diff options
author | Jonas Smedegaard <dr@jones.dk> | 2024-05-08 13:53:15 +0200 |
---|---|---|
committer | Jonas Smedegaard <dr@jones.dk> | 2024-06-04 17:35:41 +0200 |
commit | edaf9c72fd1623371beff228e0a5ff6fd4d0ee87 (patch) | |
tree | 3a4b0288aad81902cda3d84dbfb5ed67e56f352a | |
parent | eb393edc82cf81a2023e14d9d0a038a9bee49d1e (diff) |
rewrite intro
-rw-r--r-- | worlding/_baggrund.qmd | 60 |
1 files changed, 43 insertions, 17 deletions
diff --git a/worlding/_baggrund.qmd b/worlding/_baggrund.qmd index 9885ab0..caa864c 100644 --- a/worlding/_baggrund.qmd +++ b/worlding/_baggrund.qmd @@ -2,25 +2,51 @@ ## Introduktion -I det kontemporære digitale samfund -kan det være sværere end nogensinde før -at holde fokus på de komplekse tekster, -vores studie præsenterer os for. -Vi finder det paradoksalt, -at vi i en tid med meget store teknologiske fremskridt -og flere årtiers avanceret hyperlinking med World Wide Web, -på vores RUC-studie anvender mangelfuldt krydsrefereret læringsmateriale, -indscannede tekster uden OCR-scanning og -lukkede dokumentformater som Word og Powerpoint. - -For os nye studerende fremstår formidlingen af læringsmateriale -som uprofessionel, forvirrende og ineffektiv: -Vi føler os bremset i vores muligheder for +Læring kræver opmærksomhed. +Distraktioner kommer mange steder fra, +og det kan være svært som lærende at skelne +mellem didaktiske og (for læringen) ligegyldige rutiner. + +Vi, forfatterne til denne rapport, studerer humanistisk teknologi, +hvor vi fra begyndelsen fik forklaret, +at vores læringsmateriale kan forventes udelukkende at være digitalt - +ingen fysiske bøger er del af vores pensum - +bl.a. fordi meget af materialet vil være så nyt, +at det knapt er udgivet endnu. +Dette så vi frem til med forventning: +Universitets- og forskningsmiljøet må være læringsmaterialets højborg, +hvor robuste tekster skabes og konstruktivt kritiseres. +Hyperlinking i form af World Wide Web blev udviklet +*netop* til bedre navigation i videnskabelige tekster +for mere end 30 år siden, +og vi forventede at det, +parallelt med en ekstrem knopskydning bl.a. til kommercielle formål, +måtte være blevet raffineret til videnskabelig brug siden da. + +FIXME: reference WWW to <https://www.w3.org/History/1989/proposal.html> + +Vi blev derfor skuffede over kvaliteten af udleveret læringsmateriale, +bl.a. mangelfuldt krydsrefererede beskrivelser, +indscannet fremfor originalt opsat tekstindhold, og +lukkede dokumentformater som Word og Powerpoint, +som fra vores synspunkt som studerende fremstår uprofessionelt og rodet. +Vi føler os hæmmet eller distraheret i vores muligheder for at navigere i de vidensfelter vi introduceres for, så vi kan komme *i gang* med vores læring. -Vi undrer os derfor over, -om anvendelsen af digitale teknologier til navigation i metadata -kunne *styrke* eller måske *forstyrre* vores læring på RUC. +Vi mistænker altså med andre ord, +at formatet af vores læringsmateriale er væsentligt +for vores mulighed for at skabe læring udfra det. + +Vi har fundet måder at håndtere det dårligt håndterbare. +Individuelt har vi fundet og anvender redskaber +til en alternativ digitalisering af materialet, +som vi synes leder til mere intuitiv navigering +både tekstnært og til abstrakt begrebslige relationer. +Vi undrer os over, +om vores alternative digitalisering blot er "pynt" i vores rutiner, +eller om det kan have videnskabelig signifikans; +om vores digitalisering til skærpet navigation via metadata +kan *styrke* eller måske vil *forstyrre* vores læring på RUC. ## Problemformulering |