter til omverdenen).
+
+Scraping af PDF-filer fra <https://moodle.ruc.dk/>,
+automatisk OCR-scanning af rent grafiske PDF-filer,
+og udvidelse af lokal Hypothes.is-klon
+til at inkludere lokalt lagrede PDF-filer.
+
+Udvidelse af lokal Scholia-klon
+til at medtage annotationer fra lokal Hypothes.is-klon,
+inspireret af Gooseberry.
+
+
# Konklusion
<!--
Opsamling af resultater og konklusioner
-Mulige anbefalinger til implementering af grafteoribaserede værktøjer i uddannelsen med hensyn til målgruppen
+Mulige anbefalinger
+til implementering af grafteoribaserede værktøjer i uddannelsen
+med hensyn til målgruppen
-->
-Som konkret produkt
-vil vi for hver iterative progression udfærdige et sæt af vejledninger,
-dels til beslutningstagere,
-dels til brugere (både formidlere og studerende),
-og dels til den IT-faglige drift.
+Som konkrete produkter
+forestiller vi os for hvert progressive scenarie
+at udfærdige et sæt af vejledninger.
+Som minimum een brugervejledning (pr. scenarie),
+anvendelig for både vidensformidlere og studerende,
+men potentielt differentierede vejledninger,
+som hver fremhæver den respektive målgruppes behov.
+Hvis tiden er til det,
+så også en vejledning til beslutningstagere på RUC
+om de mere strategiske fremfor praktiske aspekter,
+og måske også en vejledning til IT-faglige driftsteknikere.
Hvis tiden er til det,
vil vi desuden videreudvikle [Scholia]
@@ -360,7 +377,12 @@ af annotationer dannet med [hypothes.is].
Mulig videre forsking og udvikling på området
-->
-Reflektere over hvordan forbedringer i opmærkning af metadata i publikationer
+Skitsere hvordan vi ville have grebet de tiltag an,
+som vi har skitseret men ikke nåede at dykke tilstrækkeligt ned i
+til at kunne medtage mere substantielt i rapporten.
+
+Reflektere over
+hvordan forbedringer i opmærkning af metadata i publikationer
kan styrke muligheden for brugen af de undersøgte teknologier.
Overveje hvordan konkurrence,
diff --git a/learn/index.qmd b/learn/index.qmd
index 4abe3b7..8afab89 100644
--- a/learn/index.qmd
+++ b/learn/index.qmd
@@ -197,7 +197,7 @@ og hvad vi kan bruge opslaget til?
-reasoning enginees
--disdription logics
+-discription logics
@@ -207,8 +207,6 @@ og hvad vi kan bruge opslaget til?
Template til problemformuleringsseminar, HumTek, BP2
-Brug denne template til jeres gruppes oplæg til problemformuleringsseminaret. Klip al grå tekst væk inden I afleverer den.
-
Oplæg til problemformuleringsseminaret skal bestå af:
* Forside fra studieadministrationen (kan downloades fra moodle)
* Oplægget skal være på minimum 7.200 antal tegn inkl. mellemrum og må have et omfang på maksimalt 16.800 antal tegn inkl. mellemrum
@@ -221,11 +219,7 @@ Forbered jeres opponering
* Læs om review-teknikken som ligger på moodle i folder med Litteratur med relevans for projektarbejde på RUC (Review (fra Prof. it-forundersøgelse).pdf).
-1. Projektemne
-
-Introduktion til jeres projekt.
-
-Introducer jeres projekt med udgangspunkt i slide nr. 3 fra ”Slides om 2. semester og TSA tema/bindingen” (moodlen under Projekt/gruppedannelsen for 2. semester). Sliden er vist nedenfor – BP2 skal have fokus på det der er markeret med rødt. Besvar bl.a. følgende spørgsmål:
+## 1. Projektemne
* Hvilken/hvilke TSA vil I inddrage og lave en analyse af?
* Semantisk web: 5-star data og hypothes.is sammenlignet med Moodle som måder at organisere og udforske viden. Hvordan anvendes sproget RDF til at beskrive og formidle viden?
* Hvilke effekter skaber denne TSA som vi vil inddrage i projektet?
@@ -235,9 +229,8 @@ Introducer jeres projekt med udgangspunkt i slide nr. 3 fra ”Slides om 2. seme
* Målet med projektet er udviklingen af et dynamisk og flerdimensionelt alternativ til de statiske og 1-dimensionele forløb på moodle.
