summaryrefslogtreecommitdiff
diff options
context:
space:
mode:
authorJonas Smedegaard <dr@jones.dk>2024-05-22 19:48:12 +0200
committerJonas Smedegaard <dr@jones.dk>2024-06-04 17:35:42 +0200
commit334b7152b3e7f9109afa4d9dbb7bc11390bc475c (patch)
treee986f6f13c87cfaf0683657ee2f05591eec9abcc
parent7218e9704dec9ceec8eb36a334507be1f9410482 (diff)
extend chapters baggrund perspektivering
-rw-r--r--worlding/_baggrund.qmd35
-rw-r--r--worlding/_perspektivering.qmd12
2 files changed, 46 insertions, 1 deletions
diff --git a/worlding/_baggrund.qmd b/worlding/_baggrund.qmd
index 2b47c24..4a3bcf9 100644
--- a/worlding/_baggrund.qmd
+++ b/worlding/_baggrund.qmd
@@ -163,6 +163,41 @@ ikke repræsenterer et didaktisk motiveret "benspæn", men
med identisk intention
kunne være udleveret som PDF-filer med digitalt opsat *tekst*indhold.
+Vi undersøger styrker ved digitalisering,
+ikke svagheder.
+Vi har afgrænset vores undersøgeelser til
+om indholdsmæssig læring *kan* understøttes
+med de udvalgte digitaliseringsteknologier.
+Altså ikke om læring *altid* understøttes,
+eller om *alle* lærende understøttes --
+dvs. *muligheden* for,
+at de udvalgte digitaliseringsteknologier
+fremmer (ikke er ligegyldige for eller bremser) indholdsmæssig læring.
+
+Vi undersøger digitaliseringsteknologier
+til at understøtte navigation inden for og udvikling af kontekstualiseringer,
+dvs. en art interaktiv multimodalisering,
+af i udgangspunktet lineært tekstbaseret læringsmateriale.
+Heri ligger bl.a.
+at vi *ikke* forholder os til digitalisering som *mål* for læring,
+eller digitalisering som del af *organisering*
+af læringsmaterialer eller -processer.
+
+Vi undersøger *mulige* digitaliseringsstyrker,
+ikke robust sikrede styrker,
+ensartet anvendelige overfor en heterogen gruppe af lærende.
+Vi anerkender,
+at digitalisering kan skabe udfordringer
+og bidrage til en øget ulighed blandt studerende,
+bl.a. at det kan kræve operationelle færdigheder
+som måske ikke alle lærende kan håndtere på lige vilkår.
+Uanset omhandler denne opgave ikke disse problemstillinger:
+Fremfor at undersøge sammenlignelighed eller rimmelighed
+i forhold til en gruppe af lærende,
+handler vores undersøgelse om principielle potentialer for digitalisering,
+uden skelen til forskellige lærendes varierende behov og kompetencer.
+
+
## Målgruppe
Problemstillingen,
diff --git a/worlding/_perspektivering.qmd b/worlding/_perspektivering.qmd
index bb875b3..955a18b 100644
--- a/worlding/_perspektivering.qmd
+++ b/worlding/_perspektivering.qmd
@@ -9,10 +9,20 @@ om eksempelvis brug af fotokopieret fremfor semantisk opmærket læringsmaterial
er gjort som en bevidst konstrueret øvelse
med et læringsmæssigt formål.
+## Heterogene grupper af lærende
+
+Vi har undersøgt for og fundet styrker for indholdsmæssig læring
+ved brug af konkrete digitaliseringsværktøjer.
+Nogle af styrkerne ved de undersøgte redskaber
+vedrører en høj grad af fleksibilitet i brugen af dem,
+hvilket dog samtidigt skaber øget udfordring,
+særligt anvendt i større heterogene grupper:
+FIXME
+
<!-- FIXME: noter fra tidl. grupper
<!--
-Mulig videre forsking og udvikling på området
+Mulig videre forskning og udvikling på området
--FIXME>
Skitsere hvordan vi ville have grebet de tiltag an,