summaryrefslogtreecommitdiff
diff options
context:
space:
mode:
authorJonas Smedegaard <dr@jones.dk>2024-05-30 21:39:35 +0200
committerJonas Smedegaard <dr@jones.dk>2024-06-04 17:35:42 +0200
commite1336c41cb6b14a614f2c189da2cc03259a45b18 (patch)
treeed5edd9c13d41e67359075db34482dfc518b6dbc
parent1321928ae010ada77033a6a5fd859be6678622f8 (diff)
tighten outline
-rw-r--r--worlding/_outline.qmd67
1 files changed, 35 insertions, 32 deletions
diff --git a/worlding/_outline.qmd b/worlding/_outline.qmd
index 560e6f1..968bb10 100644
--- a/worlding/_outline.qmd
+++ b/worlding/_outline.qmd
@@ -2,15 +2,15 @@
### Introduktion
-Vi bruger digitaliseringer når vi læser akademiske tekster,
+Vi bruger digitaliseringer, når vi læser akademiske tekster,
men vi ved ikke om det reelt hjælper vores læring:
Digitalisering er typisk effektiviserende og rationaliserende,
-som synes at konflikte med pointer i nyere læringsforskning,
+som synes at konflikte med pointer i nyere læringsforskning
om at læring svækkes af en for operationel, rationel tilgang.
Vores læseteknik, som vi kalder 5-stjernet læsning,
-er drevet af et ideale om at anvende og producere 5-stjernet data
-som del integreret del af videnskabeligt arbejde.
+er drevet af et ideal om at anvende og producere 5-stjernet data
+som en integreret del af det videnskabelige arbejde.
Problemformulering:
@@ -28,15 +28,17 @@ Vi undersøger teknikken 5-stjernet læsning anvendt på en konkret tekst,
og evaluerer herefter,
om vi har lært noget om det materiale vi læste om.
-Teksten vi undersøger læsningen af er en dugfrisk teori om læring.
-Læseteknikken omfatter kollaborativ annotering af tekstnære passager,
-kobling af annotationerne til en global kollektivt udviklet begrebsdatabase,
-skitsering af en ontologi over de identificerede begrebers sammenhænge
-og automatisk visualisering af den konstruerede ontologi.
+Teksten, vi undersøger læsningen af, er den konkrete tekst om læring.
+Læseteknikken omfatter:
+
+1. kollaborativ annotering af tekstnære passager
+2. kobling af annotationerne til en global kollektivt udviklet begrebsdatabase
+3. skitsering af en ontologi over de identificerede begrebers sammenhænge
+4. automatisk visualisering af den konstruerede ontologi
Evalueringen består i at sammenholde visualisering af ontologi
-med teorien,
-gennem kvalitative ekspertinterviews med forfatteren til teorien
+med teorien.
+Mere specifikt gennem kvalitative ekspertinterviews med forfatteren til teorien
om vores forståelse af teorien og forfatterens forståelse af vores model.
### Teori
@@ -46,7 +48,7 @@ tager udgangspunkt i teorien om tentakulær læring,
og inddrager elementer fra teorien Læringstrekanten.
Vi inddrager desuden to didaktiske modeller, SAMR og DigiPro.
-Modellering på basis af digitaliseringer fra 5-stjerned læsning
+Konstruktion på basis af digitaliseringer fra 5-stjernet læsning
udvikler vi parallelt med den digitaliserende læsning,
i en iterativ designproces
som beskrevet blandt andet i @Stanford2013,
@@ -73,9 +75,9 @@ FIXME: brug i rapport, men drop fra disposition
5-stjernet data er et koncept,
som knytter flere teknologier og ideologier sammen.
Dels det sæt af teknologier som udgør World Wide Web,
-dels den bagvedliggende ideologi om åben, kollaborativ vidensdeling,
+dels den bagvedliggende ideologi om åben, kollaborativ vidensdeling
og dels den videreudviklede vision
-om en langt mere nuanceret kollaborativ vidensdeling
+om en langt mere nuanceret kollaborativ vidensdeling,
som bl.a. går under betegnelsen *Det semantiske web*.
FIXME: Undgå/nedtone begrebet semweb!
@@ -94,10 +96,10 @@ til kollaborativ læsning af @Schraube2024.
#### Hypothes.is
-Det konkluderes, at hypothes.is gennem sin funktionalitet
-inviterer til indholdsmæssig dialog med verden og med andre,
-på en måde som adskiller sig fra beskrivelsen af digitale værktøjer
-som operative i Schraubes tekst.
+Vi konkluderer, at hypothes.is gennem sin funktionalitet
+inviterer til indholdsmæssig dialog med verden og med andre
+på en måde, som adskiller sig fra beskrivelsen af digitale værktøjer
+som eksklusivt operationelle i Schraubes tekst.
#### Scholia
@@ -107,45 +109,46 @@ Semantiske noter i Markdown
#### Samlet system
-Opsummeringer:
+Opsummering:
-Vores ideale om at arbejde med 5-stjernet data præger vores fokus
+Vores ideal om at arbejde med 5-stjernet data præger vores fokus
og har sammenfald med læringsteoriens indholdsdimension --
både ekspansive aktionsgrunde og affinitive bevægelser.
-Vores proces knytter sig *ikke* til de digitaliseringsbegrænsninger,
+Vores proces knytter sig **ikke** til de digitaliseringsbegrænsninger,
som omtales i @Schraube2024.
Delkonklusion:
Vores proces kan rimeligvis siges
at have potentiale for dybere læring,
-altså tentakulær læring med brug af begreb indenfor læringsteorien.
+altså tentakulær læring med brug af begreber indenfor læringsteorien.
### Konstruktion af ontologi
Som evaluering af,
-om de digitaliserede data affødt af 5-stjernet læsning giver mening,
+om de digitaliserede data, affødt af 5-stjernet læsning, giver mening,
har vi prøvet at sammensætte de komponenter,
vi identificerede og klassificerede som del af digitaliseringerne,
-som en ontologi om læring.
+i form af en ontologi om læring.
-Evalueringen kan ikke validere om vi har læst teksten som det var hensigten,
-og derfor om vi har lært noget.
-Eller mere præcist om det der ressonerer for os
+Evalueringen kan ikke validere,
+om vi har læst teksten, som det var hensigten,
+og derfor, om vi har lært noget.
+Eller mere præcist, om det, der ressonerer for os,
er det samme som ressonerer hos tekstens forfatter.
Men hvis stumperne har en form for sammenhængskraft,
-er der *mulighed* for at hvad vi synes giver "mening"
-også er "meningen" i den akademiske verden vi er i dialog med.
+er der mulighed for, at hvad vi synes giver mening
+også er den etablerede akademiske mening.
#### Evaluering af læring gennem visualisering af ontologi
-#### Evaluering af 5-stjernede data
+#### Evaluering af 5-stjernet data
Ontologien er 3-stjernet viden [@Janowicz2014].
Delkonklusion:
Vores designprodukt kan rimeligvis siges
-at have potentiale for stilladsering af dybere læring,
-og dermed at indgå i en tentakulær verdeningspraksis for læring.
+at have potentiale for en stilladsering af dybere læring
+og dermed indgå i en tentakulær verdeningspraksis for læring.
### Konklusion