* Vores projekt er 1 af 3 projekter under en samlet supergruppe, som hver arbejder med et aspekt af implementering af RDF-grafer i undervisningen. Vores er fokuseret på det sproglige aspekt; altså, hvilken proces kan vi udarbejder, der laver de mest tekst- og virkelighedsnære abstraktioner fra faget til kernerelationerne i kodesproget. De to andre grupper arbejder henholdsvis med selve kodningen af en hjemmeside, der kan facillitere samarbejdet mellem studerende som beskrevet, og med anvendelsen af grafer og graf*visualisering* i klasseværelset, med det praktiske aspekt af at skabe overblik og forståelse vha. direkte visualisering af kernerelationer.
-2. Problemfelt
+## 2. Problemfelt
-Kan indeholde:
* Hvad er udgangspunkt/problemstilling/behov?
* Moodle gør det besværligt at arbejde fokuseret med de begreber og relationer, som hver elev har svært ved, da det hele er kogt sammen i sammenhængende forløb. Noter er derfor uundværlige, når man skal læse op, da undervisningen ikke selv byder på en overskuelig oversigt over fagets bevægende dele. Moodle tilbyder forståelse på helt nært plan. Hvert koncept beskrives med mange siders udsnit af bøger (som muligvis ikke burde stå for sig selv). Dette hindrer kun læringsprocessen når eleven udelukkende mangler overblik over de forskellige koncepters relationer til hinanden. Det bedste nuværende bud på en sådan oversigt er de PowerPoints, der ligger fra forelæsningerne, men de mangler ofte tekst, som blev formuleret mundtligt, og de er besværlige at finde rundt i.
* Hvorfor er problemet interessant og relevant?
@@ -249,38 +242,47 @@ Kan indeholde:
* Hvad har motiveret jer til at vælge netop denne problemstilling?
* Vi har selv enormt svært ved at finde relevante tekster, når vi vil genopfriske vores forståelse af faget. Vi er interesserede i de reelle, filosofiske kategoriseringer, som faget foretager sig, men sjældent beskriver kort. Her kan for eksempel indrages vores manglende forståelse af, *hvorfor* vi egentlig bør følge en vis designproces, og *hvorfor* denne er cirkulær. Det viser sig, at det skyldes et vidensvakuum, at nogle problemer simpelthen ikke kan løses fra startpunktet, og viden om løsningen kun kan nås gennem iterationer af produktet og induktiv åbenhed overfor ny viden.
* Hvem er problemstillingen relevant for (brugere/målgruppe/interessenter)?
- * Problemstillingen er relevant både for studerende og forelæsere. Studerende kan benytte den som et værktøj til effektivt at identificere og tilegne sig relevante tekster og begreber, hvilket muliggør hurtig og problemfri adgang til den ønskede information. Udover at fungere som en søgemaskine, kan studerende også anvende den som et noteværktøj til at organisere og nedskrive væsentlige oplysninger. </br> Forelæserne kan
+ * Problemstillingen er relevant både for studerende og forelæsere. Studerende kan benytte den som et værktøj til effektivt at identificere og tilegne sig relevante tekster og begreber, hvilket muliggør hurtig og problemfri adgang til den ønskede information. Udover at fungere som en søgemaskine, kan studerende også anvende den som et noteværktøj til at organisere og nedskrive væsentlige oplysninger. </br> For forelæsere indebærer problemstillingen en mulighed for at opnå en mere præcis forståelse af de studerendes faglige opfattelse ved at kigge på det noter som studerne har skrevet og justering af de noter, samt tilpasse indholdet i kommende forelæsninger for at forbedre læringen.
* Hvordan er det metodisk eller teoretisk interessant?
* Projektet forsøger at gøre TSA så relevant for vores eget liv som muligt ved at kigge på de vilkår, der er gældende for vores undervisning på universitetet. At undersøge RDF som TSA er også en indgang til en mere filosofisk og epistemologisk diskussion af, hvordan verden kan opdeles, og hvordan verden allerede opdeles implicit i brødteksterne på Moodle. Projektet tager derfor også udfordringen op med at benytte tværfaglighed som en styrke.
* Er det noget, der forekommer jer at være paradoksalt?
- * Det forekommer os paradoksalt, at vores studieretning beskæftiger sig med nøjagtig forholdet mellem menneske og teknologi, studerende og læringsmiddel, når undervisninge foretages på samme måde som på alle and
-3. Problemformuleringen
+ * Det forekommer os paradoksalt, at vores studieretning beskæftiger sig med nøjagtig forholdet mellem menneske og teknologi, studerende og læringsmiddel, når undervisninge foretages på samme måde som på alle andre studieretninger. HumTek burde vise sin relevans for virkeligheden ved at anvende sine egne metoder til at effektivisere undervisningen mest muligt.
+## 3. Problemformuleringen
+Hvordan kunne grafmodellering understøtte kollaborativ akademisk læring?
+Hvordan anvendes sproget RDF til at beskrive og formidle viden?
+
+### Arbejdsspørgsmål
+
+*Hvordan fungerer grafsproget RDF, særligt i forhold til at abstrahere akademiske begreber som ontologier?*
-Den nuværende problemformulering. Hvis I har diskuteret flere mulige kan I evt. indikere de alternative problemformuleringer I også overvejer.
+*Skal enhver ontologi være logisk konsekvent?*
-3.1 Arbejdsspørgsmål.
-Nedbryd problemformuleringen i 4-7 arbejdsspørgsmål (underspørgsmål til problemformuleringen) som skal udføres/besvares for at kunne svare på den nuværende problemformulering.
-* Arbejdsspørgsmål 1:
+<!--Underspørgsmål om design og konstruktion af grafontologier, til at sikre dækning af Design og Konstruktion-->
-Kort tekst (4-6 linjer) som uddyber hvordan arbejdsspørgsmål 1 tænkes besvaret
-* Arbejdsspørgsmål 2:
+*Hvordan kunne en grafontologi omfattende akademiske begreber designes, så de understøtter kollaborativ akademisk læring, og/eller hvordan kan eksisterende ontologier genbruges?*
-Kort tekst (4-6 linjer) som uddyber hvordan arbejdsspørgsmål 2 tænkes besvaret
-* …
-4. Metodiske overvejelser
-* Hvordan har I tænkt jer at svare på jeres arbejdsspørgsmål?
-* Hvilke metoder hjælper med at svare på jeres problemformulering?
-5. Teoretiske overvejelser
+*Hvordan kunne en grafontologi omfattende akademiske begreber konkretiseres, eksempelvis ved statisk visualisering eller interaktiv digital/fysisk modellering, så materialiseringen understøtter kollaborativ akademisk læring?*
+
+## 4. Metodiske overvejelser
+### Hvordan har I tænkt jer at svare på jeres arbejdsspørgsmål?
+Projektet starter med en oplæring i RDF-sprogets opbygning, relevans og brug gennem tiden. Herunde en analyse af sproget vha. TRIN-modellen.
+
+### Hvilke metoder hjælper med at svare på jeres problemformulering?
+Projektet vil være gennemsyret af en deduktionistisk fremgangsmåde da vi vil bruge fagets kildeteksters mange postulater og konklusioner til at opstille de kernesammenhænge, der nødvendigvis på være gældende.
+
+
+
+## 5. Teoretiske overvejelser
* Hvilke teorier siger noget relevant om jeres problemformulering?
* Hvordan vil I anvende teori (og metode) på jeres empiri?
-6. Semesterbindingen
+## 6. Semesterbindingen
Her beskriver I jeres overvejelser om hvordan I kan forankre projektet i dimensionen ” Teknologiske systemer og artefakter” - og hvorfor. Det er særlig vigtigt at I tager stilling til følgende (jf. BP2 læringsudbytte/bedømmelseskriterier):
* Hvilke(n) ”selvvalgt teknologi eller et eksempel på teknologisk forandring” inddrages i projektet?
* Hvordan påtænker I at ”anvende teorier, metoder og begreber indenfor dimensionen Teknologiske Systemer og Artefakter, der indgår i analyse og konstruktion af teknologiske produkter og systemer, herunder kunne identificere og håndtere hvilke effekter disse skaber”?
-7. Litteraturliste
+## 7. Litteraturliste
en af det artikler vi vil bruge er [pontis] "Design thinking revised"
@@ -293,9 +295,9 @@ Overvej at opdele jeres litteraturliste i 3 dele med litteratur/links til:
Litteraturlisten skal i jeres endelige projektrapport angives med APA-style (et bestemt format til litteraturlister). Brug dette format allerede nu.
-8. Plan for vejleder- og gruppemøder
+## 8. Plan for vejleder- og gruppemøder
- Her indsætter I en kopi af jeres udfyldte ”Template til vejleder- og gruppemøder, HumTek projekter”. Denne plan bør omfatte:
+Her indsætter I en kopi af jeres udfyldte ”Template til vejleder- og gruppemøder, HumTek projekter”. Denne plan bør omfatte:
* Møderække: Datoer for alle vejledermøder og ugentlige gruppemøder frem til projektaflevering (husk at aftalte gruppemøder altid kan ændres eller aflyses)